سروری:مدیران دو تابعیتی نتیجه عقب ماندگی در عدالت است

پرویز سروری کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین معضل های امروز ما سیاسی شدن رانت و فساد است تاکید کرد: فسادگران و رانت گران امروز در پشت شخصیت های سیاسی ، مواضع خودشان را پنهان می کنند و از هر اقدامی که صورت می گیرد سیاسی برداشت می کنند و یا از جهت موضع قدرت ،فساد را یک امر طبیعی در جامعه جلوه می دهند.

پرویز سروری کارشناس سیاسی درخصوص صحبت های رهبر انقلاب مبنی بر عقب ماندگی مولفه عدالت در دهه عدالت و پیشرفت در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، گفت: به نظرم این موضوع باید مورد توجه خاص قرار گیرد؛ رهبری پیامی را به همه مردم به ویژه نیروی های انقلاب دادند. اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی باید در بیان انقلابیون مطرح شود رهبردر ابتدای صحبت هایشان پیشرفت ها را مطرح کرند و سپس به نقاط ضعف پرداختند.

وی بحث سیاه نمایی و افراط در نقاط ضعف کشور را خطری بزرگ دانست و افزود : بحث سیاه نمایی و افراط در نقاط ضعف کشور زمینه نا امیدی و نارضایتی را در جامعه فراگیر می کند و این منصفانه نیست.

سروری اضافه کرد: انقلابی که بسیاری از فرصت ها را در زمینه سازندگی، موضوعات علمی، ایجاد اقتدار و امنیت در کارنامه چهل ساله خود داشته و در منطقه نقش آفرینی های بسیاری از خود نشان داده است به نظر من منظور صحبت های رهبر انقلاب این است که وقتی ما نقاط ضعف را بازگو می کنیم در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت را نیز مطرح کنیم تا مخاطب دچار یاس و ناامیدی مزمن نشود .

کارشناس سیاسی درباره دلایل عقب ماندگی عدالت در کشور اظهار کرد: ما زمانی از موضوع عدالت فاصله گرفتیم که با یک نگاه اشرافی گری به مدیریت نگاه کردیم به این معنا که می توان گفت مدل معیشتی و اقتصادی مردم با یک مدل وارداتی شکل گرفت و در نتیجه آن حفره های طبقاتی در جامعه بازتر شد.

وی یکی از علل عقب ماندگی عدالت در کشور را مسئولان دوتابعیتی دانست و بیان کرد: یکی از ضمیمه های ورود این مشکل به جامعه وجود افراد نامحرم در عرصه های مسئولیتی جمهوری اسلامی است به عنوان مثال در زمان امیرالمومنین مسئولین تابعیت شام و معاویه را همزمان داشتند و به نظر من چنین شخصی نمی توانست منویات امیرالمومنین را اجرا کند چرا که دل در گرو جای دیگر دارد.

سروری در ادامه افزود: برخلاف آمار رسمی که می گویند 100مدیر دو تابعیتی وجود دارد من شنیده ام که تعداد این مدیران بیش از 250نفر است؛ این یعنی اینکه مدیرانی که باید عدالت آفرینی کنند و زمینه ها و بسترهای عدالت را در جامعه برقرار کنند دل در گرو کسی دارند که به دنبال ایجاد شکاف، نفاق و ضربه به منافع مردم از طریق دشمن است دشمنی که ما را تهدید و سرمایه هایمان را بلوکه می کند و ذره ای به خود تردید راه نمی دهند.

وی با تاکید بر اینکه وجود مدیران دوتابعیتی در جامعه باعث بسترسازی، رخنه و نفوذ دشمن در ارکان مختلف نظام می شود گفت: به نظر من این افراد بسترساز می شوند که فساد، رانت و رشوه در جامعه رشد پیدا کند و طبیعتا در این جریان ضربه اصلی را نیروهای ضعیف، مردم ناتوان و کم سرمایه متحمل می شوند و هرروز این فاصله ها به صورت تصاعد هندسی افزایش پیدا می کند.

سروری ادامه داد: ما خوشحالیم که امسال جلوی افزایش مزایای مسئولین را گرفتند چرا که این اقدام خوبی برای برقراری عدالت است ، شرط لازم است ولی کافی نیست؛ حفره هایی عمیق بین مسئولین و مردم بوجود آمده است و بایستی به شدت اصلاح شوند و فرایندی برای اجرای عدالت، مبارزه شفاف با فساد، جلوگیری از سیاسی شدن فساد و رانت در نظر گرفته شود.

کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه مهمترین معضل های امروز ما سیاسی شدن رانت و فساد است بیان کرد: به همین دلیل فسادگران و رانت گران امروز در پشت احزاب و شخصیت های سیاسی ، مواضع سیاسی خودشان را پنهان می کنند و از قرار گرفتن به اصطلاح پنجه عدالت در جهت سواستفاده آنها جلوگیری می کنند یعنی هراقدامی هم صورت بگیرد تلقی سیاسی می شود و برخورد جناحی صورت می گیرد در نتیجه هر دو جناح افرادی که به دنبال سواستفاده های مالی هستند خودشان را در زیر چتر این جناح ها مخفی می کنند و یا از جهت موضع قدرت فساد را یک امر طبیعی در جامعه جلوه می دهند؛ اینها موضوعاتی هستند که نظام باید سریعا درباره آنها چاره اندیشی کند.

سروری درباره راهکار برای حل بحران عقب ماندگی عدالت در جامعه گفت: باید یک عزم ملی بویژه عزم مسئولین در رابطه با بحث فساد، رانت و جلوگیری از تبعیض ها ی ناروا بوجود آید؛ ما متاسفانه ادبیات مشترکی در بین مسئولان قوا و مسئولان درجه دو نداریم و زمانی که هردو صحبت می کنند شاهد هستیم که نگاه شان برای مبارزه با فساد، رانت، تبعیض های ناروا و رشوه یک جهت نیستند و هم افزایی ندارند بلکه به شکلی سایش دارد و باعث می شود که اقدام موثری در جهت این موضوع شکل نگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: در خصوص این موضوع نقش مجلس بسیار نقش تعیین کننده است و پیگیری مجلس می تواند بسیار موثر باشد؛ عزم جدی دولت برای برخورد با رانت و فساد، برخورد قاطع با هرکسی که سواستفاده می کند حتی شخصی که آقازاده باشد به نظر من می تواند زمینه ساز یک موج فراگیر مبارزه با فساد و تباهی شود؛ نهضت مبارزه با فساد بایستی به شکل جنبشی در کشور شکل پیدا کند و همه مسئولان و مردم با یک شعار واحد عرصه را بر سوء استفاده گران تنگ کنند.

304

کد خبر: 910682

وب گردی

وب گردی