سوختگی شانزدهمین عامل معلولیت در کشور است/مجموع هزینه های سوختگی در سال 3  هزار و 600 میلیارد تومان است

معاون مرکز تحقیقات سوختگی گفت: بیمار سوخته حدود 20 میلیون تومان هزینه به طور متوسط دارد حدود 30هزار نفر در سال دچار سوختگی می شوند مجموع هزینه های سوختگی در سال 3  هزار و 600 میلیارد تومان در سال است و سوختگی سیزدهمین عامل بیماری ها و شانزدهمین عامل معلولیت در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نشست خبری هفتمین کنگره کشوری سوختگی ایران با حضور مسئولان علمی و اجرایی کنگره صبح امروز در بیمارستان حضرت فاطمه (س) برگزار شد.

دبیر علمی هفتمین کنگره سوختگی کشور گفت: این کنگره توسط مرکز سوختگی دانشگاه علوم پزشکی از12 تا 13 اسفند در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه مهمترین مولفه سوختگی پیشگیری از وقوع آ ن است گفت: پیشگیری مطمئن ترین روشی است که باعث می شود صدمات به بدنه اجتماع وارد نشود.

دبیر علمی کنگره کشوری سوختگی ایران گفت: سوختگی می تواندبار سنگین روانی داشته باشد و حضور او در اجتماع را به مخاطره بیاندازد.محور نهایی بازتوانی جسمی و روحی است بیمار سوخته یک بار نمی سوزد بلکه دائما در طول عمر با عواقب جسمی و روحی سوختگی در ارتباط است و وظیفه متخصصان اعطای بازتوانی به بیمار است تا بتواند به وضعیت گذشته بازگردد.

اسدی ادامه داد: پیشگیری از عفونت ها که مهم ترین علل بیماران سوخته است همچنین استفاده از پانسمان های مخصوص که نیازمند ابزار خاص و فناوری ها با استفاده از سلول های بنیادی و نانو پلیمر است البته پیشرفت هایی در این راه به دست آمده و استفاده از جراحی در پوشش های دائمی است.یکی دیگر از محورها نقش جراحی های ترمیمی در سوختگی است که درمان عوارض آن مرتبط با سوختگی حاد است.

دبیر علمی این کنگره گفت: بیمار سوخته از زمانی که بستری می شود تا مدت ها بعد از اقدامات درمانی نیاز به حمایت های روحی و روانی دارد از نظر روانی سوختگی یکی از پر عارضه ترین بیماری هاست که عوارض روحی پیامد آن است. این افراد نیاز به درمان طولانی دارند .

وی با اشاره به اینکه پانسمان و شست و شوی زخم دردناک است گفت: اگر تغییر شکل انجام وجود داشته باشد نیازمند فیزیوتراپی و اقدامات توانبحشی است و در یرخی موارد نیز نیازمند جراحی هستند که متخصصان بازتوانی اقداماتی را در راستای کاهش این موارد انجام داده اند.

اسدی افزود: روانپزشک بیماران سوخته در بیمارستان حضور دارد به ویژه افرادی که افسرده می شود تحت درمان قرار می گیرند.نوع بیماری به گونه ای است که آسیب روحی سنگین است سیستم های درمانی موظف اند در حد توان خود خدمات ارائه کنند.
بیماران از نظر ارجاع به روانپزشک در کشور ما اکراه دارند اما مشاوره روانپزشکی توصیه می کند توجه بیشتر افراد به مسائل جسمی است.
خوشبختانه در کشور ما دانشگاه های علوم پزشکی ایران و سایر دانشگاه ها و فنی مهندسی دانشگاه پلیمر امیر کبیر دانشگاه شریف و موسسه رویان در راستای پانسمان هایی با استفاده از فناوری نانو و صنایع پلیمر در حال همکاری هستند.مشابه این پانسمان ها با همکاری مشترک این موسسات در حال تولید است و در کشور امریکا هزینه بسیار بالایی یرای تهیه آن باید پرداخت کرد.این پانسمان ها هنوز متاسفانه پوشش بیمه کاملی ندارند و هزینه به بیمار تحمیل می شود. پانسمان ها معمولا موقت هستند و در روزهای اول استفاده می شود تا زخم بیمار آماده و پوست جهت پانسمان دائم اماده شود استفاده از جایگزین های پوستی در شرف انجام است.

