70 درصد مبتلایان به تنگی کانال نخاعی با تزریق دارو بهبود می‌یابند

فوق تخصص درد با اشاره به علائم ابتلا به تنگی کانال نخاعی گفت: 70 درصد مبتلایان به تنگی کانال نخاعی خفیف با تزریق دارو بهبود می‌یابند و نیازی به انجام جراحی برای آنها نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس مجید حیدریان در ارتباط با تنگی کانال نخاعی گفت: تنگی کانال نخاع با درد در کمر و پا با بی حسی بوده که به­‌تدریج و باگذشت زمان زیاد می­‌شود که در حالت شدید می‌­تواند با ضعف حرکتی یا اختلال در کنترل ادرار همراه باشد.

عضو انجمن مطالعه درد گفت: درمان غیر جراحی این عارضه با ارائه ورزش­ها و تمرینات مخصوص به بیماران جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری انجام می­‌شود که درمان علائم آن نیز با استفاده از کمربند طبی یا لوازم ارتوپدی فنی حمایت کننده انجام فیزیوتراپی و آب درمانی صورت می­‌گیرد.

وی در خصوص انجام تزریق ترانس فورامینال بیان داشت: تزریق استروئید به داخل فضای اپیدورال از مراحل درمانی ثابت و تأیید شده در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع است. این روش که قبلا توسط سوزن­‌های درشت و در فضای میانی ستون فقرات انجام می‌­شد، امروزه منسوخ شده و جای خود را به تزریق ترانس فورامینال داده است. این کار توسط فوق تخصص درد و در اتاق عمل انجام می‌شود.

حیدریان گفت: هر نوع تزریق در ناحیه ستون فقرات کمری باید در اتاق عمل تحت مونیتورینگ فلوروسکوپ و تحت شرایط کاملا استریل باشد. تزریق ترانس فورامینال، بدون نیاز به بیهوشی عمومی و پس از بی‌حس کردن پوست در اتاق عمل انجام می‌­شود.

وی افزود: وسیله­‌ای شبیه یک سوزن نازک و بلند تحت مونیتور فلوروسکوپ به محل تنگی فرستاده می­‌شود، پس از اطمینان از محل تزریق داروی مورد نظر تزریق شده و تنگی برطرف می­‌شود.

این فوق تخصص درد تاکید کرد: یک‌ساعت پس از این کار بیمار با پای خود ترخیص می‌­شود و چند روز پس از این کار بیمار استراحت نسبی در منزل دارد.

این فوق تخصص درد بیان داشت: این کار تحت فلوروسکوپی انجام می‌شود که فلوروسکوپ وسیله‌­ای بوده که توسط اشعه ایکس تصویر مستقیمی را از داخل بدن به ما می‌دهد.با این روش از عوارضی مانند تزریق داخل نخاع یا داخل عروق جلوگیری می­‌شود.

حیدریان گفت: تزریق ترکیبی از داروها به داخل فضای تنگ شده در کانال نخاعی سبب کاهش التهاب و از بین رفتن تورم و کاهش فشار ایجاد شده در داخل کانال نخاعی می­‌شود. ترمیم قسمت­‌های آسیب دیده شروع شده و درصد موفقیت این روش در بیماران مبتلا به تنگی کانال خفیف تا متوسط بالای 70 درصد است. انجام آب درمانی و تمرینات ورزشی مخصوصی که بعد از تزریق به بیماران داده می­‌شود نیز از عود بیماری جلوگیری می‌کند.

وی گفت: در بیمارانی که با این روش رو به بهبود می­ روند، تکرار این کار در فاصله زمانی 4 تا 6 هفته شرایط درمانی بهتری را فراهم کرده، نیاز به جراحی را برطرف می‌­کند.

این فوق تخصص درد افزود: استفاده از RF (رادیوفرکوئنسی) در بیمارانی مشکل آرتروز ستون فقرات را همراه با تنگی کانال دارند، می­‌تواند سبب بهبود کامل بیماران شود ، بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع با ایستادن و راه رفتن نیز در ناحیه کمر، احساس درد می‌کنند و این درد در اندام‌های تحتانی و پاها منتشر می‌شود.


706

کد خبر: 911772

وب گردی

وب گردی