دست به ماشه بودن در سوریه تا غوغای جدید محمود!

هر روز بخش های از سرمقاله های روزنامه های مطرح کشور با دیدگاه های مختلف در اختیار مخاطبان قرار می گیرد .

گروه سیاسی ایسکانیوز؛ هر روز صبح به بررسی سرمقالات برخی از روزنامه های مطرح کشور می پردازد و در اختیار مخاطبان محترم قرار می دهد.

روزنامه کیهان/سوریه، هوشیار و دست به ماشه

یادداشت امروز روزنامه کیهان به قلم سعد الله زارعی کارشناس مسایل خاورمیانه با عنوان " سوریه، هوشیار و دست به ماشه" به بررسی آخرین تحولات سوریه و مسئله آتش بس در این کشور پرداخته است ؛ نویسنده در این یادداشت آتش بس یک کماه در سوریه را که از طرف آمریکا و طرف های غربی در حال انجام است توطئه جدید آمریکا می داند که در نهایت منجر به بازتولید داعش خواهد شد که از این رو حامیان جبهه مقاومت باید دست به ماشه آمادگی خود را حفظ کنند .

در بخشی از این یاداشت آمده است :" آمریکایی‌ها در یک اقدام ترکیبی درصدد برآمدند تا از یک سو چتر امنیتی خود را روی گروه‌های تروریستی مستقر در شرق دمشق بگسترانند و اقدامات مشترک روسیه و سوریه برای پاکسازی این منطقه را متوقف گردانند بر این اساس با اصرار زیاد قطعنامه 2401 را به تصویب رساندند که شامل یک مهلت سی روزه برای گروه‌های تروریستی می‌شد که البته با اصلاحاتی که روسیه روی متن انگلیسی این قطعنامه کرد، گروه‌هایی که در سازمان ملل رسما تروریست‌ خوانده شده‌اند، از شمول آتش‌بس خارج شد. از سوی دیگر آمریکایی‌ها از حدود یک ماه پیش یک گروه حدود 5000 نفره را در پایگاه نظامی خود در «التنف» واقع در شرق سوریه آموزش داده و آماده گسیل به منطقه شرقی دمشق- موسوم به غوطه‌شرقی - نمودند. این نیروها قرار بود در فردای روزی که آتش‌بس اعلام می‌شود، با استفاده از ظرفیت امنیتی قطعنامه شورای امنیت از تنف به تروریست‌ها در غوطه‌شرقی بپیوندند. اضافه بر این براساس اظهارات بعضی از نیروهای النصره که در غوطه‌شرقی مستقر بوده و خود را به ارتش سوریه تسلیم کرده‌اند، قرار بوده به محض رسیدن این نیروها به غوطه‌شرقی یک موقعیت پروازی برای جنگنده‌های آمریکا در غوطه در نظر گرفته شود."
در بخشی دیگر از این یاداشت آمده است :"چرا غوطه‌شرقی دمشق؟ دمشق خود به تنهایی استراتژیک‌ترین نقطه سوریه می‌باشد که عدم سقوط آن به دست گروه‌های تروریستی، آغازی بر پایان تدریجی سیطره تروریست‌ها بر سوریه بود و از این رو تا زمانی که پرچم سوریه در این شهر در اهتزاز باشد، سوریه پیروز به حساب می‌آید. از سوی دیگر غوطه‌شرقی در منطقه‌ای واقع شده که حرم‌مطهر حضرت زینب ‌سلام‌الله علیها به عنوان رمز مقاومت در آنجا قرار دارد و علیرغم عملیات‌های پی‌در‌پی و مشترک گروه‌های تروریستی آزاد باقی مانده است. باید به این موضوع اضافه کرد که «فرودگاه دمشق» که مهمترین فرودگاه‌ این کشور می‌باشد، خود به منزله پرچمی برافراشته بقاء نظام و کشور سوریه را تداعی کرده است و از این رو اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند نیروهای جدیدی به غوطه‌شرقی پایتخت اعزام کنند و نیز خودشان با استفاده از هواپیماهای جنگی دست به عملیات می‌زدند، هر سه موقعیت راهبردی یعنی شهر، حرم و فرودگاه به خطر می‌افتاد و عملا فصل جدیدی از سیطره تروریسم آمریکایی، صهیونیستی و سعودی بر سوریه آغاز می‌شد و درست در سالی که همه گمان پایان تروریسم در سوریه دارند به سال آغاز دوباره روند تروریسم در سوریه تبدیل می‌شد."

