یک مشت تاچیبانا در فوتبال ایران/ از خاندان جادوگر تا برادران موشک

در فوتبال ایران براداران سرخابی زیادی حضور داشته اند و همیشه یکی از جذابیت های این رشته ورزشی به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، موضوع برادرانی که در فوتبال ایران حضور داشته اند، همیشه جالب توجه بوده است. البته جدا از برادران فوتبالی که برخی هم تیم بوده اند و برخی هم نبوده اند، باید به این نکته اشاره کرد به غیر از نسبت برادری، نسبت های دیگر فامیلی هم هست که می توانند سوژه شوند. از رابطه پدر و پسری گرفته تا داماد بودن و باجناق بودن و نسبت های فامیلی دیگر... .

فوتبال یک خانواده واقعی است که همه اعضای خانواده و حتی دیگر فامیل ها را هم با خودش دارد. اگر این پرونده را بخوانید، متوجه می شوید که فوتبال در ژنتیک خانواده هاست. برادرانی مثل برادران دایی هر چند همبازی نبودند اما علی دایی، برادرش محمد دایی را به عنوان دستیار روی نیمکت پرسپولیس و چند تیم دیگر نشاند یا برادران شفیع زاده که یکی در دبی و دیگری در اهواز در تیم استقلال اهواز مدیریت می کردند.
مالک باشگاه علی شفیع زاده در دبی بود و شهرام شفیع زاده هم مدیرعامل استقلال اهواز بود؛ تیمی که با فیروز کریمی در اوج قرار داشت و حتی نزدیک بود در اواسط دهه 80 استقلال اهواز قهرمان لیگ برتر هم بشود.

در این پرونده به معروف ترین برادران فوتبال ایران می پردازیم.

** مسعود و فریدون معینی

فریدون و مسعود معینی از برادران سرخابی بودند کە در دهه ۵۰ مقابل هم بازی کردند. فریدون ۱۱ بار برائ پرسپولیس و مسعود ۴ بار برای استقلال بازی کرد. مسعود معینی که از پیشکسوتان آبی ها محسوب می شود زمانی در هیات مدیره این تیم هم فعالیت داشت. فریدون نیز به عنوان رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال و سابقه سرپرستی کمیته تیم های ملی را هم دارد.

** پرویز و غلامحسین مظلومی

این دو برادر سال ها برای استقلال تهران و تیم ملی بازی کردند و گل های زیاد و حساسی هم برای تیم هایی که بازی می کردند به ثمر رساندند منتها پس از پایان دوران فوتبال با هم به مشکل خوردند و سال های سال قهر بودند و حتی علیه هم مصاحبه هایی می کردند.

درست از زمانی که مرحوم مظلومی مریض شد، برادرش پرویز اختلافات را کنار گذاشت اما دیگر دیر شده بود. بیماری غلامحسین هر روز شدت می گرفت. پسر غلامحسین مظلومی علیه پرویز چند مصاحبه تند انجام داد و گفت زمانی که پدرش صحیح و سالم بوده، پرویز مظلومی در حق او جفا کرده است. در هر حال در این مواقع معمولا اختلافات را کنار می گذارند!


** فرهاد و فرزاد مجیدی

فرهاد و فرزاد مجیدی هر دو در استقلال سابقه بازی دارند و آنها هم زیاد احتیاجی به معرفی شدن ندارند. در باشگاه بهمن کرج چهره شدند و اول فرهاد به استقلال آمد و درخشید و بعد هم فرزاد به استقلال آمد و هر دو برای استقلال مثمرثمر بودند و خوب هم بازی کردند.

شاید بشود گفت که به صورت غیررسمی، فرزاد مجیدی کارهای فرهاد مجیدی را در ایران انجام می دهد و به نوعی مدیر برنامه اش است. فرهاد مجیدی و فرزاد مجیدی حسابی هوای هم را دارند و البته هر وقت در ایران کسی علیه فرهاد مجیدی مصاحبه کند، فرزاد جوابش را خیلی زود می دهد. فرزاد زمانی در کادر فنی استقلال حضور داشت.

** مرتضی و مهدی فنونی زاده

مهدی و مرتضی فنونی زاده سابقه عضویت در استقلال و پرسپولیس را در کارنامه دارند. البته آنها یک برادر دیگر هم به نام اسماعیل داشتند که فوتبالیست بود اما هرگز به شهرت و کیفیت دو برادر اول نرسید. مرتضی فنونی زاده آن طور که خودش بارها گفته است، دوست داشت استقلالی شود اما به پرسپولیس رفت. مهدی فنونی زاده هم عاشق علی پروین بود، منتها سر از استقلال درآورد. مهدی و مرتضی در تیم ملی هم همبازی بودند و البته چون سن مرتضی بیشتر بود، زمان خداحافظی اش از بازی های ملی زودتر از مهدی فنونی زاده بود.

