عاقبت ضرب الاجل ثبت نام کارت هوشمندچه می شود؟/ هزینه های صدور کارت هوشمند چقدر است؟

اگر کسی نتواند کارت ملی هوشمند دریافت کند، تکلیفش چیست ؟ آیا بعد از عید نمی تواند کارهای بانکی و اداری خود را با کارت ملی قدیمی انجام دهد؟ آیا فقط تا 20 اسفند وقت دارند و این تاریخ تمدید نمی شود ؟ این سوال ها درایامی که چند روز به عید مانده برای افرادی که اولتیماتوم سازمان ثبت احوال را جدی نگرفته یا وقت نکرده اند کارت ملی خود را تعویض کنند باعث ازدحام جمعیت در مراکز پیشخوان دولت و پست بانک ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ،بحث تجمیع کارت و کاربردی کردن کارت هوشمند ملی در سازمان ها و نهادها و دستگاه های اجرایی کشور تحولی است که این روزها به صورت جدی در حال پیگیری است و با ضرب الاجل دولت برای تعویض کارت های ملی قدیمی و اخذ کارت ملی هوشمند در این روزهای پایانی سال که مردم مشغول خرید های عید هستند صف های طویل متقاضیان تعویض کارت ملی را در پیشخوان های دولت شلوغی خیابانها دو چندان کرده است.به گفته مقام های این سازمان، آخرین مهلت ثبت نام برای کارت های ملی هوشمند 20 اسفند ۹۶ است و از همین رو همه امکانات ‌برای اتمام ثبت نام افرادی که هنوز این کار را انجام نداده اند بسیج شده است.

کریم عبادی ،یکی از مدیران پیشخوان الکترونیکی دولت در این باره توضیحاتی را به خبرنگار ایسکانیوز می دهد.

عبادی می گوید: کارت هوشمند ملی، یک کامپیوتر ساده و کوچک است که با اتصال به یک دستگاه کارتخوان و استفاده از رمز می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد. البته اطلاعات درون کارت به طور امن و مطمئنی نگهداری می‌شود به گونه‌ای که خود کارت از دسترسی‌های غیر مجاز به آن جلوگیری می‌کند.کاربرد اصلی کارت هوشمند ملی شناسایی و تصدیق هویت اشخاص است در این کارت علاوه بر عکس، اطلاعات زیست سنجی(Biometric)مانند اثر انگشت صاحب کارت نیز روی کارت قرار می‌گیردکه به صورت الکترونیکی قابل بررسی است.

مسئول پیشخوان دولت که مدیر عامل شرکت تعاونی معلولان هم هست می گوید: کارت هوشمند ملی می‌تواند با هماهنگی نهادهای ذیربط، به عنوان کلید ورود مناسب برای کاربردهایی چون هدفمندکردن یارانه‌ها، سلامت الکترونیکی و کاربردهای انتخابات و سایر خدمات شهروندی، قابل استفاده باشد. ظرفیت صدور کارت ملی هوشمند در سازمان ثبت احوال فراهم است به نحوی که از ابتدای اجرای طرح کارت ملی هوشمند تاکنون بیش از 32 میلیون و 800 هزار نفر پیش‌ثبت‌نام کارت ملی انجام داده اند و بنا به گفته مسئولان ثبت احوال کشور کارت‌هایی که تاریخ اعتبارشان 29 اسفند 96 و ماقبل آن است، از فروردین سال 97 فاقد اعتبار خواهد بود.

وی در مورد افرادی که کارت ملی آنها تا سال های بعدی هم اعتبار دارد می افزاید :کسانی که تاریخ اعتبار کارت آن ها بعد از 96.12.29 است، می توانند در سال 97 مراجعه کنند. به هر صورت کل جمعیت بالای 15 سال و حتی تمام جمعیت ایرانیان خارج از کشور تا پایان سال 97 کارت ملی هوشمند دریافت خواهند کرد.

قطعی خطوط ؛ مشکل جدی کاربران دفاتر پیشخوان

عبادی می گوید : زیر ساختی که برای این فرآیند تعیین شده زیر ساختی قوی و محکم نبوده به همین دلیل با تعیین ضرب الاجل ازدحام مردم زیاد شده است الان که نزدیک عید هستیم با اعلام دولت و تغییر برنامه در یک هفته گذشته برنامه ریزی قبلی دفتر برای ثبت نام و ارائه خدمات را بهم ریخته و خدمات چند روزی است که مختل شده است به طوری که شبکه و سیستم ها در طی روز چندین بار قطع و وصل می شوند یابعضا حتی وصل نمی شود و زمان تعیین شده کافی نیست و مردم می ترسند در صورت نداشتن کارت ملی هوشمندبا مشکل مواجه شوند.

وی ادامه می دهد: مردم به کارت های هویتی کمتر توجه داشتند اما الان که ضرب الاجل شده است از ترس اینکه با پرداخت یارانه آنها با مشکل روبرو شود و یا نتوانند از خدمات بانکی استفاده کنند به دفاتر هجوم آورده اند .

وی با بیان اینکه دفاتر پیشخوان در این زمینه بسیار فعال هستند و بعضا تا ساعت 8 شب هم کار می کنند اضافه می کند : این قطع و وصل سیستم ها برای انجام خدمات خوب به مردم مشکل ساز است اما ما هم بنا به وظیفه باید بر اساس برنامه ریزی ثبت احوال جلو می رویم اگر دولت از طریق رسانه یک فرصت دوباره را به مردم اعلام کند ازدحام کمتر می شود و ترافیک کاری نیز کم می شود .

