راز عذرخواهی در حکمت متعالیه ولایت فقیه تا مذاکره یا خودکشی

هر روز بخش های از سرمقاله های روزنامه های مطرح کشور با دیدگاه های مختلف در اختیار مخاطبان قرار می گیرد .

گروه سیاسی ایسکانیوز؛ هر روز صبح به بررسی سرمقالات برخی از روزنامه های مطرح کشور می پردازد و در اختیار مخاطبان محترم قرار می دهد.

روزنامه شرق/هوشیاری درباره فاز جدید بحران

سرمقاله امروز روزنامه شرق به قلم جاوید قربان‌اوغلی، دیپلمات ارشد درباره احتمال ایجاد و ورود به فاز جدید بحران به خصوص در منطقه سوریه صحبت کرده و شرایط موجود در سوریهرا تحلیل کرده است :"بالاخره پس از حدود یک ماه کشمکش سیاسی و رایزنی‌های دیپلماتیک پشت‌پرده و سه روز مذاکرات فشرده در سازمان ملل متحد، پیش‌نویس قطع‌نامه آتش‌بس در سوریه با اجماع ١٥ عضو شورا تصویب شد. این قطع‌نامه که از سوی کویت و سوئد به شورای امنیت ارائه شده بود، خواهان برقراری آتش‌بس ۳۰‌روزه در سراسر سوریه شده است. قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در شرایطی تصویب شد که براساس گزارش‌ها، تعداد کشته‌‏های حملات هوایی به ناحیه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق، به بیشتر از ۵۰۰ نفر رسیده است. در قطع‌نامه، شورا از طرفین درگیر خواسته «بی‌معطلی» آن را به اجرا بگذارند؛ با‌وجود‌این، تاریخ دقیقی را برای شروع آتش‌بس تعیین نکرده و براساس برخی اخبار منتشر‌شده باوجود تصویب این قطع‌نامه بخشی از غوطه یک بار دیگر پس از تصویب قطع‌نامه بمباران شد. امید می‌رود که با برقراری آتش‌بس ۳۰روزه در سوریه زمینه برای امدادرسانی به مردم گرفتار در غوطه شرقی که دبیر‌کل سازمان ملل متحد آنجا را «جهنم روی زمین» نامیده، فراهم شود".

در بخش پایانی این یاداشت آمده است :" اما مهم‌ترین نگرانی درباره آینده سوریه نگاه مردم این کشور به کشورهایی است که امروز نقش‌آفرینان مثبت یا منفی این کشور هستند. ایران به‌عنوان کشوری اسلامی باید به‌شدت نسبت به این مسئله حساس باشد. ایران به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در مناقشه سوریه بلافاصله از آتش‌بس اعلام‌شده در سوریه حمایت و سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران با اعلام این موضوع تأکید کرد: «ما به قطع‌نامه آتش‌بس پایبند خواهیم بود»؛ موضعی هوشمندانه و انسانی که برخلاف نیات شوم آمریکا باید آن را به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد. ضروری است از این فرصت استفاده کرده و ایران نیز در ارسال کمک‌های انسانی به اهالی این منطقه که از اهل سنت هستند، اقدامات عملی انجام دهد. این کار شائبه طائفی‌بودن حضور ایران در جنگ سوریه را تا حد زیادی خنثی خواهد کرد".

روزنامه ایران/«مکران»، یاقوت توسعه جنوب ایران

سرمقاله امروز روزنامه ایران نوشته /امیر پسنده پور کارشناس مسائل شبه قاره/اشاره به سواحل مکران و ظرفیت های آن دارد و نویسنده با توضیح شرایط و ویژگی های مناسب اقتصادی مکران و سواحل آن از ظرفیت های مفید آنجا و لزوم استفاده ایران از ظرفیت های موجود صحبت می کند ؛

