عابدینی: پاریس اسب تروای واشنگتن در اتحادیه اروپا است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: نباید انتظار داشته باشیم که اتحادیه اروپا بر سر موضوع مربوط به ایران در مقابل آمریکایی ها جبهه گیری کند بلکه به نظر می رسد سرانجام با اصلاحاتی از دیدگاه آمریکا تبعیت خواهد کرد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، در خصوص شروط آمریکا برای ماندن در برجام و رفتارهای اخیر اروپا در قبال این توافق گفت: توافق برجام یک تعهد بین المللی است که بین 5+1 با جمهوری اسلامی امضا شده است؛ بنا براین لازمه هرگونه تعامل با این توافق در چارچوب آن نیاز به یک توافق دست جمعی دارد. لذا یک کشور نمی تواند به تنهایی بخشی را از آن کم و یا اضافه کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برجام بدون کم و زیاد باید به مرحله اجرا گذاشته شود و به هیچ وجه حاضر نیست که مذاکره مجددی در این زمینه داشته باشد؛ زیرا که برجام حاصل 12 سال مذاکره و گفت و گو است.

عابدینی ادامه داد: آمریکایی ها به دلیل این که طی 70 سال گذشته به صورت مستمر از قوه قهریه استفاده کرده اند، استفاده از قوه عاقله در آن ها بسیار کاهش پیدا کرده است؛ به همین دلیل استنباط آن ها این است که هر زمان که بخواهند می توانند توافقی را به کشوری تحمیل کنند و هر زمان که بخواهند آن را رد کنند.

این کارشناس با بیان این که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه حاضر به عدول از حقوق حقه خود نیست تصریح کرد: سیاست اصولی ایران این است که توافق نامه ای که میان خود و کشورهای 5+1 به امضا رسیده و با قطعانمه 2231 شورای امنیت جنبه بین المللی پیدا کرده است به هیچ وجه قابل نقض و حذف و اضافه نیست.

وی خاطر نشان کرد: شروطی که آمریکایی ها برای ماندن در توافق هسته ای مطرح می کنند از نظر جمهوری اسلامی شروطی غیر قابل پذیرش است؛ آن ها می خواهند مدت زمان هایی که در توافق هسته ای وجود دارد بی نهایت شود. به عنوان مثال مدت زمانی که برای بازرسی از تاسیاست هسته ای ایران مشخص شده است همیشگی و بی نهایت باشد و هیچ محدودیتی برای آن نباشد که البته ایران به هیچ وجه زیر بار این موضوع نخواهد رفت.

عابدینی با تاکید بر این که آمریکا به دنبال پیوند زدن برجام با توان دفاعی و نظامی ایران است اظهار داشت: این موضوع جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی است زیرا که هیچ کشوری حاضر نمی شود در زمینه امنیت ملی و توان دفاعی خود وارد گفت و گو و مذاکره شود و به راحتی توان دفاعی خود را کاهش دهد.

این کارشناس اضافه کرد: آمریکا همچنین قصد این را دارد که ارتباط مقاومت اسلامی در منطقه که الهام گرفته از انقلاب اسلامی است را با ایران قطع کند؛ جمهوری اسلامی نفوذ خود در منطقه را در چارچوب انقلاب اسلامی می داند و تحت هیچ شرایطی از این چارچوب عدول نخواهد کرد.

وی با اشاره به موضع اروپا در قبال برجام گفت: به نظر می رسد که اروپایی ها در استراتژی با آمریکایی ها یک مسیر را دنبال می کنند، در واقع یک توافق فرا آتلانتیکی میان اتحادیه اروپا و آمریکایی ها از قبل بوده و خواهد بود؛ اما در تاکتیک ممکن است شاهد تفاوت هایی میان اروپا و آمریکا باشیم.

عابدینی اذعان داشت: اروپایی ها گرچه در صحبت ممکن است مدتی از برجام حمایت کنند اما چنانچه آمریکایی ها بر فشارهای خود پافشاری کنند، اروپایی ها متقاعد خواهند شد که از آمریکایی ها پیروی کنند کما این که پیش از این نیز شاهد همسویی آمریکا با اروپا در شرایط های مختلف بوده ایم.

این کارشناس اظهار کرد: زمانی که انگلیس عضو اتحادیه اروپا بود، به عنوان اسب تراوای آمریکا در آن جا عمل می کرد؛ امروز نیز فرانسه همین نقش را در اتحادیه اروپا ایفا می کند و در واقع دیدگاه های واشنگتن از طریق پاریس در اتحادیه اروپا جنبه عملیاتی پیدا می کند.

وی در پایان با تاکید کرد: نباید انتظار داشته باشیم که اتحادیه اروپا بر سر موضوع مربوط به ایران در مقابل آمریکایی ها جبهه گیری کند بلکه به نظر می رسد سرانجام با اصلاحاتی از دیدگاه آمریکا تبعیت خواهد کرد.

302

کد خبر: 911369

وب گردی

وب گردی