این مسئول پیشخوان الکترونیکی می گوید: 90% مردم یا کارمند هستند و یا کارگر در هر دو صورت گرفتن مرخصی در روزهای پایانی برای این گرو ه ها مشکل است و حتی ممکن است در معرض اخراج قرار بگیرند و این مشکلات باعث نارضایتی مردم از سیستم به روز رسانی کارت ملی شده است از طرفی ناآگاهی مردم از روند صدور کارت ملی هوشمند باعث سردر گمی شهروندان شده است در صورتی که با یک اطلاع رسانی وسیع در سطوح شهر یا حتی رسانه ای مردم راه درست را در کوتاهترین زمان پیدا می کنند و به این ترتیب برای کار و زندگی شان برنامه ریزی می کنند.

ثبت نام در سامانه آغاز کار است

عبادی با اشاره به اینکه اگر دفاتر پیشخوان برنامه ریزی مدونی حداقل در 6 ماه اول سال آینده برای ثبت احوال مشخص کنند می توانند رضایت مردم را بیشتر در این زمینه فراهم کنند تا از زندگی روزمره عقب نیفتند می گوید: ما روزانه به 90 نفر سرویس انگشت نگاری و عکس برداری را می دهیم و نزدیک به 150تا 200نفر هم در بخش تعویض کارت داریم و همچنین هر روز به 15 نفر برای تعویض شناسنامه خدمات می دهیم و نزدیک 200 نفر هم ثبت نام می کنیم اما با تمام این تلاش ها ه نظر می رسد هنوز زیرساخت ها آماده نیست.

وی افزاید : ثبت نام در سامانه اولویت کار است زیرا بدون ورود اطلاعات کامل، مراحل بعدی کار انجام نمی شود اما متاسفانه به روز رسانی کردن آن در کار وقفه ایجاد می کند و اگر مسئولان تقویت این سیستم را به ایام عید موکول می کردند این ازدحام وجود نخواهد داشت.

عبادی می گوید : از زمان ثبت نام تا صدور گواهینامه در شرایط فعلی و تراکم جمعیت یک ماه تا یکماه و نیم طول می کشد که پیشتر این زمان 4 یا5 روز بوده است.

عبادی ادامه می دهد : در صورتی که آدرس متقاضی تغییر یابد نیازی به تعوض کارت هوشمندملی نخواهدبود. کیفیت بالای بدنه کارت و دوام بیشتر آن، وجود تراشه بر روی بدنه کارت به منظور ذخیره اطلاعات هر فرد، عدم تعویض کارت به علت تغییر نشانی از قابلیت هایی است که این امکان را به وجود می آورد که در آینده کارت ملی هوشمند جایگزین شناسنامه شود.

وی در پایان می گوید: در صورتی که متقاضی به هر دلیل کد رهگیری خود را فراموش کند و در مرحله پیش ثبت نام در پرتابل شماره تلفن خود را وارد کرده باشد می تواند با مراجعه به بخش «بازیابی کد رهگیری» در پرتابل و وارد کردن شماره ملی و شماره تلفن همراه، کد رهگیری خود را از طریق پیامک دریافت کند.

هزینه های صدور کارت هوشمند چقدر است؟

عبادی در مورد مبالغی که برای تعویض شناسنامه یا صدور کارت ملی هوشمند از مردم دریافت می شود می گوید: طبق مصوبه مجلس 20 هزار تومان به عنوان مبلغ تعویض دریافت می شود که این مبلغ مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود. ضمن این که حداکثر 9 هزار تومان نیز از سوی دفاتر صدور کارت بابت عکس و فرم‌ و 2 هزار تومان در زمان تحویل کارت دریافت می‌ شود که در مجموع 31 هزار تومان است و دریافت مبلغ بالاتر از متقاضی تخلف محسوب می شود. البته به تازگی وزیر ارتباطات در فضای مجازی تاکید داشتند که برای پیش ثبت نام نباید از مردم پول بگیرند و باید سامانه اینترنتی راه اندازی شود تا شهروندان برای پیش ثبت نام هزینه‌ای پرداخت نکنند که البته این موضوع تاکنون محقق نشده است.

کارشناسان برخی دفاتر پیشخوانتحت آموزش قرار نگرفته اند

مهندس مجید محمدی کارشناس سخت افزار نیز در ارتباط با سامانه ثبت نام اولیه می گوید: 2 و 3 سالی است که سازمان ثبت احوال اقدام و برنامه ریزی برای تعویض شناسنامه و کارتهای ملی را آغاز کرده است و سیستم سایت را که بستری امنیتی دارد که به سیستم اینترنت وصل است را راه اندازی کرده است این سیستم ها در اغلب دفاتر دو منظوره هستند و برای اینترنت هم مورد استفاده قرار می گیرند.

محمدی ادامه می دهد : متاسفانه کارشناسان دفاتر پیشخوان تحت آموزش قرار نگرفته اند و هر روز با روشن کردن سیستم و عدم آشنایی با نرم افزار تعریف شده در این سامانه (ccos)موجب تجمع و ازدحام متقاضیان می شوند و عدم پاسخگویی مناسب ثبت احوال به مشکلات کاربران دفاتر پیشخوان اضافه می شود ضمن اینکه دولت با اطلاع رسانی و آموزش به مردم می تواند به شهروندان کمک کند تا خودشان بدون مراجعه به دفاتر و پرداخت هزینه های اضافی اقدام به ثبت نام کنند.

این مهندس سخت افزار تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات متقاضیان ثبت نام در یک محل و دریافت کارت در محلی دیگر است . به عنوان مثال ثبت نام در شرق تهران و گرفتن کارت در غرب تهران است در صورتی که این روند باعث تردد های غیر ضروری در سطح شهر و تقبل هزینه های غیر موجه است.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 910673

وب گردی

وب گردی