در ابتدای این یاداشت آمده است :" مکران نامی است که در رسانه‌ها و در میان دولتمردان ما بتازگی کشف شده است اما خطه‌ای است زیبا و دلپذیر با دیرینه‌ای با شکوه که در آثار سیاحان، تاریخ نگاران، جغرافی دانان و سفرنامه نویس‌ها بسیار از آن یاد شده است. مارکوپولو و یاقوت حموی هر دو در سیاحت‌های خود به این شهر زیبا پا گذاشته‌اند و حموی در باب ریشه اسم آن نوشته است: «مکران به نام مکران بن فارک بن سام بن نوح علیه‌السلام نامگذاری شده‌ است زیرا او به این منطقه آمده و در آنجا سکنی گزیده‌ است و جد بلوچ‌ها و بنیاد آنها به ایشان می‌رسد.»
در بخشی دیگر از ان یاداشت آمده است :" بندر چابهار که در جنوبی‌ترین بخش کشورمان ایران قرار دارد یکی از گذرگاه‌های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی است، ژرفای آب‌های ساحلی این بندر شرایط پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و ایجاد تأسیسات عظیم بندری را فراهم می‌کند. اواخر آذرماه سال گذشته بود که جناب آقای محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد توسعه سواحل مکران از اولویت‌های اصلی دولت دکتر روحانی است، خبری که شعف بسیاری را نزد علاقه‌مندان به توسعه مملکت ایجاد کرد اما امسال در بودجه سال 97 فقط رقم 350 میلیارد تومان برای توسعه مکران اختصاص یافت که قدری باعث دلسردی شد.نمی‌دانم با این بودجه ناچیز چه کارهایی می‌شود کرد، اما بالاخره نسبت به بودجه سال 96 که بودجه‌ای 96 میلیاردی برای توسعه منطقه در نظر گرفته بود گامی رو به جلو و کوتاه است. توسعه مکران فقط باعث ورود ارز و توریست بسیار و کسب درآمدهای سرسام آور ترانزیتی و بانکرینگ کشتی‌ها نخواهد شد، بلکه می‌تواند مردم بی‌پناه استان سیستان و بلوچستان را از اسارت خونبار فقر و از تازیانه‌های تیز بیکاری نجات دهد. حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس می‌گوید برخی شهرهای استان همچون ایرانشهر شاهد نرخ بیکاری 47 درصدی هستند. گفته می‌شود حدود 10 درصد کل پرونده‌های قاچاق سراسر کشور متعلق به استان سیستان و بلوچستان است. باورمان بشود یا نشود حدود 80درصد از جمعیت این استان زیر خط فقر قرار دارند."
در بخش پایانی این یاداشت تاکید شده است :"مکران می‌تواند یاقوت توسعه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در سیستان و بلوچستان باشد و برای دهه‌ها و قرن‌ها بدرخشد. دولت باید به شیوه‌های بهتر و اراده قدرتمندتری توسعه منطقه مکران را در دستور کار خود قرار دهد، در همین حال سرمایه گذاران و کمپانی‌های خصوصی نیز نباید دست روی دست بگذارند، اگر به دنبال توسعه کشور و کسب سود هستند و خیر دنیا و آخرت را یکجا می‌خواهند حتماً باید مکران را هدفی فوری بدانند".

روزنامه کیهان/راز عذرخواهی در حکمت متعالیه ولایت فقیه


یادداشت امروز روزنامه کیهان به قلم محمد ایمانی درباره حکمت های متعاله ولایت فقیه علی الخصوص راز عذرخواهی توضیح داده شده است.

