اسحاق جهانگیری: کتابخانه ملی حافظه مکتوب ایرانیان است

معاون اول رئیس‌جمهور در آئین هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران، گفت: کتاب مظهر اندیشه‌ورزی و عقلانیت است و نوع مواجهه دولت‌ها و ملت‌ها با اهالی اندیشه به میزان توسعه‌یافتگی کشور بستگی دارد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور در آئین هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران ضمن تبریک به هشتاد ساله شدنِ این نهاد عظیم فرهنگی، گفت: کتاب نماد شاخص فرهنگ مکتوب و کتابخانه ملی حافظه مکتوب ایرانیان است و از پس این هشتاد سال، نه پیری و نه فراموش شدگی در آن دیده نمی شود.

وی افزود: امیدوارم این حیات موثر و پربرکت همچنان ادامه یابد و شاهد برگزاری جشن‌های بهتر برای این کتابخانه باشیم و مردم ایران می‌توانند قرن‌های آینده شاهد جشن این مجموعه بزرگ و تاثیر آن در منظر سیاسی و توسعه فرهنگی باشند.

جهانگیری، توسعه را اصلی ترین مسئله جامعه ایران دانست و تصریح کرد: توسعه اصلی‌ترین مسئله جامعه ماست. توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و به نظر من دو رویکرد مهم باید برای جامعه امروز ما مورد توجه باشد. نخست رویکرد نهادمندی و تاریخ‌داری و از سوی دیگر رویکرد فراهم‌سازی زمینه‌های نشاط و تعلق‌خاطر.

وی افزود: بی‌توجهی به تداوم و به تعبیر دیگر ناپایداری و جوانمرگی نهادهای مدنی، علمی، اجتماعی و سیاسی مهم‌ترین آسیب جریان توسعه کشور است. جوانمرگی به‌شدت در نهادهای فرهنگی رخ می‌دهد و این در حالی است که با استمرار حیات نهادهای فرهنگی مهلت انتقال تجربه فراهم می‌شود.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت تداوم حیات نهادهای مختلف فرهنگی و سیاسی عنوان کرد: تداوم موجب انباشت تجربیات می‌شود. لازمه هویت‌داشتن احساس تعلق به ایران و اسلام است و در این میان، نهادهایی که این تجربه را منتقل می کنند، می توانند مرکز و تجمع نخبگان باشند و در هویت، تعیین کننده تر اند.

معاون اول رئیس جمهور درباره رویکرد دوم گفت: تجربه به ما نشان می‌دهد میل به شادی و زندگی برای جامعه حیات‌بخش و امیدآفرین است. شادی شاخص‌ توسعه‌یافتگی به‌حساب می‌آید. بنابراین رسانه‌ها باید کمک کنند تا شادی در جامعه توسعه پیدا کند.

او سپس با اشاره نقش کتاب، کتابدار، کتابخوان و کتابخانه، جایگاه آن را در گذشته تمدنی و فرهنگی ایرانیان و مسلمانان والا دانست و خاطرنشان ساخت: کتاب مظهر اندیشه‌ورزی و عقلانیت است. نوع مواجهه دولت‌ها و ملت‌ها با اهالی اندیشه به میزان توسعه‌یافتگی کشور بستگی دارد. هرچقدر کشور توسعه‌یافته‌ باشد مواجهه بهتری با اهالی اندیشه دارد و هرقدر محدودیت بیشتری داشته باشد، تا توسعه فاصله زیادی دارد. باید در عرصه کتاب سیاست گشاده و باز داشته باشیم و حتی به اندیشه رقیب امکان فعالیت بدهیم تا اندیشه خود را توانمند کنیم. اندیشه و نقد با تعامل زندگی جامعه را رشد می‌دهند.

جهانگیری تاکید کرد: رونق کتاب، رونق فرهنگ و در نتیجه سبب رونق توسعه می شود که البته به‌ شدت به رونق فرهنگ نیاز داریم. کشور ما با چالش‌های بسیار مهمی و به تعبیر بسیاری با ابرچالش‌ها روبروست که در زمینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی این چالش‌ها را شاهدیم. مکرر گفته شده که ایران از فرصت‌های مهم و راهبردی مانند نفت و گاز، موقعیت استراتژیک، نیروی انسانیِ جوان برخوردار است. بنابراین می‌تواند بر چالش‌ها غلبه کند؛ اما باید در مقطع فعلی برای عبور از چالش‌ها به سرمایه اجتماعی توجه کنیم.

او ادامه داد: ترمیم سرمایه اجتماعی با گفت‌وگوی ملی امکان‌پذیر است. گفت‌وگو با اقشار مختلف مردمی، نخبگان و دولت امکان‌پذیر است. کتابخانه ملی مکان مهمی برای این گفت‌وگوهاست. هیچ دوستدار ایران نمی‌تواند از این مسئله خود را به کنار بکشد.

به گفته معاون اول رئیس جمهور دولت با عقبه خود گفت‌وگو نمی‌کند با اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و نخبگان ارتباط ضعیف شده است. گروه‌های سیاسی ازجمله اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند. معتقدم که خلا گفت‌وگو به‌طور جدی در جامعه ما وجود دارد اما عبور از این چالش‌ها شدنی است.

جهانگیری در پایان گفت: به عنوان یک تجربه جدی، اصلاحات اقتصادی و سیاسی در قالب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین چارچوب نظام امکان‌پذیر است و تاکید دارم ترمیم سرمایه اجتماعی با گفت‌وگو و به همت نخبگان کشور شدنی است.

براساس این گزارش، در آیین گرامیداشت هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی پس از رونمایی سامانه فهرست نسخ خطی فارسی در جهان و مجموعه نسخ محدث قمی، تمبر یادبود هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی با حضور معاون اول رییس جمهور ابطال شد.

502

کد خبر: 910982

وب گردی

وب گردی