بسته خبری هفته / سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

گزیده اخبار سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی در هفته ای که گذشت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مهمترین رویدادهای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

غیبت دانشجویان در اردوی راهیان نور موجه می‌شود

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویانی که در اردو راهیان نور شرکت خواهند کرد در ایام فعالیت دانشگاه ، غیبت‌های آنان اعمال نمی‌شود.مشکلی که به‌تازگی مشتاقان این اردوها را به دردسر انداخته زمان برگزاری آن است؛ بعضی از دانشگاه‌ها در ایام قبل از عید نوروز و روزهای پایانی اسفندماه اقدام به راه‌اندازی آن می‌کنند که دانشجویان با غیبت کلاس‌های درسی روبه‌رو شده‌اند.در این میان علی بهرامی، مسئول دبیرخانه قرارگاه ملی راهیان‌نور شهید علم‌الهدی می‌گوید: «مشکل غیبت برای دانشجویان حاضر در این سفر وجود ندارد، زیرا کاروان‌ها با هماهنگی رئیس هر دانشگاه اعزام می‌شوند.»او تصریح کرد: «امسال زائران علاوه‌بر مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران مانند مراکز نفتی و گازی و سدسازی و پل‌سازی که به دست مهندسان ایران ساخته شده نیز بازدید می‌کنند که این مساله در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است که فرموده بودند کلید حل مشکلات کشور در دست جوانان مومن و انقلابی است.»اوج اعزام‌ها از اواسط اسفندماه خواهد بود که اعزام 5درصد دانشجویان کل کشور یعنی 205 هزار دانشجو برای این دوره تدارک دیده شده است.

شیوه برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی تغییر می‌کند

روز جمعه 4 اسفند ماه آزمون ورودی دکتری نیمه‌متمرکز سال 97 با حضور ۲۳۴ هزار و ۴۵۴ داوطلب در حوزه‌های مختلف امتحانی برگزار شد؛ آزمونی که قبول شدن در آن به‌مثابه رد شدن از اولین مرحله برای تحصیل در مقطع دکتری به شمار می‌رود؛ چراکه پذیرفته‌شدگان در این آزمون باید برای رسیدن به صندلی دانشگاه از خوان دوم که همان مصاحبه حضوری است، بگذرند؛ خوانی که براساس آنچه در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه‌متمرکز) آمده، قرار است توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام شود و تازه بعد از عبور از این مرحله و سنجیده شدن داوطلب از لحاظ توان علمی به او اجازه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه داده می‌شود.هرچند تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون دکتری 97، از مرز 230 هزار داوطلب نیز عبور کرده بود، ولی از این تعداد تنها بخش اندکی از آنها پذیرفته می‌شوند؛ و حدود 24 تا 26 هزار نفر از داوطلبان این آزمون می‌توانند در مجموع دانشگاه‌های آزاد و دولتی پذیرفته شده و در این مقطع تحصیل کنند و بالطبع داوطلبانی که در اعلام نتیجه اولیه این آزمون که به بنا بر اعلام حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش کشور در هفته آخر فروردین ماه 97 و به صورت کارنامه‌ای اعلام می‌شود، به‌عنوان پذیرفته‌شده در آزمون اعلام شوند، باید فرآیند گزینش را برای حضور در دانشگاه‌های سراسری و آزاد به‌طور جداگانه دنبال کنند.

ارتقای مرتبه علمی 827 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 96

مدیرکل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از ارتقای مرتبه علمی 827 عضو هیات علمی دانشگاه در سال 96 خبر داد.و با اذعان تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، عزم لازم برای ارتقای مرتبه علمی اعضای هیات علمی را داراست، گفت: در سال 96 بیش از 15 جلسه هیات ممیزه به منظور بررسی ارتقای مرتبه علمی اعضای هیات علمی تشکیل شد که تا به امروز 827 عضو هیات علمی موفق به دریافت ارتقای رتبه شده‌اند.که از این تعداد، 2 مورد مربوط به ارتقا از مربی آموزشیار به مربی، 665 مورد مربوط به ارتقا از مربی به استادیاری، 147 مورد مربوط به ارتقا از استادیاری به دانشیاری و 13 مورد مربوط به ارتقا از دانشیاری به استادی است.و خوشبختانه در این دوره، بررسی پرونده اعضای هیات علمی برای ارتقا، به کمتر از 3 ماه کاهش یافته است و این در حالی است که در گذشته بیش از یک سال طول می کشید. 12 کمیسیون تخصصی هیات ممیزه پرونده ها را به سرعت بررسی کرده و در حال حاضر به صورت میانگین کمتر از 10 پرونده در این کمیسیون ها برای بررسی و ارسال به هیات ممیزه وجود دارد، آخرین جلسه هیات ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری نیز در تاریخ 15 اسفند ماه برگزار می شود.

طراحی مدل تعمیر و نگهداری ساختمان های دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدل مربوط به تعمیر، نگهداری و بازسازی ساختمان های این دانشگاه به زودی تدوین می شود.و برای تعمیر و نگهداری کل ساختمان های این دانشگاه کارگروهی تشکیل شده و به زودی مدل مربوط به این حوزه را طراحی و تدوین می کند. در این کارگروه اطلاعات تمامی ساختمان های دانشگاه جمع آوری شده است که براساس این اطلاعات، نحوه تعمیر و نگهداری ساختمان ها مشخص خواهد شد.و با نهایی شدن مدل مربوطه شاخص های لازم تعیین و در نهایت مشخص خواهد شد چه ساختمان هایی در اولویت تعمیر و نگهداری قرار دارند.و برنامه داریم پس از تعیین مدل مربوط به تعمیر و نگهداری و پروژه های در دست احداث، این مدل را در یکی از استان ها به صورت آزمایشی اجرا کنیم.

نشست‌های ستاد شاهد و ایثارگر تخصصی شود

مدیرکل ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار تخصصی شدن این نشست ها به منظور رفع مشکلات انقلاب در دهه چهارم حیات آن شد. دکتر حسین نصیرزاده در نشست سالیانه دانشجویان ستاد شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با تشکر از برگزار کنندگان این نشست گفت: دانشجویان سرباز ولایت هستند و باید گوش به فرمان فرمانده کل قوا باشند، همانطور که پدران و بعضاً خود شما در دوران دفاع مقدس گوش به فرمان حضرت امام (ره) بودید.

وی تأکید کرد: نشست‌های ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه برای رفع مشکلات انقلاب در دهه چهارم حیات آن تخصصی شود.

دکتر نصیرزاده با اشاره به نقش روسای دانشگاه و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها به عنوان افسران جنگ نرم اظهار داشت: مقام معظم رهبری دیده بان انقلاب هستند و با شناسایی نقشه های دشمن و تذکر آن به جامعه خواهان مبارزه همه جانبه با آن هستند، امروز نباید فقط فرهنگ ایثار و شهادت حاکم باشد، بلکه باید عمل و اصول به این فرهنگ نیز در جامعه ساری و جاری باشد.

