استقلال یک - پرسپولیس صفر/ به ترسوها جام نمی دهند

تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در هشتاد و ششمین دربی پایتخت به مصاف یکدیگر رفتند که آبی پوشان در پایان پیروز شدند و جشن قهرمانی سرخ پوشان را به تأخیر انداختند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، تیم فوتبال استقلال در چارچوب هفته بیست و پنجم لیگ برتر از ساعت 15:45 امروز (پنج‌شنبه) در ورزشگاه آزادی میزبان پرسپولیس بود تا هشتاد و ششمین دربی پایتخت را برگزار کند که در پایان با نتیجه یک بر صفر پیروز شد و اختلاف خود با سرخ پوشانِ صدرنشین را به 16 امتیاز کاهش داد. این تیم رتبه سوم جدول را نیز حفظ کرد و از طرف دیگر اجازه نداد شاگردان برانکو ایوانکوویچ قبل از پایان سال، جشن قهرمانی بگیرند.

ترکیب استقلال:

سید مهدی رحمتی، وریا غفوری، روزبه چشمی، سید مجید حسینی، امید نورافکن، فرشید باقری، امید ابراهیمی، سرور جپاروف (2+90-آرمین سهرابیان)، فرشید اسماعیلی (67-علی قربانی)، داریوش شجاعیان (4+90-جابر انصاری) و مامه بابا تیام.

ترکیب پرسپولیس:

علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی (کاپیتان)، شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری، حسین ماهینی، کمال کامیابی‌نیا (67-صادق محرمی)، محسن ربیع‌خواه (74-احمد نوراللهی)، فرشاد احمدزاده، وحید امیری، بشار رسن (60-گادوین منشا) و علی علیپور.

داور: علیرضا فغانی، کمک‌ها: رضا سخندان، محمدرضا منصوری و موعود بنیادی‌فر – ناظر: محمدرضا فلاح، ناظر داوری ویژه: فریدون اصفهانیان و کمک‌داور ذخیره: رحیم شاهین

کارت زرد: مامه بابا تیام، وریا غفوری، فرشید اسماعیلی و سرور جپاروف از استقلال

کارت قرمز: -

غایب بزرگ: سید حسین حسینی از استقلال

دیدار قبلی 2 تیم: پرسپولیس در دربی رفت لیگ برتر هفدهم با تک گل علی علیپور از روی نقطه پنالتی موفق شد با نتیجه یک بر صفر استقلال را شکست دهد.

وضعیت جدول: پرسپولیس با 57 امتیاز در صدر جدول قرار داشت و استقلال 38 امتیازی با تفاضل گل بهتر نسبت به 4 تیم دیگر در رتبه سوم ایستاده بود.

شرح بازی: نیمه اول بسیار سرد و کسل کننده آغاز شد و دو تیم محتاطانه کار را دنبال کردند. بازی پر اشتباه و آشفته بازیکنان پرسپولیس سبب شد استقلال صاحب چند موقعیت جدی گلزنی شود. در نهایت قفل دروازه علیرضا بیرانوند پس از اشتباهات سریالی هم تیمی هایش در دقایق پایانی نیمه اول شد و وریا غفوری توانست دروازه پرسپولیس را باز کند و تیمش را برنده به رختکن بفرستد. بازی پر اشتباه پرسپولیسی ها که ناشی از ترکیب بد برانکو بود، در نیمه دوم نیز کاری از پیش نبرد و تک گل غفوری تا پایان بازی دست نخورده باقی ماند تا آبی ها خوشحال به خانه بروند که هم دربی را بردند و هم جشن قهرمانی پرسپولیس را خراب کردند.

دقایق حساس:

نیمه اول

دقیقه 4: اولین خطای بازی را محسن ربیع خواه روی مامه بابا تیام، مهاجم سنگالی استقلال انجام داد.

دقیقه 6: پاس عمقی زیبایی سرور جپاروف در داخل محوطه جریمه به داریوش شجاعیان رسید اما ارسال بیرون پای این بازیکن از سمت راست در اختیار علیرضا بیرانوند قرار گرفت.

