سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های جهان عرب روز گذشته طیف متفاوتی از موضوعات، از مصر تا ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده اند که در زیر به چندین مورد از آنها اشاره می کنیم .

روزنامه "الرای مدیا" کویت مطلبی را به قلم"ترکی العازمی" با عنوان "دعا برای غوطه شرقی بر همه ما واجب است " انتشار داده است که در آن نویسنده با اشاره به موافقت سی روزه شورای امنیت برای اجرای آتش بس در غوطه شرقی سوریه با هدف ارسال کمک های انسان دوستانه به مردمی که دربدترین شرایط انسانی به سر می برند، از همه درخواست کرده است تا برای مردم این منطقه دعا کنند. وی با طرح این سوال که چه کسی یا کسانی بی گناهان را درسوریه می کشند؟ از همه درخواست کرده است تا برای دست یابی به پاسخ این سوال، به استراتژی های کشورهای غربی در اختلاف افکنی میان مسلمانان رجوع کنند که چگونه غرب توانست با ایجاد اختلاف و ترویج جهالت میان جوانان و بزرگان و از ضعف احساس مسوولیت مردم و کشورهای اسلامی در قبال مردم سوریه سوء استفاده نموده و حتی کشورهای دیگر اسلامی را به ویرانی سوریه و کشتار مردم تشویق نماید.

روزنامه" الوفد" مصر تحلیلی با عنوان "توسعه صحرای سیناء حصاری برای امنیت ملی مصر " به قلم "محمد عبد الراق" آورده است: توسعه سینا از امنیت ملی مصر حمایت می کند و این مساله ای است که رییس جمهور عبدالفتاح السیسی به آن اشاره داشته و بازسازی سینا را خط اول مبارزه با تروریست ها دراین منطقه دانسته است. وی در یک مصاحبه تلفنی با رادیو "پایتخت" مصر اظهار داشت: السیسی رییس جمهور مصر بعد از 16 روز از عملیات نظامی گسترده ارتش این کشور علیه تروریست ها در صحرای سینا در سال 2018 به وعده اش مبنی بر بردن روزنامه نگار ها و خبرنگاران به صحرای سینا برای شرکت در افتتاح کانال ضد تروریسم جامه عمل پوشانده است.

روزنامه" الشرق الاوسط" عربستان با انتشار مطلبی با عنوان " هشدار رهبر ایران نسبت به گسترش اعتراضات کارگری" و با وارونه جلوه دادن صحبت های رهبر انقلاب ایران سعی کرده است تا این گونه وانمود نماید که رهبری با جریان کارگری مخالف بوده و نسبت به شکل گیری و گسترش اعتراضات کارگری در ایران هشدار داده است. در این یادداشت روزنامه الشرق الاوسط آمده است که بعد از اعتصاب صدها نفر از کارگران ایران نسبت به اوضاع معشیتی شان ،سایت الکترونیکی وابسته به ایشان سخنان رهبر انقلاب ایران درباره کارگران را منتشر نموده و این اعتراضات کارگری را محکوم نموده است. در همین زمینه، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران نیز اظهار داشت که ایران در دو سطح داخلی و خارجی با چالش های بزرگی مواجه است و برای بازگرداندن اعتدال به نظام از همه جریانات سیاسی خواست تا با یکدیگر گفت وگو نمایند.

روزنامه "الاتحاد" امارات با انتشار مقاله ای با عنوان" سفارت آمریکا در قدس" به قلم "احمد یوسف احمد" با نگاه و رویکرد خاصی به مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس پرداخته است . نویسنده در این مقاله به این نکته اشاره کرده است که آمریکا با انتقال سفارتش به قدس و جلب موافقت فلسطینی ها به دنبال آن است تا مساله فسطین را به عنوان یک مساله سیاسی برای این کشور پایان یافته تلقی نماید و بر نقش آمریکا در پایان دادن به این معضل منطقه ای تاکید نماید .

کد خبر: 911204

وب گردی

وب گردی