صدای کسبه ساختمان پلاسکو را  بشنوید/گفته بودند ساختمان را در دو سال ساخته و تحویل کسبه می دهند

پس از گذشت بیش از یک سال از حادثه پلاسکو ، کسبه سابق ساختمان به دلیل اجرا نشدن وعده های کوچک و بزرگ مسئولان به ویژه ساخت مجدد ساختمان ؛ اعتراض دارند و خواستار جوابگویی شفاف مسئولان هستند.

حسین طالبی _ ایسکانیوز :پلاسکو ساختمان ۱۷ طبقه با اسکلتِ فلزی که در سال ۱۳۴۱ افتتاح شده بود و یکی از مهمترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران محسوب می شد ، در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از زمان ساخت بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد.

در این حادثه هولناک 16 آتش نشان و 6 شهروند کشته و حدود 235 شهروند مجروح شدند

بعد از این حادثه اعلام شد ساختمان فروریخته پلاسکو در مدت دو سال ساخته و تحویل کسبه شود و در همین راستا مجتمع نور که در خیابان ولیعصر واقع شده را به عنوان محل استقرار موقت تعیین شد اما با آنکه 15 سال از ساخت مجتمع نور می گذرد کسبه نتوانسته اند توفیقی در جلب مشتری بدست آورند.

در واقع زمانی که کسبه پلاسکو به اجبار برای ادامه کار به مجتمع نور نقل مکان کردند بسیاری از بخش های اصلی ساختمان نور بفروش رسیده بودند و مغازه های مرغوب این مجتمع به کسبه پلاسکو نرسید.

چندی پیش مدیر مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک در این باره گفته بود تاکنون بیش از ۵۱۰ واحد ساختمان نور به نام کسبه پلاسکو پلاک شده است ،اما بین ساختمان های نور و پلاسکو تفاوت های بسیاری وجود دارد که محل جدید کسب و کار برای اهالی پلاسکو رضایت بخش نبوده و نمی تواند خواسته هایشان را تامین کند.

حالا کسبه سابق پلاسکو بدلیل اجرا نشدن وعده های کوچک و بزرگ مسئولان به ویژه ساخت مجدد ساختمان اعتراض دارند و خواستار جوابگویی شفاف مسئولان هستند.

علی موحدی یکی از کسبه پلاسکو در این باره می گوید: نقل مکان به پاساژ نور با توجه به شرایط موجود به خواست و اختیار ما نبود ، وضعیت به قدری بحرانی بود که از سالم ماندن 286 مغازه در قسمت پشتی پلاسکو بی خبر مانده بودیم و این مغازه ها فقط از لحاظ تاسیساتی آسیب دیده بودند.

وی ادامه می دهد: زمانی که به ساختمان نور نقل مکان کردیم متوجه شدیم این مجتمع برای کاسبی کردن به صورت عمده فروشی مناسب نیست. بدلیل مناسب نبودن این مکان برای کاسبی کسبه پلاسکو در جاهای مختلف دیگر به کار خود ادامه دادند عده ای در مجتمع نور ،بازار تهران ، تجارت جهانی و بقیه افراد هم که سرمایه خود را از دست داده بودند کاری نمی توانستند انجام دهند.


موحدی با اشاره به اینکه سال گذشته تصور ما این بود که مسئولان بزودی اقدامات خود را آغاز کرده و در سریع ترین زمان ممکن ساختمان جدید پلاسکو را تحویل کسبه می دهد می گوید: باگذشت زمان متوجه شدیم قسمت شمالی ساختمان آسیب ندیده است و از طرف مالک نیز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی می افزاید: بر اساس نظریه نظام مهندسی قسمت سالم ساختمان قابل مقاوم سازی است ؛حتی در جلسه ای که در شورای شهر تهران با حضور بنیاد مستضعفان ؛شهرداری تهران ؛نمایندگان مجلس برگزار و با صحبت هایی که انجام شد مشخص شد برج قابل بازسازی و مرمت است اما با همه صحبت ها و جلساتی که برگزار شد مالک ساختمان هیچ اقدامی برای ساختن برج تا به امروز انجام نداده اند و تنها کاری که در یک سال انجام شده گود برداری غیر مجاز در قسمت پارکینگ ساختمان بوده است.

موحدی تاکید کرد : اگر مالک توان ساخت مجدد ساختمان را ندارد کافی است این مطلب را صادقانه به کسبه عنوان کند و خود کسبه بخشی از کار بدست بگیرند تا دوباره به مغازه هایشان برسند و از این بلاتکلیفی بیرون بیایند.

706

کد خبر: 911402

وب گردی

وب گردی