طرح بازآفرینی شهری در استان های کشور در چه وضعیتی است؟ استانداران پاسخ می دهند

استانداران قم، خراسان رضوی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، سمنان، خراسان جنوبی،فارس،قزوین، و خوزستان چگونگی و آغاز انجام طرح بازآفرینی در این استان ها را شرح دادند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، مفهوم لغت بازآفرینی به آن معنا است که در رابطه با نوسازی طرح هایی که از گذشته بوده در زمان حال در آن با توجه به شرایطی که وجود دارد تغییر دارد. چندی پیش حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه ای که با اعضای هیات دولت داشت بحث طرح بازآفرینی شهری را مطرح کرده و قرار شد تا ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده استان های کشور آغاز شود که از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری را در 9استان منتخب بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان با دستور رئیس جمهوری صادر شد.

طرح بازآفرینی شهری به آن معنا است که به بافت های فرسوده و قدیمی در شهرها توجه ویژه ای شود آن گونه که سازمان های مربوطه به تکاپو برای این طرح افتاده تا به ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی در این مناطق دست بزنند.

گفتنی است بازآفرینی شهری از سیاست های اصلی دولت دوازدهم در حوزه شهرسازی و نقشه راه اعلام شده توسط عباس آخوندی وزیر راه است که متکی بر زیست پذیرکردن مناطق شهری کم کیفیت با حداکثر مشارکت ذینفعان شهری و مدیریت یکپارچه محلی است.

در بازآفرینی شهری بر 4 اصل متکی است، بازآفرینی اقتصادی، بازآفرینی اجتماعی، بازآفرینی محیطی و بازآفرینی کالبدی.

روحانی صبح پنجشنبه 19 بهمن ماه سال جاری در آغاز مراسم برنامه ملی بازآفرینی شهری اظهار داظت: من این طرح را هدیه دولت دوازدهم برای مردم و نسل جوان خانه‌ اولی می‌دانم این طرح سرمایه مردم را افزایش می‌دهد، محله‌ها ‌را نو و نشاط ایجاد می‌کند و وقتی بخش مسکن فعال شود، سایر بخش‌های اقتصادی را هم فعال می‌کند ودر نتیجه اشتغال ایجاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری به این معنا است که دولت صدای زلزله‌، صدای مشکلات مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، صدای مشکلات مردم کم توان و صدای نسل جوان خانه اولی را شنیده است.

به گفته استاندار فارس البته که رئیس جمهور در رابطه با طرح بازآفرینی شهری اعلام کرده اند یکسری کارهای متفرقه ای است که در گذشته بر روی بافت ها انجام شده منتها این پیشنهاد می تواند متمرکز باشد.

به همین منظور خبرنگار سرویس استان های باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) به سراغ استانداران قم، خراسان رضوی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، سمنان، خراسان جنوبی،فارس،قزوین و خوزستان رفته و از چگونگی انجام این طرح در این استان ها پیگیری کرده است که در ادامه به آن اشاره می کنیم؛

وجود 1748 هکتار بافت فرسوده در قم

مهدی صادقی ، استاندار قم گفت: در حوزه مرکزی شهر حدود 1748 هکتار بافت فرسوده داریم که متاسفانه در نقطه اصلی شهر قم این بافت ها وجود دارد.

وی ادامه داد: جمعیتی حدود 250 هزار نفر در این مناطق است که به صورت جدی در دستور کارمان است و انشالله از طریق ستاد بازآفرینی شهری بتوان با برنامه ها و رایزنی هایی که صورت گرفته تسهیلاتی را فراهم و فعالیت ها را انجام دهیم.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/dLCLa "

آغاز این طرح باید در مناطقی باشد تا دسترسی مردم به آب، برق و سایر امکانات آسانتر باشد

علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شهر گچساران در رابطه با طرح بازآفرینی شهری در گذشته با بانک ها هماهنگ بوده ایم و با آغاز این موضوع پیشرفت خوبی تاکنون در استان داشته ایم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حال حاضر مشابه این طرح را درشهر یاسوج انجام می دهیم زیرا اعتقادمان بر آن است که با توجه به نگاه رئیس جمهور باید تامین مسکن را از جاهایی شروع کنیم تا دسترسی به خدمات عمومی مانند آب، برق، و سایر امکانات بهتر و آسانتر باشد.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/Ge5gQ "

12 شهر از 37 شهر در استان بوشهر بافت فرسوده دارند

عبدالکریم گراوند اظهار داشت: در حال حاضر در رابطه با با بافت های فرسوده 12 شهر از 37 شهر در استان بوشهر بحث بافت های فرسوده و ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی دارند.