دکتر معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز در این مراسم گفت: تکریم و احترام خانواداه شهدا وظیفه ماست و خرسندیم مراسم گوناگونی در تجلیل شهدا دانشگاه، شهدای مدافع حرم و خانواده های آنها داشته ایم و براین باور هستیم که حضور خانواده شهدا در دانشگاه موجب برکت است.

امور ایثارگران استان یزد هم با تشکر از تعامل خوب و سازنده دانشگاه آزاد اسلامی یزد با بنیاد شهید اظهار کرد: اکنون نزدیک به 88 درصد دانشجویان عضو ستاد شاهد و ایثارگران در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند و وظیفه امروز نخبگان دانشجویی هدایت جامعه و تحقیق و پژوهش کارآمد برای رفع مشکل جامعه و کشور است و قطعاً دانشجویان نخبه ستاد شاهد و ایثارگران نقش تأثیر گذاری در جامعه خواهند داشت.

حجت الاسلام حسن زارع مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی یزد در سخنانی کوتاه ضمن ارج نهادن به مقام شهدای گرامی به ویژه شهدای دانشجو گفت: هرگز مساوی نیستند کسانی که در راه خدا به دفاع از میهن خود می پردازند و کسانی که بدون عذر و بهانه صحنه جهاد را ترک می کنند و خداوند بشارت اجر و ثواب عظیمی به آنها که در راه خدا ایثار می کنند داده است.

اعلام نتایج کاردانی ناپیوسته براساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی

نتایج کاردانی ناپیوسته بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد. داوطلبان می توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.net از نتایج انتخاب رشته خود اطلاع یابند.و با مراجعه به پورتال این مرکز به نشانی sanjesh.iau.ac.ir در قسمت راهنمای ثبت نام از مدارک لازم جهت ثبت نام آگاهی یابند و مطابق زمان بندی اعلام شده به محل دانشگاهی قبولی جهت ثبت نام مراجعه کنند.

دو انتصاب جدید در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با صدور احکامی از سوی دکتر فرهاد رهبر صورت گرفت

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی احکامی جداگانه دکتر نعمت اله نعمتی را به سمت سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و دکتر حجت اله محبوبی پور را به سمت سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان منصوب کرد.همچنین طی نامه ای جداگانه از زحمات و تلاشهای دکتر عباس علائی نوین سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان قدردانی کرد.

ساختار علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در استانها ساماندهی می شود

مدیر کل توسعه خدمات سلامت دانشگاه آزاد اسلامی از اصلاح و ساماندهی ساختار علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در استانها خبر داد و گفت: براساس مصوبه هیأت رئیسه اصلاح و ساماندهی ساختار علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در استانها در دستور کار معاونت علوم پزشکی این دانشگاه قرار گرفت و در مرحله نخست دستورالعملی برای ساماندهی ساختار تدوین و به تعدادی از استانهای واجد الشرایط داراری رشته های علوم پزشکی ابلاغ شد.

دکتر بگلو، چابک سازی، کاهش هزینه‌ها، نظارت بر ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی را از دیگر اهداف اصلاح ساختار عنوان کرد و افزود: واحدهای مجری علوم پزشکی می توانند با هم افزایی از امکانات و منابع یکدیگر برای توسعه کمی و کیفی علوم پزشکی در استانها بهره ببرند.

مدیر کل توسعه خدمات سلامت دانشگاه آزاد اسلامی به طرح مناطق آمایشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دانشگاه های علوم پزشکی اشاره و تصریح کرد: وزارت بهداشت در حال حاضر 10 منطقه آمایشی را برای دانشگاه های علوم پزشکی ترسیم کرده و به هر یک از این مناطق آمایشی مأموریتهایی را به تناسب پتانسیلهای هر منطقه واگذار کرده است.

سال 97 سال شکوفایی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، سال آینده را سال شکوفایی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دانست و با توجه به عملکرد فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: فرهنگ اتفاقی یک شبه نیست، بلکه یک جهت‌گیری است؛ اتفاقی که ماه‌های اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده، ریل‌گذاری و سمت‌گیری جدید فرهنگی است و در یک سال اخیر مسیر شناخت و تأمین زیرساخت‌ها انجام گرفته است. به طور کلی می‌توان نمره 16 یا 17 را به همکاران حوزه فرهنگی داد. هنوز از حجم فعالیتی که انجام گرفته، راضی نیستیم و امیدواریم سال آینده اتفاقات بهتری بیافتد. البته این نارضایتی به دلیل گستردگی حوزه فرهنگ است.

دکتر فرهاد رهبر در کمیسیون دائمی هیات امنا بر لزوم گسترش مهارت‌آفرینی و مهارت‌آموزی در مدارس سما تاکید کرد

جلسه کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر فرهاد رهبر و با حضور اعضا برگزار شد.و درکمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه که به منظور بررسی بخشنامه پیش‌بینی بودجه سازمان سما تشکیل شد، محورهای تعیین بودجه سال 97 سازمان سما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر فرهاد رهبر در این جلسه با تاکید بر اهمیت سازمان سما در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: راه برون‌رفت مشکلات کشور این است که بتوانیم مهارت‌آفرینی و مهارت‌آموزی را در مدارس سما گسترش دهیم.

در این جلسه برنامه سازمان سما برای سال آینده از جمله آمار دانش‌آموزان، تاسیس مدارس جدید، تکمیل ظرفیت مدارس، جذب دانش‌آموزان جدید، استفاده از ظرفیت‌های سازمان برای ایجاد درآمدهای غیرشهریه‌ای، برگزاری دوره‌های کاربردی و تخصصی کوتاه‌مدت و... توسط دکتر منظری توکلی رئیس سازمان سما ارائه شد.

ابلاغ دستورالعمل جدید دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از اردوی راهیان‌نور

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد از ابلاغ دستورالعمل جدید این دانشگاه برای حمایت از برگزاری اردوهای راهیان‌نور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 97-96 خبر داد.و درخصوص اهمیت اردوی راهیان نور گفت: راهیان نور به عنوان یک رکن مهم فرهنگی می تواند انعکاس دهنده فرهنگ دینی و انقلابی و مدیریت جهادی و عنصری مهم در نهادینه سازی مفهوم جهاد در راه خدا و مقابله با توطئه های استکبار جهانی و دشمنان داخلی و خارجی باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری، راهیان نور را عاملی برای جلوگیری از فراموش شدن ارزش ها و درس های دوران دفاع مقدس معرفی و فرمودند باید محتوای ارائه شده برای راهیان نور مملو از تبیین حقایق معرفتی و معرفی نقاط قوت و برجسته دفاع مقدس باشد.

