افق ها و رویکردهای جدید فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

دومین روز از گردهمایی معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز پنجشنبه در تالار مرحوم دکتر حبیبی در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری صبح امروز در دومین گردهمایی معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصول کلی مدیریت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دردوره جدید را تشریح کرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برای اینکه کار فرهنگی موفق باشد نیازمند حضور مستمر و محسوس و ایفای نقش فعال در حوزه فرهنگی و دانشجویی است، خیلی ها به عنوان مدیر معرفی می شوند اما حضورشان معلوم نیست.

وی افزود: وقتی مسئولیتی قبول می کنیم درس را در حد ضرورت در دانشگاه برداریم و تمام فکر در مسئولیتی باشد که به عهده گرفته ایم، این طوری است که انسان می تواند منشا اثر باشد.

کلانتری با تاکید بر ضرورت مدیریت جهادی در کارهای فرهنگی گفت: تمرکز و جدیت در کار و حضور همه جانبه و جدی در کار مدیریت جهادی است که باید در کارهای فرهنگی پیش بگیریم.

وی ادامه داد: دومین اصل که در کار فرهنگی مهم است برنامه ریزی و حرکت بر اساس مطالعه حساب شده و دقیق در کار است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد تصریح کرد: کار هیئتی به معنای مذمومش در شرایط امروز جایی ندارد، اینگونه نباشد که حوادث ما را مدیریت کنند، باید خودمان کار و حوادث را مدیریت کنیم.

وی سومین اصل در مدیریت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد در دوره جدید را توجه به عموم مخاطبان در برنامه ریزی و فعالیت ها دانست و تاکید کرد: دانشگاه یک جمع همسو نیست، نسل جوان یک طیف بسیار گسترده و با تنوع بسیار بالا به لحاظ فکری و پوششی، گرایش سیاسی و اخلاقی در فضای دانشجویی و استادی وجود دارد و برنامه ریزی به گونه ای باشد که چتر روی سر همه دانشگاهیان باز باشد.

کلانتری اهمیت دادن به کار معرفتی و زیربنایی و تاثیرگذار را چهارمین اصل مهم کار فرهنگی در دوره جدید دانست و تاکید کرد: ما یک خلا معرفتی در فضای دانشگاه ها داریم و گرفتار سطحی کاری در دانشگاه ها شده ایم که نتیجه این می شود آدم ها مدام چهره عوض می کنند و موج ها افراد را به سمت های مختلف می برد.

وی افزود: کار فرهنگی باید جهت دار باشد، کار فرهنگی به سمت تعمیق باورها، اخلاق، انسانیت، تعقل، تفکر باشد و صرف سرگرمی در برنامه ها خیلی کار مطلوب، حساب شده و دقیقی نیست.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد توجه همه جانبه به ارزش های اسلامی و انقلابی و حرکت دادن تشکل ها و کانون ها و گروه های خودجوش دانشجویی را دو اصل دیگر مدیریت فرهنگی در دانشگاه آزاد دانست و تصریح کرد: در کار فرهنگی راهبری فرهنگی مدنظرمان باشد، یکی از اصول مهم حرکت دادن تشکل ها، کانون ها و گروه های خودجوش دانشجویی است، نخواهیم تمام کارها زیر آن نام معاونت دانشجویی و فرهنگی باشد؛ یکی از کارهای اصلی تقویت و پشتیبانی از تشکل های رسمی و کانون ها و هیات هاست که باید آن را جدی گرفت.

وی توجه به اسناد بالادستی و توجه ویژه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی، سلوک اخلاقی و انقلابی در رفتارهای فردی و کاری و محوریت مسجد در برنامه ها را سه اصل مهم در مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد عنوان کرد و افزود: مسجد در دانشگاه را جدی بگیریم، ساختمان های مساحد دانشگاه آزاد در بین دانشگاه های کشور در صدر قرار دارد اما صفوف نماز جماعت و از ماموم و نماز خوان خبری نیست، یکی از کارهای اصلی توجه جدی به نماز و مسجد و همراهی و همکاری و همدلی با نهاد رهبری در دانشگاه که جزو واجبات است.

کلانتری پرهیز از کار جناحی و بازی های سیاسی را اصل دهم در مدیریت فرهنگی دانشگاه ها دانست و تاکید کرد: معیار ما انقلاب، امام و مقام معظم رهبری است و اگر افراد به این اصول پایبند هستند کاری به آرایشان نداریم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر کلانتری اصول کلی مدیریت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد به شرح زیر دانست

۱_حضور مستمر و محسوس و ایفای نقش فعال در حوزه فرهنگی و دانشجویی
۲_برنامه ریزی و حرکت بر اساس مطالعه حساب شده و دقیق
۳_نگاه فراگیر برای توسعه مخاطب و توجه به عموم مخاطبان در برنامه ریزی و فعالیت ها
۴_اهمیت دادن به کار معرفتی و زیربنایی و تاثیر گذار
۵_توجه همه جانبه به ارزش های اسلامی و انقلابی
۶_تقویت و پشتیبانی از تشکل های رسمی و کانون ها و هیات ها و راهبری فرهنگی حرکت های خودجوش فرهنگی
۷_توجه به اسناد بالادستی
۸_سلوک اخلاقی و انقلابی در رفتارهای فردی و کاری
۹_محوریت مسجد در برنامه ها
۱۰-پرهیز از کار جناحی و بازی های سیاسی

کد خبر: 911798

وب گردی

وب گردی