دقیقه 8: بشار رسن در کناره های خط، امید نورافکن را سرنگون کرد که این اتفاق، اعتراض مدافع آبی پوشان را به دنبال داشت.

دقیقه 12: حرکت استقلالی ها در میانه میدان با پرس سنگین پرسپولیسی ها همراه شد و در ادامه شوت بد شجاعیان با اختلاف زیادی به بیرون رفت.

دقیقه 15: شجاع خلیل زاده در حال مشایعت توپ به بیرون از زمین بود که بابا تیام با تیزهوشی، توپ را به پای مدافع پرسپولیس زد و یک کرنر برای تیمش گرفت.

دقیقه 18: فرشید باقری تکل خشنی روی پای بشار رسن رفت اما داور آوانتاژ داد و بعد از بیرون رفتن توپ هم ترجیح داد هافبک استقلال را با کارت زرت جریمه نکند.

دقیقه 22: ضربه وحید امیری می توانست به موقعیتی خطرناک برای پرسپولیس منجر شود اما سید مهدی رحمتی، توپ را جمع کرد.

دقیقه 23: ارسال خوب فرشید اسماعیلی در محوطه جریمه روی سر داریوش شجاعیان فرود آمد اما این بازیکن در حالی که تنها بیرانوند را مقابل خود داشت و می توانست از فاصله ای نزدیک دروازه حریف را باز کند، توپ به شانه اش برخورد کرد و به بیرون رفت تا بهترین موقعیت استقلال از دست برود.

دقیقه 26: شجاعیان با یک پاس عمقی زیبا روی یک ضد حمله، بابا تیام را در موقعیت تک به تک با بیرانوند قرار داد اما ضربه او را دروازه بان پرسپولیس به خوبی دفع و راهی کرنر کرد.

دقیقه 28: فرشاد احمدزاده در محوطه جریمه توسط سید مجید حسینی سرنگون شد اما داور مسابقه اعتقادی به خطای پنالتی نداشت.

دقیقه 32: پاس عمقی زیبای داریوش شجاعیان از روی سر مدافعان پرسپولیس به امید ابراهیمی رسید اما شجاع خلیل زاده در دو مرحله توپ را دور کرد و اجازه نداد آبی پوشان به گل برسند.

دقیقه 35: ضربه فرشاد احمدزاده از پشت محوطه جریمه پس از برخورد به مدافعان استقلال راهی کرنر شد.

دقیقه 39: برخورد مامه بابا تیام با شجاع خلیل زاده در نبرد هوایی باعث ایجاد توقفی چند ثانیه ای در بازی شد و البته اعتراض مهاجم سنگالی را به دنبال داشت.

دقیقه 41: محمد انصاری در کناره های خط طولی تکلی رفت که داریوش شجاعیان در ادامه حرکتش، پای خود را روی ران انصاری گذاشت و سبب مصدومیت مدافع پرسپولیس شد.

دقیقه 43 (گل): اشتباهات پیاپی و پر تعداد بازیکنان پرسپولیس، توپ را در سمت چپ محوطه جریمه به مامه بابا تیام رساند. ضربه او در شلوغی محوطه جریمه نصیب وریا غفوری شد که ضربه پای چپ او در محوطه شش قدم، پس از برخورد به هر دو تیرک عمودی دروازه به گل تبدیل شد.

دقیقه 1+45: ضربه سر شجاع خلیل زاده در محوطه جریمه استقلال به وریا غفوری برخورد کرد و دوباره مقابل پای خلیل زاده افتاد که او از فاصله ای نزدیک، توپ را به آسمان کوبید.

نیمه دوم

دقیقه 50: ضربه سرور جپاروف از روی ضربه ایستگاهی و از زوایه ای بسته راهی به دروازه پرسپولیس پیدا نکرد.

دقیقه 51: شوت علی علیپور از پشت محوطه جریمه را سید مهدی رحمتی در اختیار گرفت.