این دو برادر قوی هیکل با قدرت بدنی عالی از بهترین های فوتبال ایران در دهه های 60 و 70 بودند. البته پس از خداحافظی از فوتبال، مشکلاتی برای مهدی فنونی زاده پیش آمد که باعث شد او از فوتبال دور شود. خود فنونی زاده دلیل اصلی روی آوردنش به اعتیاد را افسردگی ناشی از خداحافظی از فوتبال دانست. فنونی زاده در برنامه «نود» اعلام کرد که تصمیم گرفته اعتیاد را کنار بگذارد.

خوشبختانه فنونی زاده با ترک اعتیاد به آغوش خانواده اش بازگشت و در حال حاضر یکی از مدیران ورزشی شهرداری تهران است که محبوبیت ویژه ای هم بین کارمندان و حتی ارباب رجوع دارد. این دو برادر حسابی با هم خوب هستند و پشت هم هستند و هیچ وقت با هم اختلافی نداشتند.

** مهدی و محمدهادی مهدوی کیا

مهدی و محمد هادی مهدوی کیا، برادران شناخته شده فوتبال ایران هستند. مهدی مهدوی کیا احتیاج زیادی به توضیح ندارد و شناخته شده است اما هادی مهدوی کیا در جناح راست پرسپولیس بازی می کرد و خیلی زود از فوتبال محو شد. مصدومیت باعث شد تا خداحافظی او از فوتبال به ناگاه اتفاق بیفتد. هادی مهدوی کیا در حال حاضر چیزی شبیه به نقش فرزاد مجیدی را برای مهدی بازی می کند. هادی صفحات اجتماعی مهدی مهدوی کیا را به روز می کند و البته بعضی وقت ها گل کوچک و فوتسال را با پیشکسوتان پرسپولیس به صورت چراغ خاموش انجام می دهد. راه اندازی آکادمی کیا دوباره این دو را در کنار هم قرار داد.

** شاهرخ و شاهین بیانی

شاهرخ و شاهین بیانی را کسی نیست که نشناسد. این دو برادر از موفق ترین زوج های فوتبال ایران بوده اند که هم برای استقلال و هم برای تیم ملی افتخارات زیادی به دست آورده اند. شاهرخ بیانی هم در استقلال و هم در پرسپولیس بازی کرد و در دربی سال 65 که به پرسپولیس رفته بود، دو گل به استقلال زد اما یک فصل بعد به استقلال برگشت و از هواداران استقلال عذرخواهی کرد اما شاهین تنها در استقلال بازی کرده است.

در هر حال این دو برادر در زمان بازیگری روابط خوبی داشتند اما به محض خداحافظی از فوتبال روابط شان تیره و تار شد. بعدها شاهرخ بیانی مصاحبه کرد و گفت که ماجرا مربوط به مسائل ارث و میراث بوده است. شاهرخ بیانی همسرش را از دست داد اما بیشتر از شاهین همیشه در دید رسانه ها بود. شاهین بیانی هم دچار مشکلاتی شد که مهدی فنونی زاده هم به آن گرفتار شد و در برنامه «نود» هم ویژه برنامه ای به این دلیل پخش شد و شاهین بیانی هم دلیل اعتیادش را افسردگی پس از خداحافظی از فوتبال عنوان کرد و البته قول داد که ترک کند و شنیده ها حاکی از این است که شاهین بیانی هم پاک شده است.

اما اختلاف های بین دو برادر حل نشده و بارها و بارها استقلالی ها خواسته بودند که مشکل این دو را حل کنند اما موفق نشده بودند. در حال حاضر شاهین از فوتبال دور است اما شاهرخ مدتی یکی از آنالیزورهای استقلال بود.


** رسول و حسین خطیبی

رسول خطیبی، زمانی سرمربی تراکتورسازی و سیاه جامگان یود. او نیز هم یک برادر فوتبالی دارد به نام حسین خطیبی که این سال ها دستیار برادر کوچکترش رسول خطیبی شده است.

حسین سابقه آقای گلی لیگ آزادگان در فصل 1377-1376 با 15 گل زده به همراه شهرداری تبریز را دارد اما برادر کوچکتر یکی از مهاجمان خوب فوتبال ایران هم بوده است. او اولین بازی ملی خود را در سال 78 مقابل تیم ملی فوتبال کویت انجام داد اما مدت ها از تیم ملی دور بود تا اینکه توانست با بازی های خوبی که انجام می دهد، توسط برانکو به تیم ملی دعوت شود و به همراه تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال 2006 حضور داشته باشد.

