محسن جوادی: شعر،  هنر ملی ایرانیان است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  آئین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: شعر ایرانی با سبکی نو، تحولات شگرف فکری را با هنر زیبای خود به تصویر کشیده و در عرصه هایی چون دفاع‌مقدس نقش‌آفرینی‌ کرده است.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای آئین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: اجازه می‌خواهم پیش از شروع سخن، سلام وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر سیدعباس صالحی را خدمت شما شاعران محترم و اهالی آذربایجان و تبریز ابلاغ کنم. ایشان البته در یکی از محافل این جشنواره شرکت کردند و به تکریم شاعران پرداختند.

وی افزود: مردم ایران در فراز و فرود تاریخ دراز آهنگ خود با هنر شعر که به گفته وزیر محترم فرهنگ، هنر ملی ایرانیان است اندیشه‌ورزی کرده‌اند. در شعر ایران زمین، همیشه ایمان به خداوند و عشق به انسان وجود دارد.

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی برای نشان دادن این نگرش توحیدی با ارائه یک شاهد مثال‌ شعری عنوان کرد:

به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست

عاشق بر همه علام که همه عالم ازوست

در این دو بیت نیک بنگرید آیا این شعر است یا حکمت؟

تجلی گه خود کرد خدا دیده ما را

درین دیده درآیید و ببینید خدا را

خدا در دل سودازدگان است بجویید

مجویید زمین را و مپویید سما را

جوادی ادامه داد: شاعر با چه بیان هنرمندانه‌ای از ما می‌خواهد که خداجوئی و ایمان را نه در آسمان و زمین بلکه در قلب دردمند سودازدگان بجوییم. جست‌وجوئی که بدون همدلی و همدردی که اساس اخلاق است، ناممکن است و این بدون فضائل اخلاقی به‌ویژه همدردی خدا دیده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: در متن این نگرش توحیدی است که شاعران ایرانی انسان را از اسارت در دام خیالات برحذر داشته‌اند و ناپایداری دنیای دروغین را که جز نام چیزی برای آدمی ندارد یادآور شده‌اند. آیا این شعر معروف شهریار که شهره آفاق است چیزی جز بیان این آیه شریف است. «کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبّک ذوالجلالِ و الاکرامِ»

حیدر بابا دنیا یالان دنیادی

سلیماندان نوحدان قالان دنیادی

اوغول دوغان درده سالان دنیادی

هرکیمسیه هر نه وئریب آلیبدی

افلاطوندان بیر قوری آد قالیبدی

جوادی گفت:‌ آیا این هنر شاعر ترک زبان و فارسی‌سرای معاصر علامه طباطبایی از همین شهر گوهرپرور تبریز نیست که در توضیح این سخن بلند امام علی (ع) که می‌گوید «نجی المخففون» چنین می‌سراید

گذر ز دانه و دام جهان و خویش مباز

که مرغ با پر آزاد می‌کند پرواز

این درد انسان داشتن شعر ایرانی را هم‌سوی تحولات اجتماعی و به منظور بیان هنرمندان درد و رنج جامعه خود تحول خواه و نوگرا کرده است. این نوگرائی علاوه بر مضمون گاهی در سبک شعر هم دیده می‌شود و شعر نو برای این مضامین نو پدید می‌آید. هم زمان با تحولات شگرف فکری که از چهل‌سال پیش در میان ایرانیان آغاز شد و نگرش انقلابی و استبداد و استعمارستیزی ارج و قرب یافت، شعر ایرانی هم با مضامین و حتی سبکی نو این نگرش را با هنر زیبای خود به تصویر کشید و در این تحولات و از جمله دوره دفاع‌مقدس نقش‌آفرینی‌های زیادی کرد.

جوادی افزود: این اهمیت شعر و تاریخ پرافتخار آن در ایران همه ما را به احترام وا می‌دارد. برای پاسداری از این هنر باید مراقب باشیم که با شیوه‌های سطحی و نازلِ بیان هستی (که شبکه‌های مجازی اینترنتی مجال بیشتری به آن می‌دهند) در نگاهِ شاعرانه و هنرمندانه‌مان به جهان خلل ایجاد نشود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پایان با تشکر از برگزارکنندگان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: از همکارانم در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قدردانی می‌کنم و به برگزیدگان و برندگان سرو بلورین جشنواره در دوره دوازدهم تبریک عرض می‌کنم. از هیأت علمی این دوره و هیأ‌ت‌های داوری قدردانی می‌کنم. به مهمانان خارجی و برجسته ترک‌زبان که به‌‌خوبی با شعر و ادبیات ایرانی آشنا هستند خوش‌آمد می‌گویم؛

سپس مهدی قزلی دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ترجیح می‌دهم که به‌جای صحبت درباره جایزه به قرائت پیامی که حضرت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی برای جشنواره ارسال کرده است بپردازم. این برای اولین بار است که یک مرجع عالیقدر به اختتامیه جایزه فجر پیام می‌فرستد و ما این اتفاق مبارک را به فال نیک می‌گیریم. به اعتقاد من اعتبار هر جایزه‌ای به ریش‌سفیدان و بزرگان آن جایزه است و اسامی هیأت علمی این جایزه میزان اعتبار آن را مشخص می‌کند.

