سال آینده 50 هزار نمونه ژنتیکی از مجرمان اخذ می شود

رییس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز در سال آینده (1397) 50 هزار نمونه ژنتیکی از مجرمان سابقه دار اخذ می شود.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر رضا رئوفیان در اختتامیه نشست رؤسای مراکز پزشکی قانونی کشورهای منطقه گفت: تا پایان سال جاری تعداد نمونه های اخذ شده از زندانیان سابقه دار به 35 هزار نمونه خواهد رسید که در نظر داریم تعداد نمونه ها را برای سال آینده افزایش دهیم.

وی گفت: در حال حاضر نمونه گیری از افراد مجرمی که در سازمان زندان ها دوره محکومیت خود را طی می کنند انجام می شود که جرایم علیه کشور، جرایم علیه اشخاص، جرایم دربرگیرنده مواد مخدر و جرایم منافی عفت و غیر اخلاقی و جرایمی که منجر به صدمه اموال عمومی می شود در اولولیت این جرایم قرار می گیرد.

به گفته وی، نمونه گیری از مجرمانی انجام می شود که حداقل دو بار سابقه تکرار جرم دارند و محکومیت بیش از 9 ماه برای آن ها در نظر گرفته شده است.

رییس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با تأکید بر اصل محرمانه بودن اطلاعات افراد در بانک اظهار داشت: اطلاعات ژنتیکی افراد به صورت محرمانه در بانک ذخیره می شود بنابراین با توجه به رعایت این موضوع، نرم افزار مورد استفاده در بانک، به صورت اختصاصی طراحی و در بانک مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به فعالیت 10 آزمایشگاه ژنتیک در کشور و نقش این آزمایشگاه ها در کشف جرایم و تعیین هویت در حوادث دسته جمعی، یادآور شد: آزمایشگاه های ژنتیک و بانک اطلاعات هویت ژنتیک فرایند کشف جرم را متحول کرده است و پزشکی قانونی به عنوان یک مجموعه متعهد و متخصص وظیفه دارد به درخواست های قوه قضائیه پاسخ دهد که در پاسخ دهی به این درخواست ها، نقش آزمایشگاه های ژنتیک بسیار قابل توجه و کمک کننده است.


706

کد خبر: 911309

وب گردی

وب گردی