ضرب الاجل  ثبت احوال ،  بلاتکلیفی  مردم

مردم بلاتکلیف اند و جلوی ساختمان های پیشخوان دولت شلوغ .شهروندان در صف های طولانی از ضرب الاجل دولت و سازمان ثبت احوال می گویند و ازکمبود وقت برای تعویض کارت ملی هوشمند گلایه دارند .

اکرم جدیدی ممتاز -ایسکانیوز:این درحالی است که دولت و سازمان ثبت احوال ا علام کرده اند تاکنون ۳۵ میلیون کارت هوشمند صادر شده است. اما تکلیف آنهایی که به هر دلیل به دفاتر پست و پیشخوان دولت مراجعه نکرده اند چیست ؟ این بلاتکیفی تا کی ادامه خواهد داشت و آیا مردم می توانند تا آخر سال کارت های ملی هوشمند را دریافت کنند ؟
این روزها دیدن صف های طولانی کنار ساختمان های پیشخوان دولت و پست برای همه ما تصویری آشناست و شهروندان معطل از اعلام ضرب الاجل سازمان ثبت احوال برای دریافت کارت ملی هوشمند صحبت می کنند و مهمترین نگرانیشان این است که به موقع نتوانند کارت هوشمند دریافت کنند .

به دنبال تماس های مکرر جمعی از شهروندان به خبرگزاری، مبنی بر عدم موفقیت در ثبت نام در دفاتر پست و درخواست برای تمدید این ضرب الاجل و وضعیت این سامانه با سخنگوی سازمان ثبت احوال به گفتگو نشستیم .

دکتر سیف الله ابوترابی در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز گفت: هموطنان ما هیچ دغدغه ای نداشته باشند و ما سعی می کنیم برای کسانی که موفق به ثبت نام نشده اند ساز و کاری پیشنهاد دهیم که هیچ شهروندی در هیچ نقطه از ایران دچار مشکل نشود .

ابوترابی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های مردم در روزهای پایانی سال ثبت نام کارت ملی هوشمند است گفت: این روزها این مسئله در کنار خرید عید و خانه تکانی به مشکلات شهروندان افزوده شده است البته این طرح اول مرداد امسال آغاز شد بود اما جدی نگرفتن این اقدام در پایان سال باعث ازدحام جمعیت زیادی در جلوی دفاتر پست بانک شده است.

وی به دلیل نارضایتی مردم اشاره کرد و گفت: مشکلات چند روزه سیستم پشتیبانی ثبت احوال در برخی دفاتر پست به منظور صدور و یا ارائه کارت ملی هوشمند علاوه بر ازدحام، نارضایتی مردم را در برداشته است.

ابوترابی افزود : سازمان ثبت احوال از مرداد ماه سال جاری در برنامه های متعدد تلویزیونی و رسانه ای و نشست های خبری از مردم عزیز درخواست کرد که تدریجا برای درخواست ثبت نام کارت ملی هوشمند مراجعه کنند و بر اساس مصوبه دولت این مهلت در چند مرحله تمدید شد و در نهایت اعلام شد کارت هایی که انقضای اعتبار آنها 96/12/29 بوده است از فروردین سال 97 فاقد اعتبار است .

دکتر ابوترابی گفت: به همین منظور ظرفیت سازی انجام شد که ماهیانه برای 2 و نیم میلیون نفر کارت صادر کنیم اما متاسفانه هموطنان ما عادت کرده اند که کارهایشان را به دقایق پایانی موکول کنند .

وی ادامه داد: تقریبا از اول تیر تا نیمه اول آذر در روز حدود 50% از ظرفیت ثبت نام، مراجعه کننده داشتیم با توجه به اینکه پیش بینی ما بر اساس هر ماه 2 و نیم میلیون نفر بوده وممکن است مشکلات سیستمی و انفورماتیکی بوجود آید و نتوانیم در یک زمان و در یک ماه ناگهان 5 میلیون نفر را پاسخگو باشیم مکررا از مردم درخواست کردیم تدریجا به دفاتر مراجعه کنند اما متاسفانه این کار انجام نشد و از طرفی با وجود برخی مشکلات که مردم با آن مواجه بودند مانند سقف مشخص ثبت نام در دفاتر پیشخوان ناگهان در دی و بهمن ماه دفاتر با حجم بسیار بالایی از متقاضیان مواجه شدند.

