حریرچی : مصوبات لازم در زمینه رایگان کردن ناباروری انجام شده است/39 هزار تخت در بخش دولتی احداث می شود

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مکمل های ایرانی که در بازار موجود است مطابق با نیاز افراد ایرانی تهیه شده است و نیازی نیست که مکمل خارجی مصرف شود. مصرف قانونی مکمل در ایران در سال 95 13 هزار و 20 میلیارد تومان بود که 430 میلیارد تولید داخلی و باقی خارجی بوده اند 260 میلیارد تومان نیز حجم بازار قاچاق است هر ایرانی به سالانه طور متوسط 20 هزار تومان مکمل مصرف می کنند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

دکتر ایرج حریرچی در ابتدای این نشست در زمینه مکمل هاگفت: مکمل ها در جندین دهه اخیر در دنیا مطرح شده است و معمولا فراورده هایی ساخته شده هستند که به صورت، قرص شربت و کپسول ارائه می شوند تا کمبودهای تغذیه امروزی را رفع کنند. مکمل ها دارو نیستند و نباید به عنوان دارو از آن استفاده کرد.مصرف مکمل ها می تواند برای سلامت افراد مفید باشد در عین حال خطراتی را به دنبال داشته باشد.مصرف زیاد ویتامین ها و تداخل آن ها بایکدیگر می تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: مکمل هاعمدتا شامل املاح معدنی،غذایی. و گیاهی هستند. اگر در برنامه غذایی دو اصل مهم تنوع و تعادل رعایت شود وضعیت مطلوب خواهد شد. تنوع یعنی انواع غذاها شامل میوه ها،حبوبات، لبنیات،پروتئین و....شامل یک رژیم غذایی می شود . همچنین تعادل را رعایت کرده و پرخوری و کم خوری نداشته،باشیم شاخص اصلی پرخوری زیاد خوردن است.همچنین نباید تصور کرد ارزش تغذیه ای غذاها بر اساس قیمت آن است.زندگی امروزی در برخی از سنین باید حتما از برخی مکمل ها استفاده شود برای مثال در دوران بارداری و شیردهی باید از مکمل ها استفاده شوند همچنین کودکان 2تا 6 سال و نوجوانان در هنگام بلوغ باید از مکمل ها استفاده کنند.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت:ویتامین ها و مکمل ها معمولا به صورت رایگان در برخی مراکز و مدارس توزیع می شود به عنوان مثال برای گروه سنی کودکان مولتی ویتامین توزیع می شود همچنین قطره آهن از شش ماهگی تا پایان 24 ماهگی توزیع می شود.در زمینه ویتامین دی به دلیل نوع تغذیه کمبودهایی وجود دارد که توصیه ما استفاده از قرص پرل ویتامین دی 50 واحدی است. در گروه سنی 60 سال به بالا زن و مرد و میانسالان خانم نیز این قرص توزیع می شود .برای بالای 60 سال نیز قرص کلسیم و قرص روی توصیه می شود اگر رعایت تنوع و تعادل داشته باشد نیازی به مصرف خود سرانه مکمل نیست.اگر غذایی متنوع و متعادل باشد در افراد متوسط به پایین به غیر از ویتامین دی احتیاج به ویتامین دی ندارند.

وی اضافه کرد: مکمل های ایرانی که در بازار موجود است مطابق با نیاز افراد ایرانی تهیه شده است و نیازی نیست که مکمل خارجی مصرف شود. مصرف قانونی مکمل در ایران در سال 95 13 هزار و 20 میلیادرد تومان بود که 430 میلیارد تولید داخلی و باقی خارجی بوده اند 260 میلیارد تومان نیز حجم بازار قاچاق است هر ایرانی به سالانه طور متوسط 20 هزار تومان مکمل مصرف می کنند.

ضرب و شتم پرستاران ​

حریرچی افزود: پزشکان نیز لازم است حتما از بیماران یک سوال بپرسند و این است که آیا سوال دیگری ندارید؟ اگر فرد سوالی پرسید و باز هم باید این سوال تکرار شود تا ابهام بیمار رفع شود.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه ضرب و شتم پرستاران گفت : در زمینه ضرب و شتم و این گونه مواردی که رخ می دهد می توان گفت زمانی که در بیمارستان ها یک اتفاق ناگوار رخ می دهد به مردم استرس وارد می شوند چرا که یکی از بستگان و عزیزانشان به طور ناگهانی دچار بیماری شده و عصبی هستند .در برخی موارد در برخی استان ها فرهنگ خانوادگی به گونه ای است که باید تمامی اعضای خانواده کنارش باشند و برخی این اقدام را نشانگر وفاداری می دانند. در چینی مواردی وقوع اتفاقات ناگوار دور از ذهن نیست که در این زمینه لازم است پیگیری های لازم انجام شود برای مثال وقتی یک فرد به یک پرستار یا پزشک حمله می کند دوست دارند حادثه ملی اعلام شود و در غیر این صورت این نکته را عدم رسیدگی می دانن البته قانون خاصی هم در این زمینه وجود دارد که در آن توضیحات لازم در زمینه فردی که به کادر درمانی حمله کند ذکر شده و با فرد خاطی بر اساس آن برخورد خواهد شد.

