کابوس تحویل به‌موقع پژو 2008 / تعهدی که ایران‌خودرو زیر بارش نمی‌رود

شاسی‌بلند ریزاندام آبی‌های جاده مخصوص حالا بیشتر از هر زمان دیگری برای خریدارانش عذاب‌آور شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بعد از تحویل تعدادی از این خودروها که به‌صورت پیش‌فروش ثبت‌نام شده بود، حالا ایران‌خودرویی‌ها آب پاکی را روی دست مشتریان این خودرو ریخته‌اند؛ عرضه مدل‌های ثبت‌نامی برای تحویل در ماه‌های آذر و بعد از آن، عملاً در سال بعد محقق می‌شود.

این نمی‌تواند خبر خوبی برای بزرگ‌ترین خودروساز ایران باشد. یکی از میوه‌های قرارداد پرحاشیه ایران و پژو از همان روز اولی که بذرش کاشته شد، مشکل‌ساز بود. پژو 2008 کراس‌اوور نیامده خیلی‌ها را آزار داد. خودروی به‌روز فرانسوی‌ها گویا برای دوست‌داران ایرانی‌اش خیلی خوش‌یمن نیست.

داستان غم‌انگیز 2008 از همان روز ثبت‌نام و پیش‌فروش استارت خورد. خودرویی که آغاز تولید انبوه آن با حضور رئیس‌جمهور در اردیبهشت‌ماه همراه بود و مدتی بعد در ابتدای تیرماه پیش‌فروش آن از طریق اینترنت شروع شد. طراحی سیستم «زوج و فرد» برای خریداران باز هم جوابگوی خیل عظیم خریداران نبود. سایت در همان روز یکم تیرماه با اختلال روبه‌رو شد. اولین و آخرین مرجع مراجعه مشتریان برای خرید همین سایت ایکاپ بود. ویترین همکاری دو خودروساز بزرگ ایران و فرانسه که مانند سایت‌های حراج کالا با ورود ناگهانی کاربران از دسترس خارج می‌شود.

سرگردانی آزاردهنده برای مشتریان و عدم پاسخگویی ایران‌خودرو، وخامت ماجرا را بیشتر می‌کرد. عدم امکان ثبت‌نام و اتمام فروش این شائبه برای بسیاری مطرح کرد که شرکت قصد دارد بخش عمده‌ای از سهمیه را در اختیار نمایندگان خود قرار دهد. چیزی که ایران‌خودرو هیچ‌گاه آن را تأیید نکرد.

هرچه بود، در همین شرایط نیز خیلی‌ها توانستند خودروی موردنظر خود و زمان تحویل آن را انتخاب کنند. ثبت‌نامی‌های مهر و آبان از جمله خریداران خوش‌شانس 2008 بودند. چراکه خودروی آن‌ها اگرچه دیرهنگام ولی به‌هرحال تحویل داده شد. ایران‌خودرو البته هم سود مشارکت را در آن لحاظ کرد و هم جریمه تأخیر را؛ اما اقبال بد نصیب کسانی شد که موعد تحویل 2008 آن‌ها از آذرماه به بعد بوده است.

آن‌طور که یکی از نماینده‌های ایران‌خودرو می‌گوید، عملاً مشتریان این بازه زمانی باید قید تحویل آن تا پیش از عید را بزنند. شاید شرکت در پرداخت جریمه تأخیر و سود مشارکت همکاری کند ولی این چیزی نیست که مشتری بعد از حدود 6 ماه انتظار کشیدن، مایل به شنیدنش باشند. طبق یک سنت و تجربه قدیمی، مشتریان ایرانی دوست دارند که سال جدید را با خودرویی جدید آغاز کنند. آرزویی که ایران‌خودرو آن را به محاق برده است.

عدم تحویل به‌موقع پژو 2008 آخرین پرده از سناریوی بحث‌برانگیز عدم مدیریت فروش این خودرو است. محصولی که ابتدا اعلام شد قیمتی حدود 75 میلیون دارد در پایان داستان به قیمت 100 میلیون تومان رسید. اسفناک آنکه همین خودرو در بازار آزاد با قیمتی نزدیک به 130 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. فرسنگ‌ها دوری از حاشیه بازار چیزی است که ایران‌خودرویی‌ها سالیان دراز است که با آن آشنایی دارند.


400

کد خبر: 911232

وب گردی

وب گردی