دکتر کلانتری ادامه داد: بر همین اساس در ابلاغیه و رویکرد جدید فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که یکم اسفند به تمامی واحدهای این دانشگاه ابلاغ شد، ترویج روزافزون فرهنگ ایثار و شهادت و کمک به گسترش اردوهای راهیان نور با تکیه بر ایجاد زمینه برای زیارت با معرفت دانشجویان در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر ابراهیم کلانتری یادآور شد: طبق تفاهم با قرارگاه ملی راهیان نور شهید علم الهدی 20درصد هزینه های این سفر توسط دانشجویان، 30 درصد توسط بسیج دانشجویی و 50 درصد دیگر از محل بودجه فرهنگی واحدها پرداخت می شود.

موارد قابل توجه در پیش‌بینی بودجه سال 97 استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه با ابلاغ بخشنامه ای، موارد قابل توجه در تجمیع پیش‌بینی بودجه سال 97 استان‌ها را اعلام کرد.قسمتهایی از متن این بخشنامه بدین شرح است:برنامه‌های عملیاتی و اجرایی درخصوص کسب درآمدهای دانش بنیان و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت با توجه به امکانات، توانایی و قابلیت‌های واحدهای استان تهیه و ارقام ریالی متناسب با آن در بودجه ارائه شود و براساس بندهای این بخشنامه، هزینه‌های تکلیفی با توجه به مفاد بخشنامه و براساس پیش‌بینی درآمدهای غیرشهریه‌ای متناسب دیده شده و برنامه‌های مربوط به آن نیز ارائه شود.واحدها باید نسبت به ارائه برنامه تقویت و گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه با هدف حل مشکل مردم و جامعه و در کنار آن تدوین مباحث درآمدزایی طی 3ماهه اول سال 97 اقدام کنند.انجام قطب‌بندی واحدهای دانشگاهی براساس استعداد هر واحد و مزیت‌های نسبی منطقه‌ای، توجه جدی به آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز شهرستان و شهرک‌های صنعتی و تدوین برنامه آن، ارائه برنامه توسعه مدارس سما متناسب با پتانسیل شهرستان‌های مختلف استان و... ازجمله مباحث مورد تاکید در این بخشنامه است.همچنین واحدها موظفند در بخش مخارج سرمایه ای، برای هزینه خرید تجهیزات پژوهشی و خرید اموال و ماشین آلات، برنامه ای کامل با توجیه فنی و اقتصادی تدوین و ارائه کنند.

کارگروه های ارتباط بین رشته ای حوزه سلامت و سایر علوم برگزار شد

دکتر هنگامه بختیار مدیرکل توسعه پژوهش و فناوری و نوآوری علوم پزشکی در کارگروه های ارتباط بین رشته ای حوزه سلامت گفت: کارگروه های صنعت و سلامت، علوم دارو و غذا، مهندسی پزشکی، بیو تکنولوژی، سلامت اجتماعی و مدیریت پزشکی به عنوان کارگروه های ارتباط بین رشته ای حوزه سلامت و سایر علوم معرفی شدند تا با تعریف زیرشاخه ها، اولویتها و اعضای گروه کار خود را آغاز کنند.و با موافقت معاونت علوم پزشکی و بررسی های انجام شده بزودی مجوز تدریس مجازی کلیه واحدهای علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد.به منظور تسریع و پیاده سازی ایده ها و محصولات قابل تجاری سازی و تولیدی استادان و دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه ای با شرکت های شتابدهنده تنظیم شده که پس از طی کردن مراحل حقوقی آغاز به کار خواهد کرد.

مدیر کل توسعه پژوهش و فناوری ضمن تاکید بر اهمیت شرکت های شتابدهنده افزود: مشکل عمده استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تولید محصولات و به سرانجام رساندن تحقیقات و آزمایشات عدم وجود بیزینس پلن و سرمایه گذاری است که با این طرح مشکلات موجود برطرف خواهد شد و امیدواریم بزودی شاهد رشد کیفی پژوهش و ایجاد دانشگاه کارآفرین باشیم.

برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب و ساماندهی نخبگان کشور

دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای جذب نخبگان ایرانی اعم از خارجی و داخلی برنامه‌ریزی کردیم و آیین‌نامه جذب نخبگان نیز در هفته آینده نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی نخبگان یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال 97 است، اظهار داشت: امیدواریم سال آینده شاهد آن باشیم تا برای نخبگانی که جذب کردیم - با توجه به پتانسیل هر استان - کسب و کار کوچک در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی کنیم.

اخراج اساتید دانشگاه آزاد صحت ندارد

دکتر محمدصادق ضیائی مشاور رئیس و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: براساس مصوبه هیات امنا و هیات رئیسه دانشگاه در هر استان که قابلیت اجرای طرح تعاون وجود داشته باشد، با اساتیدی که مازاد بر نیاز واحدها باشند، ادامه همکاری صورت نمی گیرد.و موضوع اخراج اساتید در واحدهای این دانشگاه از جمله واحد علوم و تحقیقات به هیچ عنوان مطرح نیست.طرح تعاون برای استفاده بهینه از توان اساتید دانشگاه آزاد در واحدهای مختلف تدوین و تصویب شده است که دارای شاخص های مختلفی است و براساس این طرح اساتیدی که به صورت نیمه وقت هستند و دو یا سه شغل دارند در مسیر انفکاک قرار داده می شوند.طرح تعاون دانشگاه آزاد با هدف ساماندهی و استفاده بهینه از تخصص اعضای هیات علمی استان ها و در راستای افزایش سطح کیفی آموزش و جلوگیری از اتلاف بهره‌ وری این نیروی انسانی در رشته های علوم پزشکی و غیر پزشکی تدوین و ابلاغ شده است.براساس این طرح در صورت عدم تکمیل ساعت موظف تدریس اعضای هیات علمی در یک رشته یا عدم تکمیل ساعت موظف در سایر واحدها و مراکز آموزشی سطح استان، استفاده از اساتید مدعو و حق التدریسی در تمامی واحدها و مراکز آموزشی استان ممنوع است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فارسان با حکمی از سوی دکتر فرهاد رهبر منصوب شد

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فارسان را منصوب کرد.

نتایج تکمیل ظرفیت کارشناسی براساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

نتایج تکمیل ظرفیت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته براساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد. داوطلبان می توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به نشانیwww.azmoon.net از نتایج انتخاب رشته خود مطلع شوند.پذیرفته شدگان می توانند با مراجعه به پورتال این مرکز به نشانی sanjesh.iau.ac.ir در قسمت راهنمای ثبت نام از مدارک لازم جهت ثبت نام آگاهی یابند و مطابق زمان بندی اعلام شده به محل دانشگاهی قبولی جهت ثبت نام مراجعه کنند.

