سفر کاروان برنامه بوم‌گرد به شهر دزفول؛ برای معرفی دانشگاه جندی‌شاپور

دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از فرایند مرمت آرامگاه و محوطه باستانی جندی‌شاپور بازدید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، نظر به اهمیت والای ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه باستانی جندی‌شاپور در فهرست رویدادهای جهانی یونسکو و با هدف معرفی و شناساندن ابعاد مختلف اولین دانشگاه جهانی با معیارهای یونسکو، برنامه بوم‌گرد با سفر به شهرستان دزفول اقدام به تولید سه برنامه تخصصی در خصوص این دانشگاه کهن کرد.
دکتر عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران و کارشناس‌مجری برنامه بوم‌گرد با اعلام این خبر افزود: جایگاه کم‌نظیر این دانشگاه در فرایند تولید و ترویج علم جهان که یکی از دغدغه‌های همیشگی سازمان جهانی یونسکو است، حقیقتا نیازمند معرفی و صیانت و پاسداری است.
مستکین افزود: به همین منظور و با توجه به ثبت این رویداد جهانی، برنامه بوم‌گرد با تولید سه برنامه تخصصی که به زودی از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد، گام موثری در جهت غبارزدایی از این گنجینه بی‌بدیل انجام می‌دهد.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران، ادامه داد: از نکات برجسته دیگر محوطه باستانی جندی‌شاپور دزفول، وجود آرمگاه یعقوب لیث صفاری است که سلسله‌جنبان دفاع از ادب و فرهنگ و هویت ایرانیان، قریب به ۱۲۰۰ سال پیش است که مرمت آن از ۵ ماه پیش با پی‌گیری‌های مجدانه از طریق کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، کمیسیون ملی یونسکو- ایران، میراث فرهنگی و دانشگاه جندی‌شاپور دزفول، محقق شد.
گفتنی است دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از فرایند مرمت آرامگاه و محوطه باستانی جندی‌شاپور بازدید کرد.
مستکین گفت: پروندهای ثبت جهانی هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه جندی‌شاپور و هشتصد و پنجاهمین سال زندگی فعال شیخ اشراق، سال گذشته در کمیسیون ملی یونسکو- ایران، تهیه و تدوین شد و پس از مراحل مختلف کارشناسی توسط کارشناسان یونسکو، نهایتا به عنوان دو اثر جهانی در فهرست بزرگداشت‌های سازمان یونسکو به ثبت رسید. وی ادامه داد: کشور ما۱۷۵۰ سال پیش دانشگاه جندی شاپور را به عنوان اولین دانشگاه جهان داشته که با ۴۰۰ هزار عنوان کتاب به ۵ زبان تمدنی جهان دانشجو می‌پذیرفته و استاد صادر می‌کرده است. حالا باید ببینیم که با این سابقه تمدنی، چه اتفاقی افتاده که دچار این بحران شده است.
مستکین گفت: اینها بحث‌هایی است که داریم روی آنها کار می‌کنیم و امیدواریم که با طرح پایتخت کتاب شاهد این باشیم که مردمان ما در سفر و مهمانی و… همراه خودشان کتاب داشته باشند و محفل‌های خود را به کتاب و کتابخوانی آراسته کنند.
شایان ذکر است، مراسم پایانی انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، سه‌شنبه هشتم اسفند با حضور مسئولان کشوری و فرهیختگان حوزه فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.

روابط عمومی کمیسیون ملی ایران ۷۰۵

کد خبر: 911646

وب گردی

وب گردی