بودجه سازمان بیمه سلامت به کجا رسید؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه بودجه سازمان بیمه سلامت ادامه داد: استحقاق سنجی بیمه شده ها بر اساس قانون باید انجام شود.امروزه بر اساس ماده 71 برنامه ششم پوشش بیمه برای تمامی ایرانیان اجباری است و اگر فردی به طور غیر محقانه از صندوقی به صندوق دیگر حرکت کرده است باید از آن جلوگیری شود. موضوع کسری بیمه سلامت موضوع کمکی است بودجه ای که وضع شده کمتر از عملکرد سال 96 است اگر تعرفه هیچ تغییری نکند و بیمه شده های اصلی نیز هیچ تغییری نکنند، هرسال سه تا هفت درصد میزان هزینه های خدمات سازمان های بیمه گر افزایش پیدا می کند. سالمند شدن جمعیت تحت پوشش هم باعث افزایش خدمات می شود. در کشور ما بیمه بر اساس سرپرست خانوار است و در خانواده ای که نوزادی به دنیا می آید به صورت خودکار تحت پوشش بیمه در می آید.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه شیوع آنفلوانزا گفت: در زمینه شیوع آنفلوانزای انسانی مورد خاصی نداشتیم و در زمینه آنفلوانزای پرندگان سازمان های مربوطه اعلام نظر خواهند کرد.

وی در زمینه نظارت بر اغذیه فروشی ها اضافه کرد: وزارت بهداشت جزو سازمان هایی است که در ایام تعطیلات کارش بیشتر می شود مخصوصا پرسنل در مناطق توریستی ،سیاحتی و زیارتی کارهای مضاعف می کنند. در مراکز درمانی و ارائه خدمات تدابیری انجام شده که اطلاع رسانی خواهد شد. در زمینه مواد غذایی اگر اطلاعات مستند به دست ما برسد بررسی های لازم صورت گرفته و توسط سازمان غذا و دارو اعلام می شود. در زمینه محصولات غیر مجاز اقدامات لازم صورت می گیرد در برخی موارد توسط خود ما و در برخی موارد توسط سازمان قضائی مربوطه پیگیری خواهد شد.

39 هزار تخت در بخش دولتی در حال احداث است

حریرچی بیان کرد:ما حدود 39 هزار تخت در بخش دولتی در حال احداث ذاریم ما با اقداماتی که انجام دادیم ظرفیت تخت ها را بالا ببریم با توجه به مشکلات بودجه ای که وجود دارد محدودیت هایی برای ما وجود دارد.شهرهای اطراف تهران با جمعیت های جند صد هزار نفری یا بیمارستان ندارند یا بیمارستان هایشان حدود صد تخت خوابی است سیاست ما این است که ابن مراکز را در اولویت قرار دهیم اما محدودیت داریم اعتبارات فعلی ما صرف تکمیل بیمارستان هایی می شود که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند.

مصوبات لازم در زمینه رایگان کردن ناباروری انجام شده است


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه سیاست های جمعیتی گفت: ما مسئولیت سلامت جمعیت،مادران و نوزادان را داریم و طی مدت گذشته شاهد آن بودیم که سزارین کاهش پیدا کرده و زایمان طبیعی رایگان شد. همچنین اقدامات مناسبی در زمینه مکمل های نوزادان شکل گرفته است و انتظار داریم در تمامی بیماران تحت پوشش بیمه در مراکز غیر دولتی نیز به صورت رایگان انجام دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت درپاسخ به سوال خبرنگار در زمینه مکمل های تقویت جنسی افزود: اکثر این مکمل ها در بازار غیر قانونی به فروش می رسد روش مقابله ما با این محصولات آگاه سازی و برخورد خاطیان با دستگاه های قضایی است.


وی در زمینه هزینه های ناباروری گفت: واقعیت این است مصوبات لازم در زمینه رایگان کردن ناباروری انجام شده است ما معتقدیم ناباروری یکی از مشکلات مهم جوامع،بشری است زمانی که سن ازدواج و فرزند آوری بالا می رود ناباروری نیز افزایش می یابد. حدود 80 درصد از هزینه های دولتی تا سال گذشته توسط وزارت بهداشت پرداخت می شد و مصوبات لازم در این زمینه انجام شده است.


701

کد خبر: 910822

وب گردی

وب گردی