رسول خطیبی در دو بازی مقابل تیم های پرتغال و آنگولا به صورت تعویضی به میدان رفت. او همچنین در مسابقات جام ملت های آسیا 2007 در تیم ملی دوران امیر قلعه نویی هم حضور داشت. او 27 بازی ملی انجام داده و البته پنج گل هم زده است.

** علی و فرشید کریمی

این دو برادر از برادران شناخته شده فوتبال ایران هستند و زیاد احتیاج به معرفی شدن ندارند. علی و فرشید کریمی در پرسپولیس بازی کرده اند و حتی فرشید به تیم ملی هم دعوت شده است. فرشید کریمی برادر علی کریمی به گفته خود علی کریمی استقلالی بود اما علی کریمی کاری کرده که او بتواند در پرسپولیس بازی کند. علی کریمی و فرشید کریمی به دلیل اختلاف پست هایی که با هم دارند زیاد قابل مقایسه نیستند اما مطمئنا علی کریمی از فرشید کریمی موفق تر بود. این دو برادر هم به شدت هوای هم را دارند و علی کریمی همیشه تا توانسته به فرشید کریمی رسیده است.

** رسول و محرم نویدکیا

محرم و رسول نویدکیا از دیگر برادران تقریبا معروف فوتبال ایران هستند. محرم نویدکیا گل سرسبد فوتبال اصفهان، در سپاهان چهره شد و در قهرمانی های این تیم در لیگ برتر نقش ویژه ای داشت و البته برادرش رسول نویدکیا در مس کرمان چهره شد. البته رسول هیچ وقت نتوانست مثل محرم باشد اما در هر حال ژنتیک خانواده نویدکیاها نشان می دهد که فوتبال در خون آنهاست. رسول پس از درخشش در نفت تهران، در ابتدای فصل گذشته به سپاهان بازگشت و با برادرش محرم، قهرمانی تیمش را جشن گرفت. جالب اینکه در اکثر بازی ها حسین فرکی یا محرم را بازی می داد یا رسول را. این دو برادر اصفهانی هم رابطه خوبی با هم دارند.

** آندرانیک و سرژیک تیموریان

آندرانیک و سرژیک تیموریان هم به صورتی مثل فرهاد و فرزاد مجیدی هستند. آندو را که می شناسید اما سرژیک تیموریان مدیر برنامه های آندو هم هست اما خود سرژیک هم روزگاری یک بازیکن خوب و پا به توپ بود و برای استقلال هم بازی می کرد. سرژیک تیموریان متولد سال 1353 است و از تیم های پایه آرارات فوتبالش را شروع کرد و آنقدر خوب بود که حجازی او را به استقلال برد. سرژیک تیموریان در سال 1377 به تیم ماینس 05 آلمان پیوست و البته خیلی زود فوتبالش تمام شد و حالا از اضافه وزن رنج می برد.

قبل از مطرح شدن آندرانیک تیموریان، برادر بزرگترش سرژیک سابقه پوشیدن پیراهن استقلال را داشته است. آندو موفق شد از برادرش بازیکن معروف تری شود و هم اکنون کاپیتان تیم ملی ایران است. سرژیک در حال حاضر نقش مهمی در حرفه آندرانیک دارد.

** مهدی و مجتبی شیری

مهدی و مجتبی شیری، دو برادری که اولی سابقه بازی در استقلال را دارد و دومی در پرسپولیس بازی کرده است. البته در مقطعی هر دو برای پرسپولیس بازی کردند. دو برادر شیرازی که البته درخشش آنها در برق شیراز دوران اصغر شرفی به اوج رسید اما آنها نتوانستند در استقلال و پرسپولیس مثل تیم شیرازی بدرخشند. حضور آنها در استقلال و پرسپولیس با جنجال هم همراه بود و تیم های زیادی به دنبال آنها بودند اما در نهایت زمانی که در استقلال و پرسپولیس درخشش چندانی نداشتند، دیگر کسی به آن صورت از آنها سراغی نگرفت. این دو برادر هم حسابی با هم خوب هستند.

** میلاد و مهرداد محمدی

در حال حاضر آخرین برادران موفق فوتبال میلاد و مهرداد محمدی هستند؛ اگر اشتباه نکنیم میلاد و مهرداد را باید اولین دوقلوهای فوتبال ایران نامید. دو برادر جوان، چپ‌پا و فوتبالیست که در راه‌آهن توپ می‌زنند و متولد 7/7/1372 هستند. میلاد 5 دقیقه بزرگ‌تر از مهرداد است و سابقه بازی در تیم ملی امید و بزرگسالان ایران را دارد. این دو برادر در راه آهن مهروف شدند و کم کم پله های ترقی را طی کردند و در حال حاضر مهرداد در تیم سپاهان حضور دارد و برادر دوقلویش لژیونر شده است.

601

کد خبر: 911261

وب گردی

وب گردی