وزیر ارشاد: جریان ایده سازی را به موج سیال اجتماعی بسپاریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین دوره پایتخت کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، گفت: طرح پایتخت کتاب حرکت مبارکی است و از یک جریان عمومی برخاسته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، چهارمین پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب عصر امروز چهارشنبه 8 اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد.

در این برنامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب مرکز تمدن ساز انسانی است گفت: زمانی که 4 سال قبل این حرکت آغاز شد، کسانی که ایده‌پردازان آن بودند، فکر نمی کردند بیش از 160 شهر و صدها روستا را در بر بگیرد.
وی افزود: این طرح که یک طرح ملی و فراگیر کشوری بود، در این مسیر از منظر سازماندهی تجربه‌هایی داشته است که می تواند در الگوهای دیگر کشور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این حرکت انعطاف گسترده ای را در عرصه عمل فراهم کند. در کشور ما الگوهایی می توانند موفق باشند که شالوده ای مستحکم به همراه میدان متنوعی برای خلاقیت های شهر به شهر و روستا به روستا داشته باشند. این حرکت چارچوب خشکی نداشت، اما بی چارچوب هم نبود و همین باعث شد که شهر به شهر ، به این کاروان بپیوندند.

صالحی اظهار کرد: اهمیت این جریان از وهله دوم این بود که به ما نشان داد چقدر ظرفیت های پنهان غیر مکشوف در کشور وجود دارد. عمق این ظرفیت ها در حوزه کتاب و کتابخوانی دیده شد و به نظر می رسد اگر به اعماق دیگر حوزه های کشور نیز برویم، همین ظرفیت ها وجود دارد. تجربه این حرکت چهارساله نشان داد که ما هنوز به خوبی ظرفیت های فرهنگی خود را بازکاوی و بازشکافی نکرده ایم.»

وی به اهمیت هم افزایی نهادهای دولتی و خصوصی شهرهای مختلف کشور تاکید کرد و گفت: «آنچه مشخص است این است که با وجود مشکل کمبود منابع، اگر ظرفیت های عمومی،خصوصی و دولتی به هم متصل شود، در همۀ حوزه ها، اتفاقات شگرف و پیش بینی نشده ای رقم خواهد خورد.

این مقام مسئول اضافه کرد: تجربه پایتخت کتاب نشان داد ایده های خلاق تا چه حد می تواند بی نهایت باشد. وقتی یک حرکت فرهنگی بر اساس بخشنامه های مرکزی باشد، به ما ایده های محدودی در چارچوب محدود می دهد. اما زمانی که جریان ایده سازی به موج سیال اجتماعی سپرده می شود و از دل آن ایده های متکثر و خلاقانه ای به وجود خواهد آمد.

صالحی گفت: شبکه شهرهای پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب در چهارمین دورۀ این دو رویداد ترویجی است و این اتفاق از دل یک حرکت فرهنگی اجتماعی برخاسته است که می تواند افق های جدیدی را برای کشور رقم بزند.

نام ایران همیشه تاریخ با نام کتاب گره خورده است​

در ادامه دکتر «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب قلب فرهنگ است. جایی که کتاب نباشد، فرهنگ معنایی ندارد.

وی افزود: کتابخوانی زندگی و حیات فرهنگ است. اگر کتابی خوانده نشود، فرهنگی شکل نخواهد گرفت و زنده نخواهد ماند.
این مقام مسئول اظهار کرد: مردمی که این برنامه‌ها را برگزار می‌کنند، نبض فرهنگ ایران هستند. شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، دغدغۀ فرهنگ ایران را دارند و نگران آن هستند.

جوادی با بیان اینکه نام ایران در همیشۀ تاریخ با نام کتاب گره خورده است گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، ایران را با شاهنامه، مثنوی و شفای بوعلی می‌شناسند. پایتخت کتاب ایران جایی است که کتاب در آن دیده می‌شود و مردمانی هستند که با امثال این کتاب‌ها زندگی می‌کنند.

وی ضمن تشکر از دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و سایر نهادهای درگیر در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب، ابراز امیدواری کرد این برنامه‌ها در سال‌های آینده ادامه یابد و شاهد برنامه‌های پویاتری در غرصۀ کتاب و کتابخوانی باشیم.

همچنین در این مراسم «حمیده ماحوزی» مدیرکل ارشاد استان بوشهر در این مراسم گفت: امروز، نهالی که در سال 93 کاشته شد به بار نشسته است و چهار شهر ایران با ارائۀ برنامه‌های خلاقانه، مفتخر به دریافت عنوان پایتخت کتاب ایران شده‌اند.

وی افزود: بوشهر، در سال 93 با 25 برنامه در قالب 100 تفاهم‌نامه در رتبه سوم و در سال 94 با 26 برنامه و 100 تفاهم‌نامه در رتبۀ دوم انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایستاد و در سال 95، با 32 برنامه و 200 تفاهم‌نامه و ایجاد شبکۀ شهرداران و بخشداران و استفاده از توان تشکل‌های غیر دولتی و کارخانجات و اجرای برنامه‌ها در سه سال پیاپی مفتخر به دریافت عنوان پایتخت کتاب شد.
مدیرکل ارشاد استان بوشهر اظهار کرد: طی نظرسنجی و پژوهش صورت‌گرفته در بوشهر، سرانۀ مطالعه در این شهر متجاوز از 60 دقیقه است و هر سال، یکی از روستاهای این استان در بین 10 روستای برتر دوستدار کتاب قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: سوابق فرهنگی درخشان استان بوشهر در زمینۀ آموزش و پرورش، چاپ و انتشار کتاب و روزنامه و پرورش نویسندگان و شعرای بنام بسیار است و سعی و تلاش ما در این سه سال، اجرای همۀ طرح‌ها و برنامه‌ها در شهرها و روستاهای استان بوده تا کتابخوانی ترویج و نهادینه شود. خدا را سپاس که امروز شاهد موج کتابخوانی و مطالبه‌گری کتاب در کل استان هستیم.