وی ادامه داد: اجرای فاز اول این طرح در شهر بوشهر عملیاتی خواهد شد که 4000 متر مربع زمین در بوشهر مشخص شده که انشالله مقدمات آن را فراهم خواهیم کرد.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/Obh9L "

حوزه صنعت و معدن در استان یک جهش بودجه ای می طلبد

سیدشهاب‌الدین چاوشی استاندار سمنان اظهار داشت: بافت مرکزی شهر سمنان در دستور کار قرارگرفته و برخی از خانه های قدیمی که ارزش تاریخی داشته به تدریج شروع شده که حتی در گذشته هم این کار صورت گرفته و در این دوره هم بخش های جدیدی را به آن ملحق خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به منظور احیای بافت تاریخی برای طرح بازآفرینی شهری اقدامات مناسبی را برای سال های آتی در پیش خواهیم گرفت.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/glU6n "

طرح های بازآفرینی شهری در انتظار ابلاغ حکم رئیس جمهور هستند

محمدمهدی مروج الشریعه با بیان این که استان خراسان جنوبی جزو استان های اعلام شده در فاز اول این طرح نبوده است، اظهار داشت: با توجه به شاخص های اعلام شده در این طرح پیش بینی های لازم در استان را انجام داده و بلافاصله در شهر بیرجند مرکز استان زمینی را به استعداد ساخت 500 واحد پیش بینی کرده ایم و طرح های پیش بینی شده را تا آغاز فازهای بعدی عملیات اجرایی نگه داشتیم تا زمانی که به استان ما هم این طرح ابلاغ شود.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/rXXDv"

مازندران اولین استان در اجرای طرح بازآفرینی شهری است

محمد اسلامی در ارتباط با آغاز این طرح در استان مازندران اظهار داشت: 38 شهر از 58 شهر استان مازندران دارای بافت فرسوده است که مساحت این بافت فرسوده 4800 هکتار و 400 هزار نفر در این مناطق زندگی می کنند.

استاندار مازندران با بیان این که برنامه ستاد بازآفرینی را در استان اجرا خواهیم کرد، ادامه داد: این برنامه اولین بار در دولت تدبیر و امید آغاز و در مازندران شروع شد .

وی افزود: در افتتاحیه ای که ریاست جمهوری برای این طرح داشته دستور اجرایی یکی از پروژه های استان را صادر کرده که مربوط به بناهای تاریخی در شهرستان ها است.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/7RVHj"

یک حیات جدیدی در بافت های جدیدی رخ دهد

اسماعیل تبادار با بیان این که استان فارس دارای نزدیک به 4 هزار هکتار بافت فرسوده است و که 1800 هکتار آن در شیراز قرار دارد، اظهار داشت: از این 1800 هکتار 660 هکتار بافت فرهنگی و تاریخی و مابقی هم بافت فرسوده است.

وی ادامه داد: الگویی که رئیس جمهور اشاره کردند یکسری کارهای متفرقه ای است که در گذشته بر روی بافت ها انجام شده منتها این پیشنهاد می تواند متمرکز باشد.

استاندار فارس با بیان این که 4500 متر از بافت فرسوده را شروع به بازآفرینی کرده ایم، گفت: از اولین استان هایی هستیم که این کار را آغاز و انشالله یک حیات جدیدی در بافت های جدیدی رخ دهد.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/YQqZF"

قزوین نیاز به یک بازسازی و نوسازی جدی دارد

عبدالمحمد زاهدی گفت: 20 استان در این طرح در نظر گرفته شده که در این مرحله 9 استان اعلام شده و استان قزوین جزو 20 استان اعلام شده است اما در مرحله نخست نیست.

وی ادامه داد: شهر قزوین یکی از مناطقی است که بافت فرسوده گسترده ای در هسته مرکزی شهر دارد که نیاز به یک بازسازی و نوسازی جدی دارد.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/mAMD7"

آغاز طرح بازآفرینی شهری در شهرک شهید رجایی خراسان رضوی

علیرضا اظهار داشت: بیش از 5600 هکتار بافت فرسوده در شهرهای مختلف خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد بیش از 3700 بافت در شهر مشهد وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: تقریبا اولین پروژه را در منطقه شهرک شهید رجایی آغاز کرده ایم که امیدواریم انشالله آن را به عنوان نمونه در اقتصاد با سرمایه گذاری برای بقیه سرمایه گذاران گسترش دهیم.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/gw049"

اهواز در اولویت بازآفرینی شهری قرار دارد

غلامرضا شریعتی گفت: بادستور رئیس جمهور این طرح در منطقه آب شهر اهواز آغاز کرده ایم.

استاندار خوزستان ادامه داد: این منطقه به دلیل آن که بر روی تپه قرار گرفته و در خطر است در اولویت کار قرار گرفته است.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/qXTpM"

اعمال طرح بازآفرینی در هر شهری که دارای بافت فرسوده است

اقبال عباسی گفت: طرح بازآفرینی شهری را در تمام نقاط استان می توان اجرا کرد به آن معنا که در هر شهری که بافت فرسوده داریم این طرح اعمال خواهد شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای اجرای این طرح بانک ها تسهیلاتی ارائه خواهند کرد و در اختیار شرکت ها یا مالکین که قصد نوسازی دارند ،قرار می دهند و به فعالیت می پردازند.

متن این گفت وگو را در لینک روبرو ببینید: " yon.ir/bP99Z"

901/900

کد خبر: 912192

وب گردی

وب گردی