در بخشی از این یاداشت آمده است :" انقلاب اسلامی آخرالزمانی، فرود و فراز دارد تا به سنت خداوندی، مدعیان همراهی را غربال کند، هر که می‌خواهد باشد. در این غربالگری، گاه قائم‌مقام رهبری و رئیس‌جمهور سقوط می‌کنند اما گمنامان پارسا، یکشبه ره صدساله ریاضت‌کشیدگان عارف را طی می‌کنند و می‌شوند حجت الهی. چندین بنی صدر هم که سقوط کنند، با جمله به خون امضا شده شهید چیت سازیان برابری نمی‌کند: «اگر می‌خواهید از سیم خاردار دشمن عبور کنید، باید از سیم خاردار نفس عبور کنید». یا آن چند جمله که شهید مزرجی شب عملیات والفجر 8 به شهید شوشتری گفت؛ «امشب اگر عراقی‌ها ما را نزنند، توی آب کوسه‌ها می‌زنند. اگر هیچ کدام نزنند، لای سیم خاردار و تله‌های انفجاری گیر می‌کنیم. با محاسبات مادی، امشب ما نمی‌توانیم از آب رد بشویم. من امشب فقط وارد آب می‌شوم تا به امام در جماران خبر بدهند که آقا! بچه‌ها به عشق تو زدند به خط. دیگر برای من مهم نیست آن طرف خط برسیم یا نرسیم. آنی که وظیفه ماست وارد آب شدن است، از این آب بیرون آمدن دیگر در اختیار و وظیفه ما نیست؛ آن‌اش با خداست. خدای آن طرف اروند، خدای این طرف اروند است. اگر کسی این طرف قلبش آرام است، آن طرف می‌ترسد، توحیدش مشکل دارد».
در ادامه این یادداشت آمده است :"همین ماه‌ها و سال‌ها که خط نفوذ و انحراف و تحریف، مسئله تولید می‌کنند تا اولویت‌های مهم فراموش شود، برخی سیاست‌بازان از دو منتها الیه، مشغول چاق‌کردن کار دشمن بوده‌اند. چرا کار انقلاب اسلام آن چنانکه باید پیش برود، پیش نرفته است؟ چرا از امیرمومنان(ع) تا امام و رهبری از مردم فرودست تشنه عدالت عذرخواهی کردند؟ ولایت فقیه مانند اصل امامت، متاسفانه هنوز مجال بروز و تحقق پیدا نکرده است. به شهادت تاریخ، لغزش خواص و دودسته کردن مردم همواره موجب شد دشمنان مجال پیدا کنند و نظام «امت-امامت» آن‌گونه که باید برقرار نشود. سه جنگ از دو جنگ امیرمومنان (ع) به نبرد فرسایشی با یاران پیمان‌شکن گذشت" .
در ادامه تاکید کرده است :" حلقه انحرافی و فتنه‌گران به کار هم می‌آیند و از کج رفتاری یکدیگر تغذیه می‌کنند؛ فتنه گران می‌خواهند با استناد به عملکرد حلقه انحرافی، وطن فروشی خود را به فراموشی بسپارند و حلقه انحرافی خیال می‌کنند خیانت هایشان به استناد عملکرد ناکارآمد تکنوکرات‌های آلوده به فتنه پنهان می‌ماند. با این حال برای انداختن مسئولیت کم فروشی و خیانت‌های خود به دوش نظام توافق دارند! جالب اینکه سرگشاده‌نویسان مدعی سازندگی وعدالت و اعتماد ملی، بارها برای تعطیلی انتخابات 76 و 84 و 88 و 92 و 96 خیز برداشتند یا دعوت به معارضه مشترک کردند اما رهبری، مجال دیکتاتوری به آنها نداد."
نویسنده یاداشت در پایان تاکید کرده است : "مدیریت رهبر انقلاب را باید در مواجهه حکیمانه با بدعملی برخی سیاسیون و تحولات جهانی (فروپاشی بلوک شرق، انقلاب‌های مخملی و سه بار حمله به عراق و افغانستان) که آمریکا را یاغی بی‌افسار کرده بود، مطالعه کرد. با وجود امواج تند معارضه، پیروزی‌های بزرگی به دست آمد، تا آنجا که پمپئو رئیس‌سیا به شبکه MSNBC گفت «امروز نفوذ ایران در منطقه در مقایسه با ۷سال گذشته بسیار بیشتر شده است» و نشریه امریکن اینترست بر اساس گزارش نهاد‌های امنیتی غرب نوشت «ایران به هفتمین قدرت بزرگ دنیا تبدیل شده است». این افزایش اقتدار با وجود آن خیانت‌ها، سند حقانیت حکمت متعالیه ولایت فقیه است."

روزنامه اعتماد/ایجاد تقاضای اجتماعی

سیامک زند رضوی درسرمقاله امروز روززنامه اعتماد به ایجاد شدن تقاضای عمومی در مورد صرفه جویی و کمبود منابع آب به بررسی پرداخته است:

در ابتدای این یاداشت آمده است :"جدی شدن بحران آب در کشور اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین بهره‌برداری بهینه آب مانند بازچرخانی را بیش از پیش روشن می‌کند. اما چرا در کشور ما از این شیوه‌ها استفاده نمی‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش می‌توانم از نمونه شهر کرمان به عنوان یکی از مناطق درگیر با بحران آب استفاده کنم. اجرای طرح فاضلاب شهری کرمان با وجود اینکه از تسهیلات خارجی هم استفاده شده بیش از ١٠ سال است که روی زمین مانده و این در حالی است که به دلیل بالا آمدن سطح آب‌های سطحی، ساختمان‌های تاریخی این شهر در معرض خطر تخریب قرار دارند."

