سریال «سعدی» چرا ساخته نشد؟

حوالی سال 90 بود که برای اولین بار زمزمه ها درباره تولید سریالی راجع به زندگی سعدی شیرازی، شاعر بلند آوازه ایران مطرح شد، مجموعه ای که با گذشت چندین سال همچنان در مرحله فیلمنامه باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بحث درباره تولید سریال، فیلم سینمایی یا انیمیشن درباره زندگی‌نامه مشاهیر ادبی ایران و یا آثار آنها سال هاست که در میان اهالی فرهنگ و هنر گفته و تاکید می شود.

البته این موضوع‌ها تا به امروز در همان حد بحث باقی مانده است و متاسفانه بجز چند اثر آن هم بسیار ضعیف چیز دندان‌گیری در این حوزه ها تا کنون تولید نشده است.

به زعم بسیاری از هنرمندان تولید آثار با کیفیت درباره زندگی مشاهیر ایران نیاز به هزینه و سرمایه گذاری کلان دارد تا بتوان با یک برنامه ریزی درست و تدوین فیلمنامه ای مناسب و قوی به تولید این گونه آثار اهتمام ورزید.

اما خبر خوش درباره این موضوع به نخستین سال دهه 90 بازمی گردد. زمانی که صدا و سیما تصمیم گرفت زندگی سعدی شیرازی را با کیفیت «الف ویژه» تولید کند و در مرحله نخست نیز یک تیم ماموریت تدوین فیلمنامه این سریال را در چند فصل بر عهده گرفت.

بنابراین تدوین فیلمنامه مجموعه الف ویژه «سعدی» به سرپرستی منصور ابراهیمی در ۵۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای از سال 90 در مرکز فیلم و سریال برون مرزی صدا و سیما آغاز شد.

پژوهش فیلم «سعدی» در ساختار مدرن انجام شده که شامل ۵ مرحله پژوهش مقدماتی، مرحلۀ شکل‌گیری طرح داستانی کلی مجموعه، مرحلۀ نگارش متن گام به گام، مرحلۀ دیالوگ‌نویسی، نگارش فیلمنامه و در آخر بازنویسی نهایی تولیدی است که در واقع زمان و هزینه بسیاری را صرف کرد و مدت 4 سال طول کشید تا در نهایت در سال 94 پس از پایان پژوهش و نگارش به یکباره فیلمنامه متوقف شد.

حالا دو سالی از پایان پژوهش و تدوین فیلمنامه سعدی می گذرد و به نظر می رسد مسئولان صدا و سیما از فکر تولید این سریال منصرف و یا به هر دلیل دیگری دوباره سراغ تولید آن نرفته اند و این سوال پیش می آید که چرا هزینه برای تولید سریالی که قطعا با وجود ارزش فرهنگی به صورت استراتژیک و سیاسی در فضای پرالتهاب تقریب مذاهب کمک های بسیاری به کاهش اختلاف ایرانی و اعراب می کرد، ساخته نشد؟

نوع زنده کردن شخصیت سعدی و همچنین نوع جدید نگارش این فیلم تا کنون کم سابقه بوده چرا که نویسندگان از ماحصل تجربه سایر هنرمندان در این فیلمنامه پر هزینه استفاده کرده بودند.

اما شنیده های ما خبر از همان مشکل همیشگی این سال های صدا و سیما یعنی بحث مالی حکایت دارد. اینکه بار دیگر سریال تاریخی به بهانه مسائل و مشکلات مالی در ھمان ابتدای راه متوقف شد اما رها کردن سرمایه گذاری نصفه و نیمه در طول تاریخ فیلم سازی بی سابقه بوده است.

مجموعه‌های تاریخی نام‌آشنای تلویزیونی که حاوی روابط اجتماعی، سبک زندگی بومی، فرهنگ‌، اعتقادات خاص و آداب و رسوم اصیل اقوام ایرانی هستند، معمولا برای بدیع بودن نیازمند هزینه بسیار بالایی برای نگارش و پژوهش است بنابراین چرا چنین فیلمنامه پرهزینه و تاریخی باید در مرحله ساخت متوقف شود؟

ساخت سریال «سعدی» به دلیل شخصیت فرهنگی و علمی والای این فرد، می توانست مانند سریال «حضرت یوسف(ع)» اختلافات میان ایرانی ها و اعراب را کم کند چرا که از نظر تاریخی و مذهبی اشتراکات بسیاری در این فیلم به چشم می خورد.

از سوی دیگر زبان فارسی به شدت مدیون اشعار و آثار سعدی شیرازی است که اگر ساخته می شد با به تصویر کشیدن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در میان سایر کشورها بیش از گذشته به خود می بالیدیم.

با اطمینان می توان گفت نیاز داریم در سریال‌ها و فیلم‌های مان، فرهنگ مردم کشورمان را زنده نگه داریم و به نسل های جدید منتقل کنیم تا در آینده فرزندانمان دچار از خود بیگانگی نشوند.

حالا امیدواریم مسئولان صدا و سیما بار دیگر به یاد این مجموعه و تولید آن بیفتند تا برای نخستین بار درباره شاعر بلند آوازه ایرانی اثری درخور شان نام او تولید شود.

503

کد خبر: 911774

وب گردی

وب گردی