رییس معارضان سوریه: غرب نمی‌خواهد نتایج کنفرانس سوچی اجرا شود

رهبر یکی از گروه های معارض ارشد سوریه اعلام کرد که قصد دارد با دولت سوریه گفت و گو کند و بر این باور است که غرب نمی گذارد که نتایج سوچی اجرا شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اعلام الحربی، دکتر هیثم المناعیکی از معارضین ارشد سوریه گفت:" باورم این است که غرب نمی‌خواهد نتایج کنفرانس سوچی اجرا شود . " وی با افشای این که مخالفان در کنفرانس سوچی خواستار یک ساختار پارلمانی برای سوریه بوده و هیات دمشق بر عدم تغییر در ساختار ریاستی تاکید داشت، گفت:‌ شاید ما بتوانیم به یک ساختار تقریبا ریاستی و تقریبا پارلمانی و نه یک ساختار ریاستی مطلق برسیم، اما در مورد متمرکز یا غیرمتمرکز بودن قدرت در سوریه ما با دمشق اتفاق نظر داریم.

وی افزود: بر این اساس ما از هر استانی نمایندگانی را در سطح استان انتخاب می‌کنیم نه این که همانند روال جاری استاندار را از استان دیگری انتخاب کنیم و مدتی زمان ببرد تا او با مشکلات استان آشنا شود. دبیرکل جریان ملی دموکراتیک سوریه در پاسخ به سوالی درباره پیگیری نتایج کنفرانس سوچی فاش کرد: روس‌ها تلاش بسیاری برای انتقال به مرحله مذاکره مستقیم ما و دمشق انجام می‌دهند، آنها هیات‌هایی را برای پیشبرد عملیات سوچی به دمشق اعزام کردند و به ژنو رفته و در آنجا با نمایندگانی از چهار گروه مخالف سوری (قدری جمیل، احمد الجربا، رنده قسیس و هیثم مناع) دیدار و گفت‌وگو کرده و مساله مذاکرات مستقیم مخالفان با دمشق را مطرح کردند،‌ هم ما و هم دولت سوریه بر سر مذاکرات مستقیم توافق کردیم و چه بسا این احتمال وجود داشت که نشستی در ژنو میان هیات‌های دو طرف برگزار شود اما حوادث غوطه این دیدار را به تعویق انداخت.

مناع درباره موضوع نشست آتی گفت: ابتدا قانون اساسی را بررسی خواهیم کرد، روس‌ها پیشنهاد دادند که این نشست در دمشق برگزار شود اما پیشنهاد آنها به دلیل بازداشت عبد العزیز الخیر و رجاء الناصر رد شد و مخالفان تاکید کردند که ابتدا باید آن دو آزاد شوند. وی در ادامه تاکید کرد: ما هرگز دری که می‌توان آن را گشود، نخواهیم بست.

این چهره مخالف سوری در ادامه گفت‌وگویش با رای الیوم درباره حوادث غوطه شرقی گفت: قوانین جنگ با زمان “انقلاب” تفاوت دارد و بهتر است که جبهه النصره و تمامی مجرمان خارجی از غوطه شرقی خارج شوند و در این خصوص توافقنامه‌ای امضا شود. به نظر من “جیش الاسلام” قادر به اتخاذ چنین تصمیمی است. مناع درباره تبلیغات رسانه‌ای که قطر تحت عنوان شرایط انسانی در غوطه آغاز کرده، با اشاره به اینکه این کشور دست خالی از سوریه خارج شد، درباره علت آغاز این تبلیغات در رسانه‌های قطر گفت: دوحه می‌خواهد از طریق گروه “فیلق الرحمن” که مستقیما وابسته به این کشور است، دوباره به پرونده سوریه بازگردد و اینکه حوادث غوطه همه طرف‌ها را مجبور خواهد کرد که در خصوص “فیلق الرحمن” با قطر وارد گفت‌وگو شوند. وی افزود: اگر تبلیغات رسانه‌های قطری درباره غوطه دستاوردی داشتند، اکنون کسی از عفرین صحبت نمی‌کرد، قطر با “فیلق الرحمن” در غوطه و کشورهای غربی نیز از طریق کمک‌های بشردوستانه به پرونده سوریه بازگشتند.

دبیرکل جریان ملی دموکراتیک سوریه فاش کرد، اتحادیه اروپا هشت میلیون یورو به مخالفان سوری و به طور مشخص به هیات مخالفان سوری در مذاکرات برای آموزش کادر خود و نیز برگزاری کارگاه‌هایی در زمینه قانون اساسی و عدالت انتقالی و پرونده بازداشتی‌ها ارائه کرد و به کسانی که به شکل تمام وقت در این پروژه فعالیت می‌کنند، مبلغ ۹۰۰۰ یورو حقوق پرداخت. مناع در ادامه از هیات عالی مخالفان در مذاکرات ژنو خواست افراد شایسته را کاندیدا کرده و از شرکت دادن افرادی که ویژگی خاصی ندارند، خودداری کند.

همچنین او با تاکید بر کاندیدا شدن تنها دو وکیل از مجموع ۳۰ نفر برای آموزش در حوزه عدالت انتقالی از این هیات خواست چنین همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی تنها برای گردشگری باشد.

کد خبر: 911307

وب گردی

وب گردی