باند قاچاق اشیای عتیقه دوره ساسانی در ساری متلاشی شد

فرمانده انتظامی مازندران از شناسایی و انهدام باند قاچاق اشیای عتیقه و کشف ۲۳۷ عدد سکه به همراه ۵۰ قطعه شی تاریخی دوره ساسانی در این استان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، سردار سید محمود میرفیضی اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت افرادی در امر قاچاق اشیاء عتیقه در سطح گسترده و به صورت باندی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت عمومی این فرماندهی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی ، ماموران پلیس امنیت عمومی استان فردی ساکن شهرستان ساری را شناسایی کردند.

فرمانده انتظامی استان مازندران، اظهار کرد: پس از شناسایی محل سکونت این فرد با هماهنگی قضائی و همکاری عوامل یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی استان، ضمن دستگیری متهم، در بازرسی از منزل این فرد ۲۳۷ عدد سکه باستانی دوران ساسانیان کشف شد.

سردار میرفیضی با اشاره به شناسایی و دستگیری ۵ متهم دیگر از اعضای باند قاچاق اشیاء عتیقه، خاطر نشان کرد: متهمان پس از دستگیری با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی استان مازندران گفت: با اقدامات اطلاعاتی پلیسی ۳ نفر از اعضای دیگر این باند نیز در یکی از استان های همجوار شناسایی شدند که در عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه متهمان به قاچاق اشیاء عتیقه دستگیر شدند.

سردار میرفیضی، افزود: ماموران در بازرسی از مخفیگاه این افراد موفق شدند،۵۰ قلم از انواع اشیاء عتیقه مربوط به دوره ساسانی را به همراه تعدادی مهر برای جعل اسناد متعلق به سازمان ها و نهادهای دولتی را کشف کنند.

وی از تشکیل پرونده برای این افراد و معرفی آنان به مرجع قضائی خبر داد و افزود: در این عملیات یک عدد کلاه خود نقره ای متعلق به دوره ساسانیان با کمربند مفرق برجسته که تنها یک نمونه از آن در "موزه لوور فرانسه" نگهداری می شود به همراه جام نقره ای با نقوش برجسته "انوشیروان اول ساسانی" که نمونه ای از آن در موزه ایران موجود است از قاچاقچیان کشف شد.

سردار میرفیضی از کشف ظروف منقوش مفرق و طلا شور نقره به همراه جام های نقره ای و طلا، دستبند، تیر و پیکان مفرق و کارد کاجی مفرق در این عملیات خبر داد و افزود: اموال مکشوفه پس از تشکیل پرونده برای کارشناسی بیشتر تحویل کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان شد.

فرمانده انتظامی استان مازندران با اشاره به اینکه براساس قانون مجازات اسلامی حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی و همچنین خرید و فروش آن ممنوع و جرم است، افزود: برابر این قانون مرتکب این عمل به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

سردار میرفیضی با بیان اینکه حفظ آثار ملی و اموال فرهنگی و تاریخی کشور باید به عنوان یک وظیفه ملی مورد تاکید قرار گیرد، افزود: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را سریعاً به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

901

کد خبر: 910693

وب گردی

وب گردی