در بخش پایانی این یاداشت آمده است :"شکست آمریکا و ترکیه در عملیات نظامی که هم‌زمان در دو منطقه شمالی و مرکزی آغاز شده است، بار دیگر بر این موضو‌ع صحه گذاشت که آمریکا و ترکیه نمی‌توانند معادله‌ای را در سوریه شکل بدهند و ناگزیر خود را به نیروهایی که دارای نفوذ مناسب اجتماعی و سیاسی در سوریه هستند الصاق نمایند که فعلا چنین نیرویی که آماده باشد تا به اهداف تجاوزکارانه واشنگتن و آنکارا خدمت کند، وجود ندارد، در این ماجرا روسیه هم یک‌بار دیگر دریافت که نمی‌توان به توافقات پشت پرده با آمریکا و ترکیه چشم دوخت و با آنان به راه‌حل متعادلی درباره بحران سوریه رسید. مسکو دریافت که آتش‌بس مدنظر آمریکا در واقع آغاز جنگی جدید با جانمایه، «باز‌تولید گروه‌های تروریستی نیابتی» است و چنین سیاستی هم فضای اقدامات کارساز نظامی و هم فضای مذاکرات سیاسی را از بین می‌برد و همه‌چیز را به نقطه صفر برمی‌گرداند. روسیه احساس می‌کند وضعیت جدید که در پرتو اقدامات خودسرانه آمریکا و ترکیه در سوریه پدید آمده، ضرباهنگ حرکت «سوچی» را کند کرده و طرح سیاسی را به خطر انداخته است.
در یک جمعبندی باید بگوییم سوریه طی روزهای اخیر یک توطئه پیچیده را پشت سر گذاشت اما همچنان در معرض بعضی از نتایج این توطئه می‌باشد از این رو دمشق و حامیان آن بیش از گذشته باید هوشیار و دست به ماشه باشند."

روزنامه آرمان/راهبرد رهبری؛ منشور نقد منصفانه

حسن ارگی نویسنده یادداشت امروز روزنامه آرمان به رویکرد جدید و منصفانه رهبری در مورد قائل شدن حق انتقاد منصفانه برای جامعه پرداخته است.

در بخشی از این یاداشت آمده است :" سخنان حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر مردم انقلابی تبریز بارقه امید دیگری برای علاقه‌مندان به نظام و کشور بود. سخنانی که به خوبی نشان دهنده جایگاه مردم در فرایند حکومتداری در نظام جمهوری اسلامی و به رسمیت شناختن حق انتقاد و ابراز نظر آنها حتی نسبت به بالاترین مقام کشور است. ایشان در بخشی از این دیدار با اشاره به این که «مردم از برخی مسائل جاری کشور انتقاد دارند و ما کاملا در جریان گله‌ها و شِکوه‌های مردم هستیم»، تاکید کردند: «انتقاد مردم، فقط از دولت و مجلس و قوه‌ قضائیه نیست؛ نه. ممکن است از شخص حقیر هم انتقاد داشته باشند اما این انتقاد منافاتی ندارد با ایستادگی پای نظام اسلامی و نظام انقلابی که با فداکاری این ملت به وجود آمده است». تامل در رویکردهای راهگشای رهبری در برهه‌های مختلف زمانی به خوبی نشان می‌دهد که چگونه ایشان همواره با بیانات ارزشمندشان توسعه مردمسالاری دینی را در جمهوری اسلامی ایران سبب شده تا فارغ از تمامی نگرش‌ها ضمن ممانعت از یکجانبه‌نگری، تمامی دلسوزان را گِرد هم آورد. این کلان‌نگری راهبردی برای نظام و استحکام پیوند میان ملت و حاکمیت می‌تواند بسیار موثر باشد. "

در بخشی دیگر از این یاداشت آمده است :" از آنجایی که کشور ما یک کشور در حال توسعه محسوب می‌شود، لذا در بخش توسعه سیاسی نیز پس از انقلاب اسلامی گام‌های اساسی برداشته شده که این فرآیند همچنان در حال ارتقاست. از این‌رو قاعده کار می‌طلبد که در کنار رعایت حقوق شهروندی از سوی حاکمیت، انتظارات شهروندان نیز با رویکرد نقادانه و دور از روش‌های منتهی به تخریب، فضای سالمی را در جهت توسعه بیش از پیش دنبال کند. یقینا در این ارتباط دو سویه، با توجه به شرایط فعلی کشور شاهد گسترش امید درجامعه خواهیم بود و دور از شعار و مواضع احساسی، مشکلات و بحران‌های پیش روی جامعه با اولویت حفظ منافع ملی، مدیریت و دنبال خواهیم کرد و این امر نشان خواهد داد که مردمسالاری دینی امری حقیقی و دست‌یافتنی در مدل‌های حکومتداری است."