همچنین علی اصغر سید آبادی دبیر پایتخت کتاب و جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب در این مراسم اظهار کرد: ۱۵۰ شهر و ۱۳۰۰ روستا و آبادی عشایری در انتخاب و معرفی پایتخت کتاب و جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب شرکت کرده‌اند و کتابخوانی در آنها همچون رویدادی اجتماعی عمل می‌کند و بقیۀ کارهای آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: مهم نیست چه شهرها و روستاهایی برگزیده شوند، مهم این است که دست کم چندبار، مدیران بخش‌های دولتی و فعالان بخش‌های غیردولتی، درباره کتاب و خواندن با هم گفت‌وگو کرده‌اند و کمک کرده‌اند تا شهرشان کتاب‌خوان‌تر شود.

سیدآبادی اضافه کرد: در سالی که گذشت، به شهرها و روستاهای بسیاری سفر کرده‌ام، به شهرها و روستاهایی که در رقابت‌های پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب حضور داشتند، از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق و در هر شهر و روستایی، رویدادی شوق‌برانگیز بود.

وی در پایان و به نمایندگی از برگزارکنندگان این دو رویداد از حمایت‌های دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکترجوادی معاون محترم امور فرهنگی تشکر کرد.

کاشان پایتخت کتاب ایران

در این مراسم شهر «کاشان» به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.
در آیین پایانی چهارمین دورۀ انتخاب و معرفی پایتخت کتاب شهر «کاشان» از شهرهای استان اصفهان، از میان 10 شهر راه‌یافته به مرحلۀ نهایی داوری، به دلیل برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های پایتخت کتاب، به عنوان «پایتخت کتاب ایران» دست یافت و لوح افتخار وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کرد.

براین اساس مبلغ سیصد میلیون ریال جایزۀ نقدی، 250 میلیون ریال حوالۀ کتاب از طرف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیر ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار این شهر اهدا شد.

در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤولان شهرهای برگزیده و تقدیری چهاریمن دورۀ انتخاب و معرفی کتاب در تالار وحدت تهران برگزار شد شهرهای «مهاباد» از استان آذربایجان غربی، «صدرا» از استان فارس، «دزفول» از استان خوزستان و «یزد» مرکز استان یزد، شایستۀ تقدیر شناخته شدند و با اهدای لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو و مبلغ یکصد میلیون ریال حوالۀ کتاب، از مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداران آنها تقدیر شد.

براین اساس، در سال 97، از طرح‌های ترویج کتابخوانی این 5 شهر، توسط معاونت امور فرهنگی و نهاد کتابخانه های عمومی حمایت خواهد شد.

روستای «فهلیان» برگزیدۀ برگزیده‌های جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب شد
در ادامه مراسم روستاهای برگزیدۀ چهارمین دورۀ جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب، معرفی شدند و روستای «فهلیان»، برگزیدۀ برگزیده‌های جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب شد.
از میان 20 روستای راه‌یافته به مرحلۀ نهایی داوری این جشنواره، روستای «فهلیان» از نورآباد ممسنی در استان فارس، به دلیل استمرار در فعالیت‌های ترویج کتابخوانی و انجام برنامه‌های معرفی‌شدۀ سال گذشته، به‌عنوان برگزیدۀ برگزیده‌های چهارمین دورۀ جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شد و مبلغ 100 میلیون ریال جایزۀ نقدی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 50 میلیون ریال جایزۀ نقدی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، 50 میلیون ریال از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و 50 میلیون ریال از سوی کانون‎های عالی مساجد به مردم این روستا اهدا شد.

همچنین روستاهای «اسفیدان» از توابع بجنورد در خراسان شمالی، «امامزاده بزم» از بوانات استان فارس، «دهنو لوداب» از توابع یاسوج در استان کیهگیلویه و بویراحمد، «فیشور» از توابع اِوَز استان فارس، «بزنج» از توابع اسفراین در خراسان شمالی، «فدافن» از توابع کاشمر در استان خراسان رضوی، «شرف‌آباد» از توابع اشکذر در استان یزد، «قادیکلای بزرگ» از توابع قائم‌شهر در استان مازندران، «حسین‌آباد کارخانه» قند از توابع شهرستان بهار در استان همدان و «باصدی» از توابع رامهرمز در استان خوزستان، به‌عنوان روستاهای برگزیدۀ این دوره از جشنواره معرفی شدند.

روستاهای برگزیده به دلیل فعالیت‌های گسترده، ابتکاری و مردمی در ترویج کتابخوانی،از سوی معاوت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌‌های کشور و کانون‌های عالی فرهنگی هنری مساجد، جوایز نقدی‌ای به ارزش 300 میلیون ریال دریافت کردند.

در این مراسم همچنین از 10 روستای «مؤمن‌آباد»، «مربچه»، «سن‌سن»، «اسفندیار»، «حصار زبرخان»»، «عربخیل»، «گلبستان»، «محمد‌صالحی»، «عشایری کلات» و «ناچیت» که به مرحلۀ نهایی داوری راه یافته بودند، تقدیر به عمل آمد و از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ یکصد میلیون ریال حوالۀ کتاب دریافت کردند.

502

کد خبر: 911399

وب گردی

وب گردی