مردم کرمانشاه سالانه 400 میلیارد تومان دارو و تجهیزات پزشکی مصرف می‌کنند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: سالانه 400 میلیارد تومان دارو و تجهیزات پزشکی توسط مردم کرمانشاه مصرف می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو کرمانشاه، دکتر قباد محمدی در نشست خبری که در روز دوشنبه هفتم اسفند ماه در سالن جلسات معاونت غذا و دارو برگزار شد، نظارت بر عرضه کالاهای سلامت محور و رسیدن کالای سالم به دست مردم را از مهمترین اولویت‌های این حوزه برشمرد و افزود: کالاهای سلامت محور از جمله غذا، مواد آرایشی و بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است.
وی ادامه داد: با صنعتی شدن جوامع کالاهای سلامت محور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و امروزه استفاده مردم از برخی کالاهای ناسالم یکی از عوامل اصلی گسترش بسیاری از بیماری‌ها است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر خصوصا سرطان با مصرف کالاهای سلامت محور و خصوصا غذا در ارتباط است، تاکید کرد: متاسفانه مردم به این نکته توجه ندارند و هنوز گاهی از مواد غذایی قاچاق و غیرمعتبر استفاده می‌کنند.
دکترمحمدی یادآور شد: این کالاهای قاچاق در مراکز غیرمجاز، عطاری‌ها، بازارچه‌های مرزی و ... به فروش می‌رسد و حتی برخی از آنها در مراکز غیرمجاز داخل کشور تولید شده و برچسب تولید خارج می‌خورد.
وی خاطرنشان کرد: محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق نیز از دیگر عوامل اصلی تهدید کننده سلامت مردم است که متاسفانه در بازارچه‌های مرزی به فروش می‌رسد و افراد بدون اطلاع کافی نسبت به عوارض، از آنها استفاده می‌کنند.
به گفته این مسئول، مصرف مکمل‌های ورزشی غیرمجاز نیز از دیگر تهدیدکننده‌های سلامت است که متاسفانه قشر مخاطب آن نیز نسل جوان هستند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برخورد و جمع‌آوری کالاهای قاچاق و ناسالم به تنهایی کافی نیست، اضافه کرد: باید در درجه اول مردم را نسبت به مخاطرات مصرف این کالاها آگاه کنیم تا مصرف آن در جامعه کاهش پیدا کند.
دکترمحمدی میزان هزینه‌ای که مردم کرمانشاه در یک سال برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی می‌کنند را 400 میلیارد تومان اعلام کرد که هر سال در حال افزایش است و افزود: اگر مردم به سمت مصرف کالاهای سالم بروند، حجم زیادی از این بار مالی کاسته خواهد شد.
وی گفت: بخشی از این بار به دوش دولت و بیمه‌ها است و بخشی را هم خود مردم می‌پردازند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود از گسترش بیماری "دیابت" ابراز نگرانی کرد که به یک معضل بین‌المللی تبدیل شده است.
به گفته دکترمحمدی، میزان شیوع این بیماری در سال‌های گذشته هفت درصد بود و اکنون به 10 تا 12 درصد رسیده است.
وی با اشاره به بار مالی فراوانی که دیابت برای بیماران دارد، اظهار کرد: دیابت علاوه بر این بار مالی گاهی منجر به قطع عضو فرد و از کار افتادگی وی خواهد شد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از معضل عطاری‌های غیرمجاز هم یاد کرد و افزود: این مراکز حق مداخله در امور پزشکی را ندارند.
دکترمحمدی تنها حیطه فعالیت عطاری‌ها را عرضه گیاهان دارویی فله‌ای و عرقیات دانست و بیان کرد: این افراد به هیچ عنوان حق تجویز و عرضه دارو را ندارند.
وی از اقدامات معاونت غذا و دارو در مناطق زلزله زده هم یاد کرد و گفت: در 40 روز اول پس از وقوع زلزله حدود 14 میلیارد تومان داروی رایگان در اختیار زلزله زدگان قرار گرفت که بخشی به شهرستان‌های زلزله زده ارسال شد و بخشی هم در بیمارستان‌های کرمانشاه برای زلزله زدگان مصرف شد.
به گفته این مسئول، حدود 21 میلیارد تومان نیز تجهیزات سرمایه‌ای برای مناطق زلزله زده ارسال شد.
دکترمحمدی افزود: اکنون دارو در مناطق زلزله زده دیگر رایگان نیست و بر اساس پوشش بیمه‌ای صورت می‌گیرد.

701

کد خبر: 911140

وب گردی

وب گردی