در بخشی دیگر از این یاداشت آمده است:"روشن است که اجرای فاضلاب شهری کرمان، تصفیه و استفاده دوباره از آن چقدر می‌تواند در بخش کشاورزی و صنعت راهگشا باشد اما می‌بینیم که هنوز هیچ دورنمای روشنی برای اتمام آن وجود ندارد. همزمان با این وضعیت می‌بینیم که طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان به کرمان با حمایت مالی دولت به طور جدی دنبال می‌شود. درباره محاسبه هزینه تمام شده طرح‌های انتقال آب هم شائبه جدی وجود دارد. قرار است آب از ارتفاع صفر کنار دریا به ارتفاع یک هزار و ٧٠٠ متری از سطح دریا منتقل شود اگر ما علاوه بر هزینه‌های عمرانی، قیمت برق و سوختی را که قرار است برای پمپاژ آب در این ارتفاع مصرف شود محاسبه کنیم آن وقت عدد واقعی هزینه انتقال هر متر مکعب آب مشخص می‌شود. بنابراین اگر جزییات دو طرح انتقال آب از دریای عمان به کرمان و طرح نیمه‌کاره مانده فاضلاب این شهر را در کنار هم ارزیابی کنیم، متوجه می‌شویم که سیاستگذاران این بخش اولویت اول‌شان اجرای طرح‌های سازه‌ای مدیریت آب است. اگر بازچرخانی و تصفیه آب مهم است این سوال مطرح می‌شود که چرا تمرکز اصلی سیاستگذاران روی طرح‌های سازه‌ای است. مسوولانی که تصمیم‌گیر هستند از جمله مسوولان وزارت نیرو باید در این باره پاسخگو باشند. "

روزنامه وطن امروز/«مذاکره» با «خودکشی» تفاوت دارد!

حسن رضایی در سرمقاله امروز وطن امروز به بررسی مذاکرات صورت گرفته از سوی تیم مذاکره کننده در خصوص برجام پرداخته است و با ذکر نقض عهده های برجام از طرف آمریکایی همچنان تیم مذاکره کننده ایرانی امیدوار است تا علاوه براینکه گشایش های برجامی ایجاد کند در سایر حوزه ها نیز به مدد مذاکره گشایش های حاصل شود که به نظر خوش خیالی بیش نیست .

در بخشی از این یاداشت آمده است : "«من دوست دارم در فیلم‌ها مذاکره و تعامل ببینم». اینها بخشی از سخنان فروتن، یکی از داوران جشنواره سی‌وششم فیلم فجر در توضیح دلایل رأی ندادن به «لاتاری» و حذف عوامل آن از گردونه رقابتی عادلانه با سایر آثار است. صدرعاملی هم گفته است: «لاتاری به دلیل قصه و تمی که داشت، همه هیات داوران را آزار داد». فارغ از خوب و بد «لاتاری» و اینکه محمدحسین مهدویان باید بابت چنین آزارهایی از هیأت داوران عذرخواهی کند یا نه، به نظرم باید به مسؤولان وزارت ارشاد بابت انتخاب چنین هیأت داوران عشق‌مذاکره‌ای آفرین گفت. دولت دارد ارابه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و خلاصه همه چیز را با یک سوار می‌راند و این هماهنگی همه اجزای دولت در یک مسیر خود یک توانایی قابل تحسین است. شاه‌بیت موجود در فکت‌شیت همه این حوزه‌ها هم یکی است: «تعامل و مذاکره»! احتمالاً اگر شهرام اسدی هم می‌خواست این روزها «روز واقعه» را بسازد، ناچار بود برای دیده شدن در جشنواره، پیش و بیش از هر چیز، ثابت کند: «کربلا هم درس مذاکره است!»"

در بخش پایانی این یادداشت آمده است :"واقعیت این است که عشق عراقچی و دوستانش به مذاکره و توافق به هر قیمت، باعث شده ما از لوزان تا ژنو و برجام، مکرر از حقوق خود کوتاه بیاییم. مسؤولان دولتی با شعار «تقوا» و «صداقت» اما چیز دیگری به جامعه می‌گویند. در این شرایط، عشق مفرط فردی چون فروتن به مذاکره را طبیعتاً نباید خیلی عجیب تلقی کرد. او «لاتاری» را نمی‌پسندد، چون «لاتاری» معتقد است مذاکره برای فروش بعضی چیزها، بدتر از مرگ است. همچنان که امام حسین(ع) در «روز واقعه» چنین اعتقادی داشت و بر سر آن جان داد. حالا اما برخی دوست دارند با تبلیغ مذاکره بر سر صنایع موشکی، ما را به چیزی بدتر از مرگ برسانند. بدتر از مرگ در آن‌سو اما این است که همزمان با کتک خوردن مهدویان برای به فروش نگذاشتن همه چیز، فردی در نشست خبری جشنواره فجر، نمایش خودارضایی اجرا می‌کند! کتک خوردن او البته دلیلی ندارد، چرا که به قدیسه تابناک «مذاکره» جسارت نکرده است! مذاکره البته فی‌نفسه ابداً بد نیست، مذاکره‌زدگی اما حتماً بد است و موجب دریدگی و وقیح‌‌‌‌‌‌تر شدن افراد در تمام حوزه‌ها خواهد شد."

کد خبر: 910763

وب گردی

وب گردی