قطعنامه ضد ایرانی غرب   توسط  روس‌ها وتو شد

روسیه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن را وتو کرد؛ پیش‌نویسی که در آن نسبت به اقدامات ایران در قبال یمن «ابراز نگرانی» شده بود.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، روسیه پیش‌نویس یک قطعنامه‌ شورای امنیت را که در آن نسبت به تعرض ایران به تحریم‌های سازمان ملل متحد در قبال یمن ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.

بر اساس گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، قطعنامه‌ای که انگلیس پیش‌نویس آن را ارائه داده بود، در شورای امنیت به رأی گذاشته شد. در این رأی‌گیری ۱۱ کشور به پیش‌نویس مذکور رأی موافق، دو کشور رأی مخالف (روسیه و بولیوی) و دو کشور رأی ممتنع (قزاقستان و چین) دادند که در نهایت این پیش‌نویس از سوی روسیه وتو شد.

جاناتان آلن، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد خواستار تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورش شده بود. با این حال واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت که مسکو نمی‌تواند نتیجه‌گیری‌های مورد اشاره در پیش‌نویس انگلیسی‌ها را بپذیرد.

وی در ادامه با بیان این که وضعیت کنونی در یمن بسیار پیچیده است، تأکید کرد: پیش‌نویس پیشنهادی انگلیس خطرناک خواهد بود و به تشدید تنش‌های منطقه‌ای منجر خواهد شد. از همین رو، روسیه نمی‌تواند از این قطعنامه حمایت کند.

از سوی دیگر، نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت در ادعاهایی واهی گفت که پاریس ارسال سلاح توسط ایران به یمن را محکوم می‌کند.

حرف‌ روس‌ها به کرسی نشست

خبرگزاری رویترز گزارش داد، به دنبال ناکامی پیش‌نویس پیشنهادی انگلیس پس از وتوی روسیه، مسکو پیش‌نویسی را که خود ارائه داده بود، به رأی گذاشت و به اتفاق آرا به تصویب رساند. بر اساس این قطعنامه، تحریم‌ها علیه یمن تا فوریه ۲۰۱۹ تمدید شد. در این قطعنامه نامی از ایران آورده نشده است.

نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه در شورای امنیت ابتدا پیش نویس قطعنامه‎ای را تهیه کرده بودند که قصد داشت ضمن تمدید تحریم تسلیحاتی یمن برای یک سال دیگر، ایران را با ادعای واهی ناکامی در ممانعت از ارسال موشک به حوثی‌ها محکوم کند.

انگلیس بعدا با تغییر پیش‌نویس پیشنهادی خود قصد داشت به جای «محکومیت» ایران، فقط درباره کشورمان «ابراز نگرانی» کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل گفته بود: به طور کلی ما طرفدار محکوم کردن کسی نیستیم. موضوع قطعنامه یمن است. موضوع قطعنامه تمدید مأموریت کارگروه یمن است، نه ایران. برای همین باید اول روی تمدید کار این گروه تمرکز کنیم.

آمریکا: نتیجه رأی‌گیری امروز عمیقاً مأیوس‌کننده بود

در پی تصویب قطعنامه روسیه و وتوی قطعنامه انگلیس، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد موضع‌گیری کرد. کلی کری، نماینده آمریکا در امور اقتصادی و اجتماعی در سازمان ملل متحد در این باره اظهاراتی بی‌اساس مطرح کرد و مدعی شد: امروز روسیه اکثریت این شورا را متهم به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه از طریق پشتیبانی از متن انگلیس کرده است. این حقیقت دارد که در واقع، وتوی حقوقی روسیه تنها برای حفاظت از تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و گسترش نفوذ بدخواهانه آن است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، وی با بیان این که نتیجه رأی‌گیری امروز در شورای امنیت عمیقاً مأیوس‌کننده بود، ادامه داد: ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه انگلیس امروز تلاش‌های جمعی ما برای ترویج صلح در یمن را از بین برده است. همه کشورهای عضو مسئول این شکست جدی نیستند اما همه ما باید با عواقب آن مواجه شویم: ادامه درگیری و رنج در یمن و احتمال جنگ گسترده در منطقه.

نماینده آمریکا در امور اقتصادی و اجتماعی در سازمان ملل متحد ادعا کرد: گزارش‌های کارشناسان شورای امنیت در حوزه یمن در مورد جزئیات مجرمانه نشان می‌دهد که ایران تحریم تسلیحاتی یمن را که در سال ۲۰۱۵ در قطعنامه ۲۲۱۶ تصویب شده بود، نقض کرده است. ایران موفق به جلوگیری از انتقال موشک‌های بالستیک، تجهیزات نظامی مرتبط و تکنولوژی تجهیزات هوایی بدون سرنشین به حوثی‌ها نشد.

وی مدعی شد: موشک‌های بالستیک که توسط حوثی‌ها در نزدیکی مناطق غیرنظامی در عربستان سعودی استفاده شده بود، اصالتاً ایرانی از آب در آمده است. همانطور که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از مدت‌ها پیش می‌دانست، سلاح‌های ایران به دست شبه‌نظامیان یمن می رسد و این شبه‌نظامیان از آنها برای هدف قرار دادن پایتخت‌های همسایگان یمن استفاده می‌کنند. در واکنش، قطعنامه انگلیس مبتنی بر عقل سلیم بود.

او با طرح این ادعا که جهان به درگیری در خاورمیانه یک گام نزدیک‌تر شده است، گفت: ما در مورد استفاده از دیپلماسی پیشگیرانه در اینجا بسیار بحث می‌کنیم. موضوع این است که ما چگونه وظایف مبتنی بر منشور ملل متحد را برای حفظ صلح و امنیت انجام می‌دهیم. امروز دیپلماسی پیشگیرانه شکست خورده است.

کد خبر: 911126

وب گردی

وب گردی