هدف اردوغان از حمله به عفرین، تصرف حلب است

در سی و هشتمین روز حمله ارتش ترکیه به منطقه کردنشین عفرین در شمال سوریه، رئیس مشترک کانتون عفرین، اعلام کردکه هدف اردوغان از حمله به عفرین جداسازی استان حلب از سوریه و وصل آن به خاک کشورش است.

خبرنگار ایسکانیوز در عفرین گزارش داد: امروز سی و هشتمین روز از حمله ارتش ترکیه به منطقه کردنشین عفرین در شمال سوریه است. حملات ارتش ترکیه و گروه های وابسته به آن، همچنان ادامه دارد. ارتش ترکیه وارد عمق 5 کیلومتری خاک عفرین شده و توانسته بلندی های شرق و غربی این منطقه را به تصرف خود درآورد.

فرماندهان مدافع خلق (ypg) اعلام کردند: مناطق عمق 5 کیلومتری عفرین را نمی توان مناطق تحت تصرف نامگذاری کرد بلکه این مناطق، مناطق جنگی هستند که شهروندان از آنها خارج شده اند.

از سوی دیگر، ترکیه ادعا کرد که نزدیک به 50 یا 60 روستا را تصرف کرده است که نیروهای کرد این موضوع را تکذیب کرده و می گویند که این مناطق مناطق جنگی است.

"هاوین مصطفی" رئیس مشترک کانتون عفرین، در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در عفرین ،هدف های ترکیه از این عملیات را برشمرد و اعلام کرد: ترکیه در پی تصرف کامل کانتون عفرین است که این موضوع شامل 5 آیتم می باشد:

اول: حذف یک حاکمیت کردی در منطقه و مرزهای ترکیه.

دوم : ایجاد یک حاکمیت ترکی یا ترکمانی تابع ترکیه درمنطقه عفرین.

سوم: استقرار سه میلیون و پانصدهزار نفر جمعیت پناهجو سوری در عفرین که در حال حاضر در مستقر هستند و این اقدام با هدف تغییر دموگرافی صورت می گیرد.

چهارم: انتقال برخی از تروریست ها از منطقه ادلب به کانتون عفرین می باشد به منظور وصل نقاط مواصلاتی جرابلس با عفرین-ادلب به عنوان منطقه تحت نفوذ دولت ترکیه است.

"هاوین مصطفی" در ادامه افزود که هدف اصلی و اساسی اردوغان جداسازی استان حلب از سوریه و وصل آن به خاک ترکیه است.

خبرنگار ایسکانیوز حاضر در عفرین گزارش داد که ارتش ترکیه همه روزه حملات هوایی بر مناطق روستایی و ارتفاعات عفرین انجام می دهد، اما پاسخ نیروهای کرد به این حملات در شب آغاز می شود که منجر به آزاد سازی بخش هایی از روستاها این منطقه می شود.

در عفرین یک جنگ نابرابری در حال شدت گرفتن است و ارتش ترکیه با جنگنده های خود به پیشرویهای خود ادامه می دهد که در غیر این صورت قادر به پیشروی سریع نخواهد بود.

پیشروی ترکیه در این جنگ که به عنوان دومین کشور ناتو به شمار می رود یک افتضاح نظامی به شمار می رود زیرا نتوانسته است به اهداف و مواضع خود در این منطقه برسد و حتی مناطقی که در روز تصرف می کند در شب از دست می دهد.

این در حالی است که نیروهای کرد اعلام کردند که 92 غیرنظامی کشته و زخمی شدند و همچنین مناطق و اموال و روستاهای مختلف کردنشین عفرین دچار آسیب زیادی شده اند.

از سوی دیگر دولت سوریه تنها با فرستادن نیروهای مردمی وابسته به خود به عفرین توانسته که با نیروهای کرد رابطه برقرار کند، که این اقدام باعث نارضایتی کردها شده است.

کردها معتقدند، ارتش سوریه در حالی که می تواند هواپیماهای "اف16" رژیم صهیونیستی را ساقط کند چرا در مقابل تجاوزات ترکیه به خاک عفرین سکوت اختیار کرده است و هیچ اقدام جدی علیه هواپیماهای این کشور انجام نمی دهد.

"نوری محمود"، سخنگوی نیروهای مدافع خلق در مصاحبه با خبرنگار ایسکانیوز اعلام کرد: "ما درخواست داریم که دولت سوریه برای حفظ حاکمیت ارضی خود سریعا در مقابل تجاوزات ترکیه اقدام عملی انجام دهد و با پدافند هوایی خود مانع نزدیک شدن هواپیماهای ترکیه شود".

این درحالی است که "هاوین مصطفی" در پاسخ به سوال مبنی بر سکوت روسیه به تجاوز ترکیه در عفرین اظهار داشت: "هدف های اقتصادی که روسیه دنبال می کند بسیار گسترده تر از آن چیزی است که بخواهد نیروهای کرد را به عنوان هم پیمان و متحد خود به شمار آورد.

در نهایت وضعیت در عفرین چنین گزارش شده است که جنگ همچنان ادامه داشته و آتش بس تا به الآن در منطقه عفرین اجرا نشده است.

کد خبر: 911920

وب گردی

وب گردی