روزنامه ایران/انتشار اوراق سپرده ریالی کنترل نوسان ارز و چشم‌انداز آینده

سرمقاله امروز ایران که نوشته کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی کشور است، اشاره به رویکرد جدید بانک مرکزی درباره انشار اوراق سپرده ریالی که به عقیده او موجب کنترل نوسانات بازار در چشم انداز آینده اقتصادی کشور می شود، پرداخته است.

در بخشی از این یاداشت آمده است :" طبق قول سیاستگذار پولی با اعمال این مکانیزم‌ها و جبران هزینه‌های مربوطه و عدم تحمل فشار ناشی از بالا رفتن نرخ سود، دیگر به بخش‌های تخصیص منابع بانک‌ها فشاری وارد نخواهد شد و در نتیجه اجزای مختلف اقتصادی کشور و از جمله تولید‌کنندگان از شرایط احتمالی تحمیل این هزینه‌ها، متضرر نخواهند شد. البته مسأله اصلی اکنون این است که بعد از این دو هفته چه اتفاقی خواهد افتاد؟ طبیعتاً اگر سیاستگذار تصمیم بگیرد که این رویه را به تبعیت از فشارهای سایر بازارها مانند نوسان احتمالی بازار ارز ادامه دهد، هزینه‌های سنگینی به شبکه بانکی کشور و بویژه ساختار ترازنامه بانک‌ها وارد خواهد کرد و باید برای آن راهکاری اندیشید. به‌هر حال تلاش بانک مرکزی در این چند ساله و البته هم‌اکنون بر این است که ساختار مالی و ترازنامه دارایی-بدهی بانک‌ها را سامان دهد و فرآیندی را در زمینه سیاستگذاری اتخاذ کند که بانک‌ها بتوانند ضمن مدیریت ترازنامه خود، انتفاع سهامداران را هم تحقق بخشند، اگر چه تدابیر جدید اتخاذ شده کمی با این رویه زاویه دارد اما آنچه که سیاستگذار تحت عنوان جبران هزینه‌ها مطرح کرده و آنچه تحت عنوان سیاست‌های مکمل احتمالاً اتخاذ خواهد خواهد کرد، نگرانی‌ها را کاهش خواهد داد. در زمینه اجزای دیگر تدابیر سه گانه سیاستگذار هم باید گفت که انتشار اوراق گواهی سپرده ارزی چندان مورد توجه قرار نگرفته ولی پیش فروش سکه تا حدودی برای سرمایه گذاری مردم جذاب به نظر رسید و مورد استقبال قرار گرفت."

روزنامه اعتماد/مواجهه دوگانه

سرمقاله امروز روزنامه اعتماد به قلم محمد مهاجری، روزنامه نگار اصولگرا به تحرکات اخیر احمدی نژاد پرداخته و تحلیل خود را در این باره ارائه داده است.

در بخشی از این یاداشت آمده است :"به نظر می‌رسد بخش افراطی اصلاح‌طلبان در مواجهه با این موضوع دجار نوعی نفاق است. توضیح اینکه شعارهای احمدی‌نژاد درباره رفراندوم و... دقیقا مانند حرف‌های افراطیون اصلاح‌طلب است. آنها هم از قوه قضاییه ناراحتند؛ از دولت روحانی ناراضی‌اند؛ از مجلس خوش‌شان نمی‌آید. به همین دلیل احمدی‌نژاد در زمین آنها بازی می‌کند. پس اگر چنین است اصلاح‌طلبان به او حمله می‌کنند؟ ریشه‌اش را باید در اینجا جست که در واقع بدگویی به احمدی‌نژاد از طرف این جماعت، نوعی انتقام‌گیری از نهادهای حاکمیت است. آنها در واقع احمدی‌نژاد را یک ماکت کاغذی می‌دانند که هر تیری به سمت او پرتاب می‌کنند از کاغذ عبور می‌کند و به بخشی از نظام اصابت می‌کند.

در عین حال بخش معتدل اصلاح‌طلبان که زخم رفتارهای احمدی‌نژاد را در طول عمر دولت‌های نهم و دهم بر تن دارد، هرچند بین شعارهای امروز احمدی‌نژاد و عملکرد ٨ ساله‌اش تضاد و تباین آشکار می‌بیند، اما بدش نمی‌آید با حمله به احمدی‌نژاد، اصولگرایان حامی او را نیز هدف قرار دهد. از نوشته‌ها و گفته‌های اصلاح‌طلبان معتدل نیز چنین برمی‌آید که می‌خواهند با یک تیر، دو هدف را بزنند: احمدی‌نژاد و اصولگرایان."

کد خبر: 911120

وب گردی

وب گردی