برکناری برخی از فرماندهان نظامی عربستان/ حضور مشروط زنان در ارتش

طی فرمانی از پادشاه عربستان، برخی از فرماندهان نظامی این کشور مانند رییس ستاد مشترک ارشد برکنار شدند از طرفی با ارائه شروط 12 گانه زنان اجازه حضور در ارتش این کشور را یافتند.

به گزارش ایسکانیوز، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان شامگاه دوشنبه طی فرمانی تعدادی از فرماندهان ارتش خود را برکنار کرده است.

طبق این گزارش، ارتشبد «عبدالرحمن بن‌صالح البنیان» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بازنشسته شده و جای آن را «فیاض بن‌حامد الرویلی» گرفته است. فیاض الرویلی از درجه سپهبدی به ارتشبدی ارتقا یافته است. عبدالرحمن بن صالح البنیان به عنوان مشاور دیوان پادشاهی منصوب شده است.

این تغییرات شامل فرماندهان نیروی هوایی و نیروی زمینی ارتش عربستان نیز شده است. «ترکی بن‌ بندر بن‌ عبدالعزیز» به فرماندهی نیروی هوایی و «فهد بن‌ عبدالله المطیر» به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شده‌اند. «جار الله بن‌ محمد العلویی» نیز با ارتقا به درجه سپهبدی، فرمانده نیروهای موشک‌های استراتژیک شده است.

این تغییرات در چارچوب «سند تحول در وزارت دفاع» عربستان انجام شده است.

مسئولیت وزارت دفاع عربستان را «محمد بن‌سلمان» فرزند پادشاه عربستان بر عهده دارد که ولیعهد این کشور نیز هست. عربستان سعودی از دو سال پیش در چارچوب سند «چشم‌انداز ۲۰۳۰» تحولات و تغییرات گسترده‌ای را برای نوسازی اقتصاد و جامعه آغاز کرده است.

در فرمان پادشاه علاوه بر تغییرات در وزارت دفاع، در دیگر وزارتخانه‌ها نیز تغییراتی در سطوح معاونان و فرمانداران مناطق به‌ وجود آمده است.

این در حالی است که اداره امنیت عمومی عربستان با صدور بیانیه ای مجوز پیوستن زنان به ارتش این کشور را صادر کرده است.

این موقعیت نظامی برای زنانی در نظر گرفته شده است که بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند، اصالتا اهل عربستان سعودی هستند و در این کشور بزرگ شده‌اند و همچنین حداقل دارای تحصیلات متوسطه هستند و تاییدیه‌های پزشکی لازم را نیز دارند.

دوازده شرط برای متقاضیان پیوستن به ارتش از میان زنان، تعیین شده است. همچنین اعلام شده که زنانی که با مردانی غیرسعودی ازدواج کرده‌اند، زنان دارای سوابق جنایی و زنانی که پیشتر در نهادهای دولتی یا مرتبط با بخش نظامی استخدام شده‌اند، اجازه کار در مشاغل نظامی را نخواهند داشت.

اگرچه بزرگ شدن در عربستان سعودی یکی از شروط اساسی برای متقاضیان است اما آن دسته از زنانی که پدرشان به دلیل مسئولیتی مرتبط با رژیم آل سعود مجبور به زندگی در خارج از عربستان بوده‌اند نیز می‌توانند داوطلب فعالیت در مشاغل نظامی باشند.

این گونه که مشخص است عربستان سعودی دست به اصلاحاتی در مورد حضور زنان در اجتماع بسته خود زده است و هر روز شاهد خبری جدید مبنی بر تصویب طرح هایی برای حضور بیشتر زنان در جامعه هستیم این طرح ها ارائه شده با حضور زنان در ارتش و انتخاب یک زن به عنوان معاون وزیر کار توسط پادشاه به بالاترین سطح خود رسیده است .اصلاحاتی که ولیعهد عربستان قبل از تکیه بر تخت پادشاهی به آن ها دست زده است تا عملا به راحتی بر این تخت جلوس نماید.

کد خبر: 911173

وب گردی

وب گردی