دستگاه های دولتی به وظیفه اصلی خودشان عمل کنند / دانشگاه داری وظیفه وزارت علوم است

میرحمایت میرزاده با انتقاد از دانشگاه داری برخی نهادهای دولتی گفت: متاسفانه حجم دستگاه های اداری را آنقدر بزرگ کردیم که پا از گلیم خود فراتر می گذارند و به اموری می رسند که هیچ ارتباطی با وظیفه سازمانی آنها ندارد.

سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دانشگاه داری برخی نهادهای دولتی و وزارتخانه ها گفت: دستگاه های دولتی با دانشگاه داری از کار اصلی خود می مانند، این دستگاه ها باید به وظیفه اصلی خودشان عمل کنند و اجازه دهند وزارت علوم نیز به وظیفه خود یعنی دانشگاه داری برسد. وظیفه نهادهای دولتی رسیدگی به کارهای برجای مانده ای است که بر اساس اهداف سازمانی برایشان تعریف شده است.

وی افزود: با توجه حجم وسیع و کار زیادی که وزارت خانه ها دارند، اگر دانشگاه داری هم بکنند کارهای وزارت خانه را چه کسی انجام خواهد داد؟ اگر قرار باشد هر وزارتخانه ای برای خودش دانشگاهی داشته باشد وظیفه وزارت علوم چیست؟

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بزرگ شدن دولت اظهار داشت: متاسفانه حجم دستگاه های اداری را آنقدر بزرگ کردیم که پا از گلیم خود فراتر می گذارند و به اموری می رسند که هیچ ارتباطی با وظیفه سازمانی آنها ندارد.

میرزاده با نفی مدرک گرایی گفت: بسیاری از جوانانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند غیر از یک کاغذ به عنوان مدرک چیز دیگری در دستشان نیست. چیزی اختراع و تولید نکرده اند، فقط مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری دارند.

وی افزود: متاسفانه صرفا به درس و واحد و نمره چسبیده ایم و نتیجه آن میشود خروجی بی اثر دانشگاه ها. باید ببینیم خروجی دانشگاه ها عملا کدام مسئله کشور را حل کرده است و برای حل مشکلات کشور چه طرحی ارائه داده اند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با آمایش سرزمین در مناطق محروم و مشکلاتی که در استانهای مختلف داریم باید برنامه ریزی شود و دانشجویان در دانشگاه ها روی مسائلی کار کنند که نتیجه آن حل معضلات جامعه باشد. یک مسئله را انتخاب کنند و برای حل آن پژوهش و مطالعه انجام دهند.

وی از ادامه فعالیت مراکز فروش پایان نامه در اطراف دانشگاه ها ابراز نارضایتی کرد و گفت: پایان نامه هایی که مقابل دانشگاه تهران کیلویی به فروش می رسند ارزشی ندارند و اگر اینگونه پایان نامه ها نباشند بهتر است. مشکل کشور این است که یک دستگاهی باید مانع فعالیت این مراکز شود تا به خودشان جرات ندهند کنار لپه و نخود و کتاب و کاغذ و خودکار چند کیلو هم پایان نامه بفروشند. این در شان دانشگاه و در شان استاد نیست که به اینها عنوان پایان نامه دهد.

میرزاده از بی توجهی دانشگاه ها به پایان نامه های بی محتوا نیز انتقاد کرد و افزود: نه در دانشگاه ها به پایان نامه ها و دزدی های علمی توجه می شود نه در جلسات دفاعیه داوران و برخی اساتید به آن توجه دارند.

وی با اعلام اینکه قانون برخورد با پایان نامه های تقلبی در مجلس به تصویب رسیده، گفت: دولت باید سریعا آیین نامه این قانون را ابلاغ کند و مطابق آن مراجع ذیربط اقدام به موقع داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منافع سازمان سنجش و برخی از مسئولان آموزش و پرورش مانع حذف کنکور است، افزود: برخی مسئولان با بهانه‌هایی سعی می‌کنند از حذف کنکور جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه پافشاری برای برقرار ماندن کنکور نگران کننده است اظهار داشت: وزارتخانه‌های مسئول اگر پایبند به اجرای قانون بودند، زمینه های حذف کنکور را فراهم می‌کردند و در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می دادند.

کد خبر: 912336

وب گردی

وب گردی