راه‌اندازی سامانه ارزیابی سطح آمادگی محصولات برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه آزاد

سامانه بومی‌سازی شده ارزیابی سطح آمادگی محصولات برای اولین بار در کشور توسط پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد.اکنون سامانه بومی‌سازی شده ارزیابی سطح آمادگی محصولات (http://park.iau.ir/rl-users/step00) با توجه به نتایج تحقیقات بدست آمده توسط دانشگاه‌های داخلی (ارزیابی سطح فناوری) و همچنین مطالعه اسناد منتشره توسط سازمان هوا و فضای آمریکا، حوزه دفاعی آمریکا، حوزه امنیت ملی ایالات متحده و سایر سازمان‌های پژوهشگر و فناور اتحادیه اروپا بومی‌سازی (ارزیابی سطح کسب و کار و ساخت و تولید) و در نهایت توسط پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار به صورت یکپارچه پیاده‌سازی و اجرایی شده است و تمامی شرکت‌های نوپا و استارت آپ‌ها و همچنین کلیه کارشناسان اکوسیستم کارآفرینی کشور می‌توانند از این سامانه برای ارزیابی سطح آمادگی فناوری و همچنین سطح آمادگی ساخت و تولید و در نهایت ارزیابی سطح آمادگی کسب و کار استفاده کنند.پارک علم و فناوری دانشگاه آزداسلامی با وجود بیش از 900 واحد، هسته فناور و شرکت دانش بنیان مستقر در 100 مرکز رشد این دانشگاه در سراسر کشور با هدف حمایت، پشتیبانی، سرمایه گذاری و توسعه بیشتر خدمات تجاری در عرصه علمی و دانشگاهی تشکیل شده است. از خدمات مهم این پارک شامل ارائه تسهیلات برای استقرار شرکت‌ها، نمونه‌سازی و سرمایه‌گذاری همچنین ارائه زیرساخت مناسب برای ایجاد کارگاه‌های صنعتی دانش‌بنیان است.پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آماده ارائه خدمات موردنیاز به پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، مراکز رشد دولتی، مراکز رشد زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، شتاب‌دهنده‌ها شامل بخش دولتی و غیردولتی در حوزه‌های «ارزیابی»، «آموزش» و «مشاوره» برای سطح آمادگی فناوری یا تکنولوژی (TRL)، سطح آمادگی ساخت یا تولید (MRL)، سطح آمادگی کسب و کار (BRL) به صورت کاملا رایگان است.

انتصاب سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر با حکمی از سوی دکتر فرهاد رهبرصورت گرفت

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی دکتر مسعود جعفری نژاد را به سمت سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر منصوب کرد.

استقبال دکتر غلامی از گام دانشگاه آزاد برای جذب اساتید جوان

دکتر غلامی وزیر علوم گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه باید رشته‌ها و امکاناتش را گسترش می‌داد، موظف بود اعضای هیأت علمی جوان را معرفی کند و برای گسترش رشته‌های دانشگاه آزاد نمی‌توانیم اعضای هیأت علمی دولتی را قبول کنیم، یکی از رسانه‌های کشور ششم اسفند ماه در خبری به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که «در ماه گذشته تعداد قابل توجهی از اعضای هیأت علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، به یکباره و به صورت غیرمنتظره لغو قرارداد شدند. قرارداد همکاری تمامی استادان نیمه وقت دانشگاه آزاد از بهمن ماه سال‌ جاری به حق‌التدریس تبدیل وضعیت داده شده‌، اما برخی اعضای هیأت علمی این دانشگاه به صورت یکطرفه و بدون هیچ گونه توضیحی لغو قرارداد شده است». «گزارش این موضوع به ما هم رسیده و این مسأله را بررسی کردیم. دانشگاه آزاد دوره‌ای طولانی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی به شکل‌های مختلف برای اداره کلاس‌هایش استفاده می‌کرد، حتی برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی وقت‌های اداری‌شان را در دانشگاه آزاد می‌گذراندند. در سال‌های اخیر هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه آزاد به این موضوع حساس شدند که در ساعت اداری نباید اعضای هیأت علمی که استخدام دولت هستند در دانشگاه آزاد باشند، اما برای ساعت غیر اداری منعی وجود ندارد».

وی با تاکید بر اینکه این موضوع سیاسی نیست، تصریح کرد: «دانشگاه آزاد هم با توجه به اینکه باید رشته‌ها و امکاناتش را گسترش می‌داد، موظف بود اعضای هیأت علمی جوان را معرفی کند، ما نمی‌توانستیم اعضای هیأت علمی دولتی را از آنها قبول کنیم. برای همین آنها مجبور شدند و برخی استادانی که با آنها کار می‌کردند را تعدیل کنند. این یک بخش طبیعی بوده است».

دانشگاه آزاد اسلامی قهرمان سوپر لیگ کاراته شد

تیم دانشگاه آزاد اسلامی مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های سوپر لیگ کاراته باشگاههای کشور، با پیروزی در مهم‌ترین بازی هفته، بار دیگر عنوان نخست این مسابقات را به خود اختصاص داد.دیدار پایانی سوپرلیگ کاراته باشگاههای کشور بین دو تیم بیمه تعاون و دانشگاه آزاد اسلامی که حکم فینال این رقابتها را داشت، در پایان به سود قهرمان فصل قبل پایان یافت.عبدالله ولدی و هامون درفشی پور از دانشگاه به ترتیب برابر مهدی رحیم نژاد و محمد شهریاری به پیروزی دست پیدا کردند تا قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی قطعی شود.گفتنی است این پنجمین قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی در سوپر لیگ کاراته باشگاههای کشور است

افتتاحیه اولین گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

اولین نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور دکتر فرهاد رهبر در تالار دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد. در اولین روز از این گردهمایی دوروزه، دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنا، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به ایراد سخنرانی پرداختند.رونمایی از سند جامع فرهنگی، حضور در مزار شهدای گمنام، برگزاری نشست اختصاصی مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان‌ها، برگزاری کمیسیون‌های تخصصی (فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی، عفاف و حجاب، نماز و قرآن، ورزش، تشکل‌های دانشجویی و...) و اکران فیلم، از برنامه‌های روز نخست این گردهمایی است.نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دومین روز خود را پنجشنبه (دهم اسفندماه) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری پی می گیرد که معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به تبیین افق‌ها و رویکردهای جدید فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد پرداخت.این نشست با برگزاری میزگرد و جلسات پرسش و پاسخ با حضور مدیران کل و برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی و مهارتی ویژه معاونان فرهنگی و دانشجویی ادامه خواهد یافت و با قرائت بیانیه کمیسیون‌های تخصصی توسط نمایندگان، به کار خود پایان خواهد داد .ازجمله برنامه‌های جانبی نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌توان به مواردی چون نمایش فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا (برنده چندین جایزه از جشنواره امسال فیلم فجر) و برپایی بیش از 10 غرفه معرفی فعالیت‌های فرهنگی برتر کشور اشاره کرد.