حدود 30هزار نفر در سال دچار سوختگی می شوند

در این نشست سیامک فرخ فرقانی معاون مرکز تحقیقات سوختگی گفت: پانسمان ها قیمت های مختلفی از چند هزار تا چند میلیون تومان دارند و پانسمان هایی در حال حاضر استفاده می شود معمولا پانسمان نوین نیستند زیرا بیمه هزینه را تقبل نمی کند در بسیاری از موارد هم نیازمند پانسمان های نوین نیست اما ما در تلاشیم با دانشگاه هایی که پبشتر به آن اشاره شد بتوانیم پانسمان های نوین را تولید کنیم.

وی گفت : بیمار سوخته حدود 20 میلیون تومان هزینه به طور متوسط دارند حدود 30 هزار نفر در سال دچار سوختگی می شوند مجموع هزینه های سوختگی 3 هزار و 600 میلیارد تومان در سال است.سوختگی سیزدهمین عامل بیماری ها و شانزدهمین عامل معلولیت در کشور است.

در سال بین 2500 تا 3000 نفر مرگ و میر ناشی از سوختگی داریم

از نظر مرگ و میر و تعداد سوختگی از سی تا جهل سال قبل جزء کشورهای جهان اول هستیم و در سال بین 2500 تا 3000 نفر مرگ و میر داریم.
وی در زمینه کنگره سوختگی گفت: این کنگره به همت مرکز سوختگی سالیانه،برگزاز می شود و از چندین کشور شامل برزیل رومانی یونان و... مهمان خارجی داریم حدود 19 سخنرانی داریم که توسط مهمانان داخلی و خارجی برگزار می شود و عناوین آن کنگره اقتصاد و سوختگی است .یکی از میزگرد ها به سوختگی اختصاص داده شده است.یکی دیگر از میزگردها مقاومت بیومارکرها و مقاومت های آنتی بیوتیکی است و میزگزدهای دیگر تحت عناوین مختلفی در زمینه سوختگی برگزار خواهد شد و حدود 16 کشور مختلف که در زمینه سوختگی فعالیت دارند محصولات خود راارائه می کنند.

هزینه ها به ازای هر درصد سوختگی 5 تا 10 میلیون تومان است

دکتر طیب قدیمی دبیر اجرایی هفتمین کنگره سوختگی گفت:هزینه ها به ازای هر درصد سوختگی 5 تا 10 میلیون تومان است و معمولا طبقات پایین تر جامعه دچار سوختگی می شود که توان پرداخت پانسمان های نوین را ندارند.
وی تاکید کرد : ما از سازمان ها مخصوصا رسانه ها می خواهیم در راستای پیشگیری از سوختگی به ما کمک کنند. تاثیر اقتصاد بر سوختگی و عوامل و تبعات آن را کاهش دهیم. سوختگی به گونه ای نیست که مانند یک سرما خوردگی در یک لحظه اتفاق بیفتد و بیمار پس از مدتی بهبود یابد. بیمار در تمامی طول عمر خود عواقب سوختگی را به دنبال خواهد داشت .
قدیمی گفت : اتفاق خوبی که در گنگره امسال افتاد از کشورهای مختلف به این کنگره می آیند و تجارب خود را در زمینه سوختگی با ما به اشتراک می گذارند. این مسئله به ما در درمان سوختگی حاد توانبخشی و.... بسیار مفید است.همچنین نیاز به مشارکت دست اندرکارانی که می توانند برای پیشگیری از انواع سوختگی اقدام کنند داریم تا بتوانیم وقوع آن را کاهش دهیم. در برخی موارد سوختگی های الکتریکی سختی داریم که منجر به قطع اندام می شود پس لازم است موارد پیشگیری آن مطرح شود تا بتوان از مسائل قطع عضو پیشگیری کنیم.
دکتر قدیمی گفت : در حال حاضر سوختگی های حرارتی بیشترین عامل سوختگی در کشور هستند در سوختگی ها یک قشر اجتماعی آسیب پذیر داریم و معمولا افرادی هستند که در تامین انرژی دچار مشکل هستند و غالبا دچار سوختگی حرارتی می شوند اما از لحاظ طیف سنی دو گروه سنی کهنسالان و کودکان بیشتر در معرض سوختگی هستند.

وی تاکید کرد :سوختگی های الکتریکی مربوط به محیط کار و افرادی است که با برق سر کار دارند و معمولا یا کار با برق را بلد نیستند و آموزش های لازم به آن ها داده نشده است.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 910762

وب گردی

وب گردی