اوج توفیق هر انسان، انجام اقدامات داوطلب و خیرخواهانه است

وزیر بهداشت گفت: مردان جهادی فقط به دنبال کار بی ادعا، خالصانه، صادقانه و شبانه روزی هستند و اوج توفیق هر انسان، انجام اقدامات داوطلب و خیرخواهانه است.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر سید حسن هاشمی در همایش یاوران سلامت (گردهمایی ملی گروه های داوطلب حوزه سلامت) اظهار داشت: به وجود خیرین و داوطلبان حوزه سلامت افتخار می کنیم و تعداد آنها در کشور بسیار زیاد است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ای کاش جوانان روزهای انقلاب را دیده بودند و شاید دیگر آن روزها هیچ وقت تکرار نشود و آرزو می کنیم که دلهای مردم، آنقدر به هم نزدیک و مهربان شود که بتوانیم بخشی از آن صحنه ها را مشاهده کنیم.

دکتر هاشمی یادآور شد: در زمستان سال 57 که به 22 بهمن ماه ختم شد می دیدیم که مردم عاشقانه به یکدیگر کمک می کنند. از سویی در صنعت نفت اعتصاب می کردند و از سوی دیگر برخی افراد از نفت خانه های خود می گذشتند تا گرمابخش منازل دیگران باشند و البته اوج از خودگذشتگی را در دوران دفاع مقدس می دیدید که به عنوان نمونه پیر زنی تنها یادگار زندگی خود مانند گوشواره و دستبد خود را برای کمک به جنگ اهدا کرد یا برای تهیه وسایل مورد نیاز جبهه کمک می کرد و یا فرزند یا فرزندان خود را برای دفاع از مرز و بوم تقدیم کشور می کرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدواریم فضای محبت و از خودگذشتگی در کشور حکمفرما شود چراکه این فضا یکی از مهمترین نیازهای هر ایرانی است و امیدواریم که حال دلهایمان خوب شود و با یکدیگر مهربان باشیم البته باید مسئولان نیز اینگونه عمل کنند و اگر خبر بدی دارند، کاری کنند که تکرار نشود و یا نگویند تا حال مردم بد نشود.

دکتر هاشمی، کم توجهی به مردم، خودشیفتگی و خود محوری را مشکل امروز برخی افراد عنوان کرد و گفت: متاسفانه بعضی از ما مسئولان، اجازه نمی دهیم که مردم دلخوش باشند البته برخی از گرفتاری ها در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و ناکارآمدی در بسیاری از نقاط دنیا، کمتر از ایران نیست ولی و داد و فریاد نمی زنند، مردم را نگران نمی کنند و یاس و ناامیدی را در جامعه پمپاژ نمی کنند.

وزیر بهداشت گفت: امکان ندارد فردی به خوبی و نیکی برسد به جز اینکه انفاق کرده و به دیگران و درماندگان به هر مقداری کمک کند و دفعات و کمیت آن زیاد اهمیتی ندارد.

دکتر هاشمی با اشاره به تقدیر از یکی از گروه های داوطلب حوزه سلامت، افزود: این گروه شامل یک زوج است که ایرانی هستند و از کانادا به ایران آمده و در اطراف شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان و یک منطقه محروم، عاشقانه به مردم خدمت می کنند و شاید کمک این زوج برابر با 70 سال عبادت باشد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دوران انقلاب تعدادی جوان بودیم که با جمع کردن 10 هزار تومان، یک روستا را آبرسانی کردیم و این فعالیتها منحصر به ما نبود و در تمام کشور جوانانی بودند که عاشق کشور بودند و دوست داشتند که خیرشان به دیگران برسد و این گونه اقدامات منجر به تشکیل جهاد سازندگی شد که توانست چهره کشور را تغییر دهد.

دکتر هاشمی گفت : در دوران انقلاب اسلامی و فعالیت جهاد سازندگی، هیچ کسی از مردم نمی پرسید که دین دارید یا ندارید، انقلاب را قبول دارید یا ندارید و یا رای آری داده اید یا رای خیر و در دوران دفاع مقدس نیز شرایط اینگونه بود.

وزیر بهداشت از دوران دفاع مقدس به عنوان کوره انسان سازی یاد کرد و افزود: هنر گروه های جهادی در این است که بتوانند افراد مختلف را به انجام امور خیریه و داوطلبانه تشویق کنند و اگر بنا باشد بسجیانی که به آنها افتخار می کنیم فقط بسیجیان را جمع کرده و به مناطق محروم بروند و اقدام به سازندگی کنند، کافی نیست بلکه باید بتوانند همکلاس ها، هم محله ای ها و سایر جوانان را جذب کنند و این کار ارزشمند است.

دکتر هاشمی با اشاره به حضور و کمک گروه های داوطلب در زلزله اخیر غرب کشور، گفت: در زلزله غرب کشور شاهد بودیم که مردم دنیا با هر تفکر، دین و ملیتی کمک کرده کردند و تعداد آنها بی شمار بود و ای کاش همان فضا بدون حواشی، متهم کردن همدیگر و مستمسک قرار دادن همدیگر برای خدماتی که دنیایی است، دوباره تکرار شود.

وزیر بهداشت تاثیر رفتار و تربیت پدر و مادران بر روی آوردن انسانها به سمت کارهای خیریه و داوطلبانه را مهم دانست و گفت: ما از پدر، مادر، اقوام و معلمان خود کارهای خیر را یاد گرفتیم و فراموش نمی کنم که یکی از آموزگاران ما در مشهد به نام آقای بازرگان، عصرهای جمعه ما را به آسایشگاه مسلولین و معلولین می برد و بیماران را تمیز می کردیم و بسیاری از ما حتی پول خرید کمپوت را نداشتیم و آقای بازرگان به گونه ای برنامه را تنظیم می کرد که همزمان با غروب آفتاب به سوی قبله می ایستاد و دعای زیبای آخر سوره آل عمران را می خواند و همه همکلاسی های ما افراد موفق و نیکوکاری شدند.

دکتر هاشمی تصریح کرد: متاسفم که هنوز بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی و وجود دستگاه ها و نهادهای مختلف، هنوز شاهد برخی صحنه های دلخراش هستیم و می بینیم که کودکان 10 تا 12 ساله برای تهیه غذا، تا کمر در سطل زباله خم می شوند و یا برای تهیه مخارج زندگی، سرچهار راه ها حضور داشته باشند و از این بابت متاسفیم و همه ما که کاری دستمان بوده باید توبه کنیم حتی اگر مدینه فاضله داشته باشیم باز هم نیاز به کار خیر وجود دارد.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: بهترین میراث برای فرزندان، خانواده ها و فامیل، چیزی جز کار خیر نیست و تصور من این است که 90 درصد از زندگی خیال است و آنچه زندگی و روح انسان را آرام می کند، انجام کارهای خیریه و داوطلبانه است.

701

کد خبر: 910934

وب گردی

وب گردی