کار فرهنگی نمای اصلی فعالیت در دانشگاه های کشور است

دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در اولین گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی با بیان اینکه برگزاری چنین نشست هایی از واجبات کار در دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: دانشگاهی به بزرگی دانشگاه آزاد اسلامی با واحدهای متعدد و گستردگی در سطح کشور، باید امور خود را با هماهنگی، انسجام، برنامه‌ریزی و تنظیم فعالیت ها و حرکت ها پیش ببرد. تبیین سیاست ها و برنامه های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی و دانشجویی یکی از اهداف اصلی برگزاری نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی بوده است. تبیین سیاست ها و برنامه های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی و دانشجویی، انسجام‌بخشی به فعالیت های فرهنگی و دانشجویی براساس سیاست ها و چارچوب های معین، هم‌اندیشی درباره مسائل اصلی فرهنگی، جنبه آموزشی برای معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدها و تبادل تجربه های موفق از اهداف اصلی این نشست بوده است.و حضور مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، کمک می کند جریان فرهنگی دانشگاه در یک نشست با استفاده از تجربیات یکدیگر و با ایجاد هم‌افزایی در رسیدن به اهداف بلند دانشگاه موفق باشد.

دکتر کلانتری با اشاره به اینکه با تغییر و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی، حجم وسیعی از توقعات متوجه مسئولان و مدیران جدید شده است، گفت: توقعات در حوزه فرهنگی نمود بیشتری دارد. دانشگاه در کشور ما در گام اول یک موسسه آموزشی و در گام دوم موسسه پژوهشی است، اما محیط اصلی که آموزش و پژوهش در آن به انجام میرسد، یک محیط صددرصد فرهنگی است. به تعبیر مقام معظم رهبری، فرهنگ مانند هواست و تمام فعالیت های علمی، آموزشی و اقتصادی در بستر فرهنگ به انجام می رسد و همین موضوع تاثیر این حوزه را به خوبی نشان می دهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه کار فرهنگی، نما و آرایش اصلی فعالیت در دانشگاه های کشور است، ابراز امیدواری کرد: معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند در راستای رسیدن به اهداف بلند دانشگاه تلاش کنند.

استادان باید شئونات اسلامی را در کلاس و محیط دانشگاه رعایت کنند

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی که در اراک برگزار شد، گفت: واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی باید در حوزه فرهنگ و دانشگاه حرفی برای گفتن داشته باشند. استادان به عنوان رکن اساسی دانشگاه باید شئونات اسلامی را در کلاس و محیط دانشگاه رعایت کنند.

وی با اشاره به تاکیدات موکد مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه به موضوع فرهنگ در دانشگاه، افزود: استادان به عنوان رکن اساسی دانشگاه باید شئونات اسلامی را در کلاس و محیط دانشگاه رعایت کنند. در این زمینه با کسی تعارف نداریم و از جوسازی‌ها نیز هراسی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اخراج استاد هتاک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، گفت: برخورد شجاعانه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان در این باره شایسته تقدیر است، همچنان که مقام معظم رهبری هم تشکر کردند. ما با کسی دشمنی نخواهیم کرد، اما تضمین استخدام مادام العمر هم به کسی نمی دهیم و اگر استادی شئونات اسلامی را رعایت نکند با او برخورد خواهد شد.واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید در انتخاب مدیران گروه‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند.

هر کسی در دانشگاه آزاد اسلامی به دین و قرآن توهین کند، لحظه‌ای تحملش نمی کنیم

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در اولین گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیخته و نورانی فرماندهان جبهه فرهنگی، ابراز امیدواری کرد این جمع توانمند و فرهیخته، در کارزار فرهنگی با تدبیر، برنامه‌ریزی و تلاش به اهداف عالیه ای که مدنظر مقام معظم رهبری است، دست پیدا کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: هر کسی در دانشگاه آزاد اسلامی بخواهد به دین، قرآن و پیامبر(ص) توهین کند، لحظه‌ای او را تحمل نخواهیم کرد.

وی خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، گفت: یکی از وظایف اصلی شما تدوین و اجرای برنامه تحول در دانشگاه آزاد اسلامی است. ما موظفیم فرهنگی که ما را در دانشگاه احاطه کرده، بشناسیم. اگر ناصواب است، آن را اصلاح کرده، اگر ضعیف است، آن را تقویت کرده و اگر نفوذی در آن وجود دارد، آن را شناخته و مانع انجام ماموریتش شویم.

دکتر فرهاد رهبر با تاکید بر اینکه اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ میسر نیست، گفت: در همین زمینه، دانشگاه آزاد اسلامی نیز اصلاح نمی شود تا زمانی که فرهنگ آن اصلاح شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید در این دانشگاه، برنامه‌ریزی برای ایجاد برنامه تحولی را در صدر اولویت های خود قرار دهیم. اولین برنامه تحولی، تحول فرهنگ است، چرا که تمام مسائل دیگر تحت‌الشعاع این موضوع قرار دارد.

وی با بیان اینکه صرف داشتن یک معاونت فرهنگی در مرکز و تشکیلات آن در واحدها و تشکیل جلسات و نشست ها در این خصوص، کفایت نمی کند، گفت: در این زمینه قاعدتاً به یک برنامه‌ریزی جدی نیاز داریم. همه فعالیت های فرهنگی به دلیل گسترده بودن آن، باید کارآمد، مداوم و همراه با یک مدیریت راهبری و به تعبیر مقام معظم رهبری یک حرکت جهادی باشد.

دکتر فرهاد رهبر خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدها، گفت: وظیفه شما فرماندهی این جهاد فرهنگی است و شما مسئولید در حوزه سرزمینی و واحدهای خود این فرماندهی را بر عهده بگیرید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید به رخنه های فرهنگی در دانشگاه توجه داشت، گفت: باید بررسی شود که این رخنه های فرهنگی توسط چه کسانی در دانشگاه ها مدیریت شده و ابزار آنها برای این نفوذ و رخنه چیست. این موضوع یکی از وظایف اصلی فرماندهان جبهه فرهنگی است. شیوه های برخورد با این رخنه های فرهنگی باید متناسب با محیط هر واحد و استان برنامه‌ریزی شده و به اجرا در آید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ولنگاری موجود در دانشگاه بسیار سخیف‌تر و کشنده‌تر از اسلحه و چماق است، گفت: شمشیر زبان که امروز در کلاس های درس، اعتقادات دانشجویان را مورد حمله قرار می دهد نیز از هزاران قمه و قداره خطرناک‌تر است.

وی با بیان اینکه آزادی، معنا و مفهوم خاص خود را دارد، گفت: امروز با استفاده از بیان، هنر، ابزارهای گوناگون، پول، نمره، ایجاد یک شخصیت کاذب در یک استاد و کاریزمای توخالی، ایمان و باورهای مردم و دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهند و این به معنای آزادی نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه نماد بارز رخنه فرهنگی، استحاله فرهنگی است، گفت: امروز شاهدیم که فرهنگ غرب در بین جوانان ما نفوذ کرده و این نفوذ منجر به استحاله فرهنگی شده است. این رخنه با یک ظاهر موجه در بین جوانان و دانشجویان در حال ارائه است که منجر به فاجعه‌ای بزرگ در دانشگاه ها شده و شاید ما به عنوان مسئول در خواب هستیم.

