نیویورک تایمز: اروپایی‌ها موافق اصلاح برجام هستند

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز مدعی شد اسنادی را مشاهده کرده است که نشان می‌دهند اروپایی‌ها با سه تغییر در برجام موافق هستند.

به گزارش ایسکانیوز ؛ در حالیکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و سایر مقامات آمریکایی بارها و بارها اظهاراتی را درباره خروج از توافق هسته‌ای ایران (برجام) مطرح کرده‌اند و مقامات اروپایی نیز تاکید کرده بودند که علی‌رغم سیاست‌های آمریکا در این توافق باقی خواهند ماند، نیویورک تایمز با انتشار گزارشی مدعی شد کشورهای اروپایی با انجام برخی تغییرات در برجام موافق هستند.

نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: تهدید دونالد ترامپ به پاره کردن توافق هسته‌ای ایران، موجب شد کشورهای اروپایی برای حفظ برجام سریعا اقداماتی انجام دهند. این برنامه شامل حصول توافقی دیگر است که برنامه موشکی ایران را متوقف و محدودیت‌های دائمی بر توانایی ایران در تولید تسلیحات اتمی اعمال کند. وزارت خارجه آمریکا در تلاش برای کسب حمایت اروپا به منظور معرفی مفاد جدیدی در توافق هسته‌ای است تا بتوانند به این صورت ایران را در عمل انجام شده قرار داده و تهران را تهدید کنند که در صورت عدم تعهد به این مفاد، تحریم‌ها را علیه این کشور بازگردانند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: مذاکرات ترنس آتلانتیک که مقامات بلندپایه آمریکا در آن حضور ندارند، برای آمریکا ریسک بالایی دارد؛ زیرا به عنوان مثال، ممکن است دونالد ترامپ پیشنهاد سران کشورهای اروپایی درباره توافق هسته‌ای ایران را نپذیرد. وی برجام را «بدترین توافق تاریخ» خوانده و از انگلیس، فرانسه و آلمان درخواست کرده است تا تاریخ 12 می در متن برجام اصلاحاتی اعمال کنند و اعلام کرده است در غیر این صورت از توافق هسته‌ای ایران خارج خواهد شد.

نیویورک تایمز اعلام کرد اسنادی را مشاهده کرده است که نشان می‌دهد اروپایی‌ها با 3 مورد اصلاح در برجام موافقت می‌کنند: تعهد به بازنگری محدودیت‌های آزمایش موشکی ایران، تضمین این‌که بازرسان بدون محدودیت به پایگاه‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشند و نیز، تمدید تاریخ انقضای توافق هسته‌ای برای جلوگیری از آغاز دوباره تولید سوخت هسته‌ای از جانب ایران.

دیپلمات‌های اروپایی گفته اند در دو مورد نخست (محدودیت برنامه موشکی و دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران) با آمریکا توافق نظر دارند؛ اما همچنان درباره مورد آخر با واشنگتن به اشتراک نظر نرسیده اند. آن‌ها توضیح می‌دهند بازنویسی برجام، توافق را به طور کل تحت الشعاع قرار می‌دهد و تاثیر آن نه تنها برای ایران، بلکه برای روسیه و چین و دیگر امضاکنندگان برجام نیز قابل قبول نخواهد بود.

به همین دلیل، در حالی که دو طرف آمریکایی و اروپایی برای دیدار مجدد در ماه آینده در برلین آماده می‌شوند، اروپایی‌ها ایده حصول توافقی جانبی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا به جای لغو توافق هسته‌ای، آن را توسعه دهد. اروپا هفته گذشته در پاریس از فرستاده وزارت خارجه آمریکا درخواست کرده است تضمین کند در صورتی که اروپایی‌ها با توافق جانبی موافقت کنند، رئیس جمهور آمریکا نیز تعهد خواهد کرد که به بهانه‌های دیگر برجام را لغو نکند.

کد خبر: 911104

وب گردی

وب گردی