بهره‌برداری از ۲۷ طرح منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به این که ۲۷ طرح در این منطقه در حال ساخت است که تا ۲ یا ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و حدود یک هزار میلیون دلار در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید امید شهیدی‌نیا امروز (یکشنبه، ۶ اسفندماه) در بازدید حبیب‌اله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، عمده برنامه‌های آینده این منطقه را متمرکز بر طرح توسعه و ایجاد کریدور صادراتی عنوان کرد.

او این کریدور را تسهیل‌کننده مسیر و شتاب‌دهنده صادرات دانست و افزود: امیدواریم این کریدور پس از طی مراحلی و با همکاری سازمان‌های مربوط، در چند ماه آینده به ثمر برسد.

شهیدی‌نیا یادآور شد: ایجاد زمینه برای مشارکت و حمایت بانک‌ها و سایر نهادهای مالی در طرح‌های سرمایه‌گذاری از طریق ارائه تسهیلات با نرخ مناسب یکی از اهداف ماست که سعی می‌کنیم با افزایش همکاری، زمینه را برای افزایش سرمایه‌گذاری در منطقه فراهم کنیم.

او از امضای قراردادهای بلندمدت تأمین خوراک در منطقه برای توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست حمایت و تاکید کرد: محصولات پتروشیمی از طریق بورس ارائه می‌شوند و این مسئله گاهی صنایع پایین‌دست را به خرید خوراک خود از بازار می‌کشاند و قیمت تمام شده آنها بالا می‌رود. امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که واحدهای پایین‌دست منطقه بتوانند از طریق همان سازوکار بورس کالا، اما با قراردادهای بلندمدت خوراک مورد نیازشان را از داخل منطقه تامین کنند.

سرمایه‌گذاری ۱۷,۸ میلیارد دلاری در منطقه ویژه پتروشیمی

شهیدی‌نیا ادامه داد: از ابتدای تأسیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تاکنون بیش از ۱۷,۸ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری و حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز برای ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به این که ۲۷ طرح در این منطقه در حال ساخت است که تا ۲ ، ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، تصریح کرد: بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و حدود یک هزار میلیون دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده است. میزان اشتغال‌زایی مستقیم این طرح‌ها حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر است.

او با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل اجرا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: ۱۰ طرح صنایع بالادستی و میانی با ظرفیت تولید سالانه ۷ میلیون تن و اشتغال‌زایی مستقیم حدود ۵ هزار نفر از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

شهیدی‌نیا ادامه داد: وجود ۶ تصفیه‌خانه فعال و ۲ تصفیه‌خانه در حال ساخت، احداث محل‌های برای دفن پسماندهای صنعتی خطرناک حدفاصل شهرهای ماهشهر و امیدیه، ساخت ۱۰ پسماندسوز برای امحای بخشی از پسماندهای صنعتی و ۲۷ طرح زیست محیطی در حال اجرا از سوی شرکت‌های پتروشیمی از جمله فعالیت‌های زیست محیطی منطقه است.

بر اساس این گزارش، حبیب‌اله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت با هدف بازدید از تاسیسات صنایع پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر، حضور در کنفرانس تعالی نظام مدیریت دارایی فیزیکی صنعت پتروشیمی و افتتاح چند طرح جدید صنعت پتروشیمی به ماهشهر سفر کرده است.

نخستین کنفرانس تعالی نظام مدیریت دارایی فیزیکی صنعت پتروشیمی، فردا (دوشنبه، هفتم اسفندماه) در ماهشهر برگزار می‎شود و همزمان، سه طرح جدید پتروشیمی نیز با حضور معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

402

کد خبر: 910701

وب گردی

وب گردی