دکتر فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: به تعبیر حضرت علی (ع) اگر بخوابیم، دشمن ما را با لگد بیدار می کند، بنابراین واجب و ضروری است که این جریان رخنه را شناخته و با تدبیر و برنامه‌ریزی مانع از رخنه فرهنگی در دانشگاه ها شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مفهوم «هزار وجه آزادی» گفت: یکی از دام های وحشتناکی که در بستر آزادی پهن شده، این است که با حساسیت نسبت به فعالیت های ضدفرهنگی مقاومت می کنند. برای مثال اگر یک استاد با توهین به مقدسات از دانشگاه اخراج شود، دشمنان فریاد از دست رفتن آزادی را سر می دهند.

وی با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری، آزادی غیر از ولنگاری است، گفت: در هیچ جای دنیا آزادی به این معنی وجود ندارد و تمام دانشگاه های دنیا برای محیط خود قوانین و مقرراتی دارند. آزادی غیر از رهاسازی است. آزادی در چارچوب یک سری ضابطه معنا می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اسناد بالادستی، مسیر فرهنگی را آغاز کرده است، گفت: برنامه‌ریزی برای انجام امور فرهنگی با ایجاد یک شبکه گسترده در سراسر کشور شروع شده است، البته کار فرهنگی نیاز به یک عزم ملی دارد و این عزم امروز در دانشگاه آزاد اسلامی از بالاترین نقطه آن که شخص رئیس هیات موسس و هیات امناست شروع شده و باید به آخرین حلقه فعال در دانشگاه تسری پیدا کند.و باید بتوانیم منویات و مطالبات مقام معظم رهبری را در دانشگاه به مرحله اجرا در آوریم و معاونان فرهنگی و دانشجویی وظیفه دارند این شبکه را ساخته و یک حرکت خودجوش را طراحی کنند.

دکتر فرهاد رهبر افزود: آتش به اختیار که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، در اینجا معنا پیدا می کند. آتش به اختیار به آخرین حلقه‌ای که در خط مقدم جبهه فرهنگی می جنگد، گفته می شود و باید این عزم در تمامی دانشگاه ایجاد شود. اگر با اعتقاد و باور استوار برنامه‌ریزی کنیم، قطعاً در این عرصه پیروز شده و به دشمن اجازه حرکت نخواهیم داد. تمام دنیا در 8 سال دفاع مقدس نتوانستند مقابل جمهوری اسلامی ایران بایستند و این به دلیل اعتقاد، ایمان و پشتوانه جوانان ما بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام جهانیان فهمیده‌اند که اگر نتوانند اعتقاد را از جوانان ما بگیرند، نمی‌توانند کاری پیش برند. به همین دلیل در این حوزه برنامه‌ریزی کرده‌اند و ما باید با تمام قدرت در این راه با دشمن مقابله کنیم.

جزئیات ساماندهی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه اولین گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در تالار دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران درباره اولویت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: محیط دانشگاه، محیطی فرهنگی است و اگر نتوانیم در این محیط فرهنگی همانطور که در مراسم امروز به آن اشاره شد، اعتقادات و باورها و امید را در بین دانشجویان اصلاح کنیم، قاعدتاً همه تلاش ما به هدر می رود.

دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی موظف است این باورها را در دانشجویان تقویت کرده و روح خودباوری، استقلال و توانستن را در آنان زنده کند تا با علم و آموزشی که می آموزند، بتوانند در کشور تحول‌آفرینی کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ساماندهی اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی و اعتراض برخی اساتید، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی حدود 30 هزار عضو هیات علمی مستقل خود را دارد. تعدادی از اعضای هیات علمی از سالهای گذشته به صورت نیمه‌وقت با دانشگاه همکاری می کردند که جا دارد از آنها تشکر و قدردانی کنم. تعدادی هم به صورت حق‌التدریس با دانشگاه همکاری دارند، اما شرایط کنونی دانشگاه آزاد اسلامی با شرایط 20 سال گذشته آن فرق کرده است. در گذشته قاعدتاً تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اندک بود و این دانشگاه مجبور بود از توان اساتید سایر دانشگاه ها بهره ببرد و استاد حق‌التدریس بگیرد، اما امروز دانشگاه آزاد اسلامی حدود 30 هزار عضو هیات علمی دارد و با توجه به شرایط کاهش تعداد دانشجو، تصمیم گرفتیم اصلاح ساختار هیات علمی را با چند هدف در دستور کار قرار دهیم.هدف اول ما از اجرای طرح مذکور، این است که بتوانیم موظفی اعضای هیات علمی خود را پر کنیم، چرا که در بسیاری از واحدها این ساعات موظفی پر نمی‌شود و ما به اعضای هیات علمی حقوق می دهیم و بنده وظیفه دارم این پرداخت ها را مدیریت کنم تا ساعات موظفی اعضای هیات علمی دانشگاه پر شود. تعدادی اعضای هیات علمی تمام‌وقت داریم که در واحد دیگری به صورت نیمه‌وقت فعالیت میکنند و بنده مفهوم این کار را متوجه نمی‌شوم که چگونه یک فرد می تواند یک نفر و نیم باشد و در یک دانشگاه عضو هیات علمی تمام‌وقت بوده و جای دیگری به صورت نیمه‌وقت همکاری کند. تعداد قابل توجهی هم استاد داریم که در دانشگاه های دولتی عضو هیات علمی تمام‌وقت هستند و در دانشگاه آزاد اسلامی هم به عضویت تمام‌وقت در آمده‌اند و علاوه بر این نوع همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی، در واحدهای دیگر هم به صورت حق‌التدریس فعالیت دارند و راهنمایی تعداد زیادی پایان‌نامه و رساله را نیز بر عهده می گیرند.

وی تصریح کرد: اگر یک عضو هیات علمی در دانشگاه دولتی تدریس می کند و از او برای تدریس در دانشگاه دیگری دعوت شود، ابتدا از دانشگاه مبدأ می پرسند که آیا ساعات موظفی این استاد در آن دانشگاه پر نشده یا خیر، اگر پر نشده باشد، همکاری او با دانشگاه دیگر به صورت ساعات موظفی انجام می شود و پرداختی صورت نمی‌گیرد، ولی اگر پر شده باشد، همکاری او با دانشگاه دوم به صورت حق‌التدریس است.

