اعمال نرخ سود 20 درصدی اوراق گواهی سپرده برای دو هفته/ اوراق برای بانک‌ها صرفه دارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ سود 20 درصدی اوراق گواهی سپرده تنها برای دو هفته تعیین شده و بعد از این مدت، مطابق با آنچه در بخشنامه هم ذکر شده، باید به روال قبل بازگردد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ولی الله سیف در حاشیه همایش «سیاست های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سود 20 درصدی سود بانکی بعد از اتمام دوره تعیین شده برای فروش اوراق گواهی سپرده ریالی هم ادامه می‌یابد، اظهارداشت: نرخ سود 20 درصدی تنها برای دو هفته و برای اوراق گواهی سپرده از سوی بانک مرکزی تعیین شده و بعد از این مدت، مطابق با آنچه در بخشنامه هم ذکر شده، باید به روال قبل بازگردد.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این اوراق بانک ها هزینه‌هایی را به آنها تحمیل کرده است، چه مصارفی برای آن نظر گرفته می شود،گفت: ما به بانک ها اعلام کردیم که اگر بانک ها مصارفی برای آن ندارند بانک مرکزی برای آن مصارف دارد.


سیف تصریح کرد: در این اوراق اگر آثار منفی برای بانک ها ایجاد شود، بانک مرکزی آن را رفع خواهد کرد.


رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این حساب بانک مرکزی بازپرداخت اوراق را تضمین می کند، گفت: خیر این حرف به معنای تضمین بازپرداخت اوراق نیست. بنده گفتم اگر هزینه داده شود، هزینه را جبران می کنیم،

او ادامه داد: برخی بانک ها بابت اضافه برداشت به بانک مرکزی بدهکار هستند که اجرای این طرح می تواند اضافه برداشت را کاهش دهد، بانک هایی که اضافه برداشت دارند، نرخ جریمه‌ای را به بانک مرکزی می‌پردازند 34 درصد است و بازپرداخت بدهی با این اوراق برای بانک ها صرفه اقتصادی دارد.

منبع: فارس

401

کد خبر: 910856

وب گردی

وب گردی