رکود اقتصاد مقاومتی با تفکر تدبیری ها

با توجه به آمار و ارقام رسمی کشور و ماحصل کار دولت تدبیر و امید می توان فهمید این کابینه توفیق زیادی در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی نداشته و حتی در برخی موارد باعث وخیم شدن اوضاع کشور شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ با نگاهی دقیق به اوضاع کشور می توان متوجه شد امروزه مهمترین مسئله آن اقتصاد است؛ به طوری که در طول 6 سال گذشته حتی این موضوع در نامگذاری های سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب می شده نمایان است.

به همین منظور بود که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در سال 92 به قوای سه گانه و همچنین رئیس وقت مجلس تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد. نکته قابل توجه این است که این ابلاغ درست در ایامی بود که دولت تدبیر و امید بر سر کار بوده است و باید دید این سیاست هایی که ابلاغ شده حداقل در مورد قوه مجریه به کجا رسیده و برای کشور چه اوضاعی را ایجاد کرده است.اگر بخواهیم دقیق تر در مورد روند اجرایی آن در دولت یازدهم و دوازدهم نگاهی بیاندازیم بهتر است باید هم به ارکان سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و هم اجرایی شدن آن توسط دولت توجه داشت.

در سیاست هایی که برای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد نگاه به درون، حمایت همه جانبه از صادرات کالا ها، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، صرفه جویی در هزینه های کشور و ... دیده می شود اما باید پرسید تا چه اندازه این موارد و موضوعات دیگر در دولت تدبیر و امید محقق شده است و مشخصا این که، تا چه میزان توقعات را برآورده کرده است. به همین جهت هم سراغ موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی و عملکرد دولت در این خصوص می رویم.

صعود بیکاری

در مورد مهم ترین رکن اقتصاد مقاومتی که نگاه به درون و فراهم آوردن شرایط برای به کار گیری نیروی داخلی و اشتغال زایی است نکته قابل توجهی وجود دارد.

با نگاهی به ارقام مرکز آمار در مورد دولت روحانی برای سه و نیم سال اول کار خود متوجه می شویم 635 هزار نفر بر شمار بیکاران کشور افزوده شده است. البته این به غیر از آمار های جدید است که حکایت از تشدید این وضعیت دارد.

در ابتدای دولت یازدهم در تابستان سال 392 بالغ بر 2 میلیون و 563 هزار بیکار در کشور وجود داشت که این رقم در زمستان سال 95 به 3 میلیون و 198 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

این یک نمونه از اقداماتی است که دولت تدبیر و امید در خصوص اقتصاد مقاومتی توفیقی نداشته است در نگاهی دیگر باید به مقوله واردات و صادارت بیاندازیم. موضوعی که در اقتصاد مقاومتی دارای اهمیت ویژه ای است.

به طور مثال باید گفت از دستاوردهای مهمی که دولت یازدهم در خصوص صادرات انجام داده است مثبت کردن تراز تجاری کشور بعد از 35 سال در سال 95 است. اما در چهار ماه نخست سال 96 زنگ هشدار این دستاورد هم به صدا در آمد. به گزارش رزونامه دنیای اقتصاد براساس جدیدترین آمار گمرک ایران که به تازگی منتشر شده در 4 ماه منتهی به تیرماه سال جاری، تراز تجاری ایران منفی شده است این نشان می دهد دولت مدیریت با ثباتی در این خصوص نداشته و نتوانسته از این ماحصل خود به خوبی دفاع کند.

رکورد به یاد ماندنی

اما یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید است. طبق آمار، دولت یازدهم کشور را با 104 هزار میلیارد تومان بودجه جاری از دولت قبل تحویل گرفت. حسن روحانی و یارانش در سال 93 این رقم را به 148 هزار میلیارد تومان و در سال 94 به به 178 هزار میلیارد تومان رساندند. در سومین سال دولت تدبیر و امید هم یک رکورد ماندگار در بودجه عمومی کشور رقم خورد و دولتمردان تدبیر و امید این رقم را به 204 هزار میلیارد تومان رساندند، یعنی چیزی در حدود دو برابر بودجه عمومی دولت قبل خرج کردند. این یعنی بر خلاف آن که باید هزینه ها را کاهش می دادند رکود تازه ای در این زمینه رقم زدند.

جوابی که داده نشده

از دیگر بندهای مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی که با توجه به شرایط سیاست خارجی کشور پر اهمیت به نظر می رسد رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن است. در خصوص این قسمت باید به چند نکته اشاره کرد. ابتدا باید دانست در حین مذاکرات فردی با جاسوسی خود یکی از قسمت های مهم آن را کور کرد. دری اصفهانی مسئول بخش بانکی برجام بود. این شخص با جاسوسی خود توانست ایران را در این بخش نا کام بگذارد به طوری که حتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به این مشکل اذعان داشته است.

اما در بخش دیگر باید گفت با نقص های فاحشی که به گفته مسئولان تیم مذاکره کننده هسته ای صورت گرفته ولی در جواب آن اقدامی برای بالا بردن هزینه برای دشمن صورت نگرفته است. این کار فشارهای زیادی را با توجه به اینکه مدیریت دولت نتوانسته به خوبی در بخش داخلی اجرایی شود بر کشور وارد می کند. یکی از نتایج آن ایجاد مشکل در انتقال پول های حاصل از فروش نفت به داخل کشور دیده می شود.

این ها تنها چندی از مواردی بود که نشان می دهد دولت در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی توفیق زیادی نداشته است و باید همت بیشتری برای این موضوع به کار بگیرد.

موضوعی که امروز در جایی دیگر برای کشور تبدیل به جنگ اقتصادی شده است که ماحصل آن کاهش قدرت پول ملی و در نتیجه تضعیف اقتصاد کشور شده است.

اگر دولت به همین روند ادامه بدهد و نخواهد اقدامات مهمی در این راستا انجام دهد آنچه بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد گرفت مردم و به خصوص قشر ضعیف آن هستند. قشری که امروزه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد اما با اقداماتی که دولت تا به حال انجام داده فشار زیادی بر آن وارد شده است.

پس دولت در راستای بهبود روند اقتصاد کشور باید به سیاست های اقتصاد مقاومتی اهتمام بیشتری به خرج دهد در غیر این صورت بار کج هیچ وقت به منزل نخواهد رسید. زیرا سیاست های اقتصادی خارج از آنچه که در برنامه اقتصاد مقاومتی وارد شده نتیجه مطلوبی برای کشور نخواهد داشت.

خبرنگار: مجید فاضلی

کد خبر: 912019

وب گردی

وب گردی