وی با بیان اینکه امروز دچار یک در هم‌ ریختگی در نظام آموزش عالی شده‌ایم، گفت: تعدادی با این رویه به جای دو نفر کار می کنند و دو حقوق دریافت می کنند، در صورتی که ما حدود 20 هزار فارغ‌التحصیل دکترای بیکار و 47 هزار دانشجوی دکتری در حین تحصیل داریم که به این 20 هزار نفر اضافه خواهند شد. اگر اعضای هیات علمی را ساماندهی نکنیم، چگونه می توانیم از این تعداد استفاده کنیم؟

دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: براساس قانون، همه کسانی که بدون مجوز دانشگاه مبدأ خود در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کردند، باید همه حقوقی که طی آن مدت از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده‌اند را برگردانند، مگر آنکه حقوق آنها در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت حق‌التدریسی محاسبه شود و قانون باید به صورت برابر برای همه اجرایی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا لغو قرارداد با برخی از اساتید با جهاد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط دارد؟ گفت: موضوع جهاد فرهنگی جای خود را دارد و لغو قرارداد واژه درستی نیست، چرا که ما در حال اصلاح ساختار هستیم و می گوییم یک عضو هیات علمی اگر از دانشگاه مبدأ خود برای تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی مجوز دارد، باید به صورت حق‌التدریس درس بدهد و اگر مجوز نداشته، ما اجازه استخدام مجدد نداریم.

وی افزود: نمی‌شود جلوی اجرای قانون را با هوچی‌گری گرفت. ما قانون را در راستای نظم بخشیدن به فعالیت های آموزشی و پژوهشی اجرا می کنیم و همه باید مطیع قانون باشیم و هیچ چیز را به موضوعات غیرمرتبط ربط ندهیم.

دکتر فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: برخی اساتید راهنمایی بیش از 20 پایان‌نامه را در طول سال بر عهده می گیرند و این جای سوال دارد که چگونه می توانند 20 پایان‌نامه 500 صفحه‌ای را بخوانند و این یعنی کاهش کیفیت، این در حالی است که ما جوانان تحصیل کرده بیکار داریم و یک نفر 20 پایان‌نامه در یک سال بر می‌دارد که این موضوع نیازمند اصلاح است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش شهریه دانشجویان در سال 97، گفت: طبق روال گذشته شهریه ثابت کسانی که تا قبل از سال 96 وارد دانشگاه شده‌اند، تغییر نمی کند، اما شهریه متغیر متناسب با نرخ تورم تغییر خواهد کرد و برای ورودی های جدید شهریه ثابت هم متناسب با نرخ تورم افزایش می یابد.

دکتر فرهاد رهبر افزود: همانطور که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده که حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان در سال آینده متناسب با نرخ تورم تغییر کند، ما هم باید شهریه را متناسب با این نرخ تغییر دهیم، چرا که به جرأت میتوان گفت در بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بیش از صددرصد شهریه، صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود. به طور متوسط در کل دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 90 درصد شهریه برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیات علمی هزینه می شود، بنابراین افزایش شهریه براساس تورم یک منطق اقتصادی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قیمت تمام‌ شده هزینه تحصیل دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی به مراتب کمتر از قیمت تمام‌ شده هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی است، ادامه داد: حدود 8 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش عالی کشور برای حدود 600 هزار دانشجوست که سرانه آن تقریباً 16 میلیارد تومان می شود، در صورتی که متوسط شهریه دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی کمتر از 4 میلیون تومان در سال است که این مبلغ یک‌چهارم دانشگاه های دولتی است.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هر آنچه از دانشجو می گیرد، صرف دانشجو می کند و اگر بخواهیم شهریه افزایش پیدا نکند، نیازمند آن است که دولت به دانشگاه آزاد اسلامی یارانه پرداخت کند یا سهم این دانشگاه با یک میلیون و 500 هزار دانشجو از صندوق رفاه دانشجویی را افزایش دهد، بنابراین ما کمک وزارت علوم را نیاز داریم که به دانشجویان فشار نیاید.

دکتر فرهاد رهبر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعای برخی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که در دوره جدید از این دانشگاه اخراج شده‌اند، گفت: ما کسی را اخراج نکرده‌ایم، بلکه شیوه همکاری ما با این اساتید تغییر کرده است. اگر آن استاد می خواهد تعبیر اخراج را به کار برد، حتماً کاری کرده که می گوید اخراج شده، اما ما می گوییم شما غیرقانونی از دو جا حقوق می گرفتید.

وی افزود: برخی به صورت غیرقانونی از دو جا حقوق می گرفتند. این اساتید می توانند تدریس در دانشگاه های دولتی را رها کنند و فقط عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی باشند یا به صورت حق‌التدریس با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: کرسی های هیات علمی محدود است و اگر کسی بخواهد چند کرسی را اشغال کند و به صورت تمام‌وقت، نیمه‌وقت و حق‌التدریس در چند دانشگاه فعالیت داشته باشد، امکان اضافه کردن عضو جدید هیات علمی وجود نخواهد داشت، بنابراین ما شیوه قرارداد با این افراد را تغییر دادیم و گفتیم که میتوانیم به صورت حق‌التدریس یا حق‌التحقیق با آنها همکاری کنیم.

دکتر فرهاد رهبر در پایان تاکید کرد: یک استاد برای هر کلاس درس باید دو ساعت مطالعه داشته باشد و برای هر پایان‌نامه هم حدود 60 تا 70 ساعت وقت صرف کند. اگر این افراد می توانند با این کیفیت با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کنند، می توانیم برای آنها کلاس در نظر بگیریم.

تفاوت علوم انسانی اسلامی و غربی در جهان‌بینی است

دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور که در سالن همایش دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با قدردانی از حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، گفت: از دکتر کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که از آغاز مسئولیت شان فعالیت های بسیار ارزشمند و تحولات ارزنده ای را انجام دادند، تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه فرهنگ در همه دنیا مسأله اساسی و پایه آموزش است، گفت: هیچ مجموعه آموزشی و دانشگاهی نمی تواند بدون زمینه فرهنگی، علم و آموزش را رشد و توسعه دهد.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه تمدن تبلور فرهنگ است، گفت: همه کشورهای غربی و اروپایی بر حفظ فرهنگ خود تأکید دارند و تمام تلاش و برنامه ریزی را حتی برای تحمیل آن بر کشورهای دیگر انجام می دهند.

دکتر علی اکبر ولایتی با بیان اینکه فرهنگ در همه دنیا مسأله اساسی و پایه آموزش است، گفت: هیچ مجموعه آموزشی و دانشگاهی نمی تواند بدون زمینه فرهنگی، علم و آموزش را رشد و توسعه دهد.رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه تمدن تبلور فرهنگ است، گفت: همه کشورهای غربی و اروپایی بر حفظ فرهنگ خود تأکید دارند و تمام تلاش و برنامه ریزی را حتی برای تحمیل آن بر کشورهای دیگر انجام می دهند و تفاوت علوم دقیقه و علوم تجربی و علوم انسانی در اسلام و غرب، تفاوت در جهان بینی است.