وی افزود: این مراجعه بیش از ظرفیت پیش بینی شده (2 و نیم میلیون نفر) و در مدت 8 ماه برای صدور 20میلیون کارت بود اما مردم مراجعه نکردند و زمان را به پایان سال موکول کردند و بدیهی است که مراجعه بیش از ظرفیت مشکل خطوط را به وجود میآورد.

قطعی سامانه و افزایش جمعیت متقاضی

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد قطعی های مکرر خط و و سامانه ثبت نام در دفاتر گفت: برای برطرف کردن این مشکل در پرتال جدید پهنای باند را ارتقا دادیم و در صورتی که با فراهم شدن این شرایط باز ازدحام وجود داشته باشد نهایتا به وزیر کشور پیشنهاداتی ارائه خواهیم کرد .

وی تاکید کرد :در آستانه سال نو برای کم کردن دغدغه های مردم برای دریافت کارت ملی هوشمند بر آن شدیم کسانی که تا پایان سال پیش ثبت نام انجام داده اند به عنوان ثبت نام تلقی شوند و اگر افرادی باقی بمانند که قطعا می مانند را به سال 97 موکول کنیم تا در سه ماه اول سال آینده با ظرفیت سازی ها کارت ملی هوشمند خودشان را دریافت کنند و مشکلی برایشان بوجود نیاید .

ابوترابی: ما قصد تمدید این مهلت را داریم اما مجوز آن باید از طرف هیات وزیران صادر شود ما سعی می کنیم با این پیشنهاد و تصویب هیات دولت از بوجود آمدن مشکل کارت ملی هوشمند جلوگیری کنیم

ابوترابی ادامه داد: ما قصد تمدید این مهلت را داریم اما مجوز آن باید از طرف هیات وزیران صادر شود ما سعی می کنیم با این پیشنهاد و تصویب هیات دولت از بوجود آمدن مشکل کارت ملی هوشمند جلوگیری کنیم.

وی افزود: به عنوان سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام می کنم هموطنان ما هیچ دغدغه ای نداشته باشند.

برای مطالب بیشتر اینجا را بخوانید.

سر باز زدن از انجام امور اداری به دلیل نداشتن کارت ملی هوشمند مبنای قانونی ندارد

ابوترابی در خصوص امتناع برخی از ارگانها و نهادها برای انجام امور اداری به دلیل نداشتن کارت ملی هوشمند به خبرنگار ایسکانیوز گفت: اگر ارگان و یا نهادی از انجام کارهای اداری به این دلیل خودداری کند مبنای قانونی ندارد زیرا در ایران بیش از 7 میلیون نفر دارای کارت معتبر قدیمی هستند که ممکن است تا سال 98 هم اعتبار داشته باشد و حتی کسانی که تاریخ اعتبار کارتشان تمام شده است مشکلی نخواهند داشت بنابراین مردم ما در سفرهای سال نو دغدغه نداشته باشند و ما این قول را می دهیم که مشکل را حل کنیم.

آنچه مسلم است مسئولان امر باید برای انجام چنین طرح های ملی که قطعا برای اجرای آن در روز های پایانی سال مشکلاتی به وجود می آید، باید تمهیدات و پیش بینی های لازم را اندیشیده باشند و به منظور جلوگیری از سرگردانی مردم از قبل تصمیماتی اتخاذ کنند تا مردم به سهولت برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند.

به نظر می رسد علیرغم اینکه مسئولان بارها برای اجرای اولیه این طرح در صدا وسیما و رسانه ها اطلاع رسانی کرده اند اما میزان تبلیغات ناکافی بوده و حتی می توان ادعا کرد که عده بسیاری از شهروندان از این موضوع اطلاعی ندارند.

705

کد خبر: 911312

وب گردی

وب گردی