برخی مدیران توهم فراوانی آب دارند

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با انتقاد بر اینکه برخی از مدیران کشور دارای توهم فراوانی آب هستند، گفت: اگر امروز برنامه های توسعه ما از پایین دست حوضه ها به بالا دست می رود این نشان از عدم مدیریت مطلوب در منابع طبیعی است.

به گزارش ایسکانیوز، عیسی ابراهیمی در همایش نقد طرح ملی تبدیل اراضی شیبدار به باغات در برنامه ششم توسعه، با انتقاد از اجرای طرح بدون توجه به ظرفیت های زیست بومی، اظهار کرد: معمولا بالادست رودخانه ها محل تولید آب بوده و باید برای پایداری منابع طبیعی در این مکان ها تلاش کرد در حالی که منبع مصرف آب پایین دست حوضه ها بوده است.

وی در خصوص اینکه چقدر محصولات باغی می تواند جزو محصولات استراتژیک کشور باشد، افزود: لازم است به برنامه ریزی برای توسعه تولید محصولات باغی و فراهم سازی زیرساخت ارسال این محصولات به بازارهای صادراتی نیز توجه شود.

هم چنین عضو کمیته آب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: در شرایطی که در کشور مصرف آب از منابع تجدیدپذیر سالانه فزونی گرفته و تداوم این روند منجر به ورشکستگی کامل آبی می شود، تنها گزینه اصولی، کاهش تقاضا تا سطوح پایدار بوده و باید دید برنامه توسعه باغ در اراضی شیبدار از منظر منابع آب، آیا در راستای کاهش بارگذاری ها بر منابع آب کشور هست یا خیر؟

لطف الله ضیایی افزود: مسلما مصرف یک درصد کل منابع آب تجدید پذیر کشور در 500 هزار هکتار توسعه باغ شیبدار در شرایطی که ادامه روند کنونی، کشور را به ورشکستگی آبی سوق می دهد و سیاست اصولی خودداری از بارگذاری و حذف بارگذاری های قبلی با هدف پایداری توسعه است این برنامه به دلیل بارگذاری بر منابع آب بحران زا بوده و موجب وخیم تر شدن وضعیت موجود خواهد شد.

ضیایی، نقد این طرح از منظرهای مختلف شامل بارگذاری بر منابع ناپایدار و شکننده آب کشور، زمینه سازی برای دست اندازی بر اراضی ملی، فرسایش خاک، کیفیت منابع آب و ... از مجلس شورای اسلامی و دولت هم چنین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی و مجری این طرح، خواستار توقف اجرا تا زمان ترتیب یک هم اندیشی ملی با دعوت از خبرگان حوزه آب شد.

901

کد خبر: 911238

وب گردی

وب گردی