دقیقه 60: اولین تعویض بازی برای پرسپولیس انجام شد و گادوین منشا، مهاجم نیجریه ای سرخ پوشان به جای بشار رسن به زمین رفت.

دقیقه 62: ضربه فنی پای چپ وحید امیری از پشت محوطه جریمه را رحمتی در اختیار گرفت.

دقیقه 64: حرکت تیمی پرسپولیسی ها با ارسال از سمت راست و ضربه سر منشا همراه شد. در ادامه علیپور یک ضربه آکروباتیک به توپ زد که به بیرون تور دروازه استقلال برخورد کرد. البته داور مسابقه خطای منشا روی چشمی را اعلام کرده بود.

دقیقه 72: پاس عمقی احمدزاده به صادق محرمی رسید اما ضربه او به بازیکن استقلال برخورد کرد و به کرنر تبدیل شد.

دقیقه 76: سرور جپاروف به خاطر خطایی که انجام داد، پس از آوانتاژ فغانی با کارت زرد او جریمه شد.

دقیقه 78: ضربه علی علیپور از پشت محوطه جریمه با چنان اختلافی به بیرون رفت که به یک اوت دستی برای استقلال تبدیل شد!

دقیقه 4+90: بیرانوند هم برای جبران گل خورده به جلو رفت تا از پرتاب اوت ماهینی استفاده کند اما ضربه سر سید جلال حسینی از بالای دروازه استقلال به بیرون رفت.

دقیهق 6+90: انصاری روی پاس زیبای سهرابیان با بیرانوند تک به تک شد و حتی دروازه بان پرسپولیس را دریبل زد اما نتوانست دروازه خالی را باز کند.

بازی از نگاه سکوها:

* جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال و مارکو فان‌باستن، اسطوره فوتبال میهمانان ویژه مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی باشگاهی ایران بودند.

* محمد علی نجفی، شهردار تهران نیز در ورزشگاه آزادی حضور دارد.

* حمیدرضا گرشاسبی، سرپرست باشگاه پرسپولیس و سید رضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه استقلال نیز در جایگاه ویژه حاضر هستند.

* محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز جزو میهمانان ویژه بازی است.

* ظرفیت 60 هزار نفری ورزشگاه آزادی ساعاتی قبل از آغاز بازی به صورت کامل پُر شد.

* نکته عجیب ترکیب پرسپولیس، نیمکت نشینی گادوین منشا و حضور بشار رسن در ترکیب اصلی بود.

* مامه بابا تیام پس از سوت پایان نیمه اول، به دلیل اعتراض های زیاد با کارت زرد علیرضا فغانی جریمه شد.

* در دقیقه 56 بازی، بشار رسن قصد داشت ضربه کرنر را بزند که پرتاب اشیا از سوی هواداران سبب شد بازی برای دقایقی متوقف شود.

* در دقیقه 57 توپ ارسالی از روی نقطه کرنر به بدن وریا غفوری برخورد کرد که پرسپولیسی ها اعتقاد داشتند خطای هند پنالتی رخ داده است.

* با حضور احمد نوراللهی در زمین در دقیقه 74 و انجام هر 3 تعویض برانکو، محسن مسلمان، هافبک مغضوب پرسپولیس فرصت بازی در دربی را هم مانند چند بازی گذشته از دست داد.

* در 10 دقیقه پایانی، چند باری بازیکنان استقلال روی زمین افتادند که این اتفاق با اعتراض بازیکنان و هواداران پرسپولیس به اتلاف وقت توسط آبی پوشان همراه بود.

* جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در دقیقه 83 ورزشگاه را ترک کرد. البته هجوم هواداران برای گرفتن سلفی، خروج او را با اختلال مواجه ساخت.

* مامه بابا تیام پس از مصدومیتی که دچار شد، با سری بانداژ شده به بازی ادامه داد.

* حسین ماهینی در تکمیل بازی بد خود، پرتاب اوت دستی را هم با خطا انجام داد.

بازنده بزرگ: برانکو ایوانکوویچ

مرد میدان: وریا غفوری

604

کد خبر: 911914

وب گردی

وب گردی