ظرفیت کتاب‌های هر سال، داوران را به سمت مشخصی می‌برد

در ادامه این مراسم جواد محقق، دبیر علمی دوازدهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به اهمیت این جشنواره گفت: جشنواره شعر فجر در کنار جشنواره‌های تئاتر، فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر است و جوان‌ترین جشنواره به‌حساب می‌آید. اما وقتی دوازده دوره از برگزاری آن می‌گذرد یعنی این جایزه به ثبات رسیده است.

وی ادامه داد: امروز جشنواره شعر فجر وسیع‌ترین و باشکوه‌ترین جشنواره شعری ماست که در آن همه کتاب‌های منتشر شده در یک‌سال مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد. برای مثال امسال چیزی حدود ۵هزار عنوان کتاب شعر در سه بخش شعر کودک و نوجوان، شعر بزرگسال و درباره شعر بررسی شد و برگزیدگان در مراسم امروز معرفی خواهند شد.

دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر با تشکر از فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری این جایزه گفت: به‌عنوان دبیر علمی این جایزه وظیفه خود می‌دانم تا از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای ارزشمند و بزرگ هیأت علمی این جایزه تشکر کنم. همچنین باید تشکری ویژه از داوران این دوره از جایزه داشته باشم که باتوجه به وقت کم ما را تا پایان این دوره از جایزه یاری کردند.

محقق با اشاره به برخی گلایه‌ها در دوره‌های پیشین این جایزه گفت: در دوره‌های گذشته عده‌ای از شاعران به‌دلیل برگزیده‌شدن آثار کلاسیک گلایه‌مند بودند و ما را متهم می‌کردند که به شعر کلاسیک گرایش داریم اما نتایج این دوره و انتخاب ۵ اثر از شعر نو در میان ۷ نامزد نهایی بخش بزرگسال نشان داد که داوران تعمدی برای انتخاب آثار ندارند و اگر در گذشته نیز آثار کلاسیک نیز برگزیده می‌شدند تعمدی در کار نبوده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ظرفیت کتاب‌های هر سال داوران را به سمت مشخصی می‌برد و امکان دارد که در یک دوره شعر نو و در دوره‌ای شعر کلاسیک برگزیده شود و این انتخاب‌ها به گرایش فکری بنیاد شعر و ادبیات داستانی، هیأت علمی و داوران ندارد.

دبیر علمی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به برنامه‌های انجام شده در این دوره گفت: افتتاحیه جشنواره را با حضور دبیران دوره‌های گذشته از شهر کرمانشاه و سرپل‌ذهاب و مناطق زلزله‌زده شروع کردیم و بعد به شهرهای مختلف رفتیم و بیش از ۱۵۰ شاعر در این نشست‌ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار کردند. تقدیر این بود که مراسم اختتامیه در تبریز برگزار شود که ما آن را به فال نیک می‌گیریم.

نگاه ویژه رهبری به شعر، منشا پیشرفت شاعران شده است

در ادامه این مراسم آیت الله آل‌هاشم، امام‌جمعه شهر تبریز با اشاره به قدمت تاریخی این شهر گفت: به شهر شهدای محراب، شهدای عاشورایی و به شهر استاد شهریار، استاد چایچیان و استاد عابد خوش‌آمدید. هیچ‌کس نمی‌تواند تاثیر شعر را نپذیرد، چرا که شعر در مخاطب چنان اثر می‌گذارد که ما در طول دوران گذشته به‌خصوص دوره دفاع‌مقدس اثرش را دیده‌ایم.

وی ادامه داد: همه ما به‌خاطر داریم که شعر شعرای دفاع‌مقدس چقدر در نیروی عملیاتی ما تاثیرگذار بود.

امام‌جمعه شهر تبریز با اشاره به ضرورت آموزش نسل جوان اظهار کرد: آنچه که ما باید از اساتید و پیشکسوتان شعر و ادب درخواست داشته باشیم تربیت شاعران جوان است یعنی شاعرانی که بتوانند گذشتگان را با اشعارشان احیا کنند.

آیت الله آل‌هاشم با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه شعر گفت: امروز ما باید از مقام معظم رهبری شاکر باشیم که چقدر به شعر و ادب و شعرا توجه خاص داشته‌اند. ایشان در مناسبت‌های مختلف شعرا را جمع می‌کردند تا به شعرخوانی بپردازند. ما باید سپاسگزار باشیم و این نگاه ویژه ایشان به شعر را فراموش نکنیم.

در ادامه، برنامه با اهدای سرو بلورین به برگزیدگان جشنواره و اجرای موسیقی سنتی محمد معتمدی به پایان رسید.

در این برنامه محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهر تبریز، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، دبیر علمی و اجرایی دوازدهمین جشنواره شعر فجر، اعضای هیات علمی و داوران این دوره حضور داشتند.

502

کد خبر: 911051

وب گردی

وب گردی