وی تأکید کرد: یکی از وظایف اساسی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی این است که علوم انسانی را رشد بدهد و پایه تئوریک تحول فرهنگی در دانشگاه ها و دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تا زمانی که از تفکرات جامعه شناسان و روان شناسان غربی استفاده کنیم، جایی برای خداشناسان و معارف الهی وجود ندارد.

دکتر ولایتی همچنین با طرح این سوال که «چرا حوزه های علمیه تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده اند؟» گفت: چون در حوزه های عملیه جایی برای نفوذ فرهنگ غرب و بیگانه وجود ندارد و به برکت وجود عالمان برجسته، جلوی هرگونه نفوذ گرفته می شود.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه متولیان امور فرهنگی در این دانشگاه را جدی، سنگین و خطیر دانست و اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی دقیق و منسجم شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی موضوعات و فعالیت های فرهنگی و دینی در دانشگاه باشیم.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه با لهو و لعب مخالف هستیم، گفت: باید مدیران فرهنگی قوی در واحدهای دانشگاهی بدون درگیر شدن در مسائل حاشیه ای حضور داشته باشند تا شاهد فعالیتهای فرهنگی مفید و اثربخش باشیم

وی در پایان تأکید کرد: باید فرهنگ اسلامی را با قوت و قدرت در دانشگاه ها تدریس کنیم و تصمیم دانشگاه آزاد اسلامی این است که به فرهنگ اهمیت شایسته و بایسته بدهد و دچار امورات حاشیه ای نشود.

مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باید با مدیریت جهادی کار کند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و کسانی که سکاندار امور فرهنگی هستند، باید با مدیریت جهادی عمل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در گردهمای معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: نحوه برخورد مدیران و برنامه‌ریزی فرهنگی آنها را تاثیرگذارترین کار فرهنگی دانست و خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، گفت: همان‌گونه که مدیر دانشگاه اجازه نمی‌دهد شما به مسائل آموزشی و پژوهشی دانشگاه دخالت کنید، باید مواظب باشید برنامه رؤسای واحد و دیگر دست‌اندرکاران موجب خنثی‌ کردن فعالیت فرهنگی شما نشود.

وی ادامه داد: یک تصمیم غلط،‌ یک برخورد ناشایست یا رفتار تبعیض‌آمیز می‌تواند تمامی زحمات شما را از بین ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به ویژگی‌های کار جهادی، بیان کرد: اگر مدیر روحیه انقلابی و دفاع از دین مردم را نداشته باشد، کار فرهنگی نکند بهتر است. به همین دلیل در انتخاب مدیران مختلف در واحدهای دانشگاهی باید دقت شود. اگر آنها بخواهند مدیریت غیرانقلابی و غیردینی انجام دهند، فعالیت فرهنگی تاثیری نخواهد داشت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خطاب به معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: هر جا نیاز به تذکر به مسئولان خصوصا مسئولان دانشگاهی دیده شد، خودتان تذکر دهید و اگر توجه نشد، از طریق دکتر کلانتری و در سطوح دیگر پیگیری کنید. اگر این موضوع به درستی مدیریت شود، موانع فرهنگی رفع خواهد شد.

وی فی‌سبیل‌الله بودن را یکی از مولفه‌های کار جهادی دانست و گفت: برای جلب رضای خدا کار کردن و در یک کلمه اخلاص اولین مولفه‌ کار جهادی است. کسی که ساعت کاری برای او ملاک است، باید از امور فرهنگی بیرون برود. کسانی می‌توانند کار جهادی انجام دهند که با خدا معامله کرده باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: عده‌ای تا دیروز رزومه‌شان چیز دیگری بود، اما امروز شرکت در دعای کمیل و هیئت و مسجد را جزو رزومه خود می‌آورند. آنهایی که با جریان باد عوض می‌شوند به درد کار فرهنگی نمی‌خورند.

وی خطاب به معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: عده‌ای شما را متحجر و مرتجع معرفی می‌کنند و خیلی‌های دیگر شما را سرزنش می‌کنند. نباید با این سرزنش‌ها از میدان بگریزیم. هر چقدر تعداد افرادی که به دنبال سوء‌استفاده از مناصب بودند از شما ناراضی هستند، به حقانیت خود ایمان بیاورید، اما اگر همه از شما راضی بودند به حقانیت خود شک کنید.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با بیان اینکه مدیری که خجالت می‌کشد از آرمان‌های انقلاب دفاع کند به درد معاونت فرهنگی نمی‌خورد، افزود: آرمان‌های انقلاب هویت، دین و حقیقت ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان مقاومت و ایستادگی را جزو ویژگی‌های جهادی دانست و بیان کرد: استقبال از نقد و استفاده از نظر دیگران و اعتماد به جوان‌ها از ضروریات کار یک مدیر است. اگر کسی عیب مدیر را گفت باید بپذیرد.

وی ادامه داد: به شدت مراقب چاپلوسان باشید. کسانی که به دروغ از شما تعریف می‌کنند، فضا را آلوده و دیگران را نسبت به شما بدبین خواهند کرد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر ساده‌زیستی مدیران، گفت: مدیر جهادی باید از تجملات و زرق و برق دوری کند. اشرافی‌گری سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهد. درد بالاتر از اشرافیت افتخار به آن است.

وی ادامه داد: اگر امام‌جمعه‌ای در مهمانی‌ رفته که اشرافی‌گری و تجملات در آن وجود داشته، کار غلطی است. باید انتقاد کنیم. اگر از امام جمعه سوال می‌شود پول از کجا آورده‌ای خرج انتخابات کرده‌ای، باید پاسخ دهد. باید برای کسانی که نقد ولو غیرمنصفانه می‌کنند ارزش قائل شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان حضور در صحنه عمل را یکی دیگر از ویژگی‌های مدیر جهادی دانست و گفت: مهم است که در همان لحظه اصلی ورود کرد و تذکر داده شود. برخی جاها دیر است و دیگر فایده‌ای ندارد، ورود کنید.

وی با تقدیر از حجت الاسلام کلانتری ادامه داد: از ایشان برای ورود به هنگام برخی مسائل مانند هتک حرمت استاد به مقام حضرت زهرا(س) تشکر می‌کنم. مگر می‌شود در دانشگاه اسلامی کسی به حضرت زهرا(س) توهین کند و ما تعلل و آن را به کمیته انضباطی بفرستیم؟ مگر می‌شود کسی بر روی نظام چنگ بزند و مسئول دانشگاه او را نگاه کند؟

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان بیان کرد: ریسک‌پذیری یکی دیگر از ویژگی‌های مدیر جهادی است. مدیر جهادی با مدیر غیرجهادی متفاوت است. مدیر غیرجهادی به جای آرمان‌ها منافع را ملاک قرار می‌دهد. در حالی که مدیر جهادی به دنبال افرادی که دغدغه دارند. مدیر غیرجهادی به جای ایستادن در برابر دشمن صورت مساله را پاک می‌کند.

گزارش:ندافراهانی

کد خبر: 911796

وب گردی

وب گردی