تاملی برتحولات منطقه از نگاه نویسندگان عرب زبان

برخی از نویسندگان روزنامه های عرب زبان مهمترین تحولات مربوط به کشور های عربی و اسلامی را ازنگاه خود مورد بررسی قرار داده اند. در این میان، مسایلی مانند" انتقال سفارت آمریکا به قدس ،تفاهم نامه هسته ای ایران ،دیدار حریری از عربستان و آینده اردوغان و تعاملش با کشورهای اروپایی "مورد اهتمام بوده است .در ذیل به دیدگاه برخی از این نویسندگان اشاره می شود.

روزنامه" الشرق الاوسط عربستان" در مقاله ای با عنوان " چرا عجله در انتقال سفارت آمریکا به قدس " به قلم "راجح الخوری " ازنویسندگان لبنانی، به دلایل تعجیل اجرایی شدن طرح ترامپ پرداخته است. وی در این نوشتار، علاوه بر مساله یهودی سازی قدس، به نکته ای اشاره می کند که درخور تامل می باشد. راجح الخوری می نویسد:" زمانی که کنگره آمریکا در سال 1995 با انتقال سفارت آمریکا به قدس موافقت کرد، "شیلدون ادیلسون" به سرعت آمادگیش را مبنی بر پذیرش همه هزینه های ساخت آن اعلام کرد. این تصمیم آمریکا درجدول کاری روسای جمهور آمریکا باقی ماند اما از امضای آن خودداری کردند تا این که ترامپ در پایان سال گذشته آن را امضا نمود. بعد از این امضا، دوباره شیلدون اعلام کرد که هزینه های ساخت آن را که به نیم میلیارد دلار می رسد، قبول خواهد نمود. حال این سوال پیش می آید که چرا این همه بخشش از سوی شیلدون صورت می گیرد؟آیا این بخشش برای آن است که وی به حزب جمهوری خواه آمریکا وابسته بوده و در انتخابات سال 2012 صد میلیون دلار در انتخابات هزینه کرده است؟ و یا این که وی از ستاد انتخاباتی ترامپ حمایت و پنج میلیون دلار به مراسم تنفیذ ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده بود؟ و... این سوالات هم در پشت پرده نشست وزرای کشورهای اروپایی – عربی در بروکسل که در هفته جاری برگزار گردید، مطرح شد . کشورهای اروپایی و عربی یک احساس خطر مشترکی درباره نیت شیلدون دارند و آن این است که شیلدون صاحب قمارخانه هایی در لاس وگاس در جزیره ماکائو و دارای امپراطوری قمارخانه در این منطقه می باشد به گونه ای که ثروت وی ازاین راه به 35 میلیارد دلار می رسد ؛بنابراین، این ترس وجود دارد که در قدس نیز قمارخانه راه بیاندازد".

روزنامه" الرای مدیا کویت "در مطلبی به قلم" حسین عبد الحسین " نیت ترامپ را مبنی بر پایان دادن بحران درکشورهای عربی قبل از دست یابی ایران به سلاح هسته ای مورد بررسی قرار می دهد. این روزنامه بیان می کند، یکی از موفقیت هایی که ترامپ در سال جدید به دنبال آن می باشد تا به آن دست پیدا کند ،تلاش مجدد وی برای بهبود روابط با کشورهای عربی و اجرای دوباره طرح مقابله با ایران به منظور کسب رضایت این کشورهاست. از این رو، وی میزبان پادشاه عربستان ، ولی عهد امارات و امیر قطر خواهد بود .در همین راستا،برخی از منابع مطلع در کاخ سفید نقل کرده اند که پایان مهلت مشخص شده برای اصلاح تفاهم نامه هسته ای ایران 12 "ماه می" می باشد و ترامپ هم علاقه مند است تا آمریکایی ها را برای اجرای همه گزینه ها و احتمالات علیه ایران آماده نمایند و در راس اقدامات و گزینه های پیش رو؛ تحریم دوباره ایران برای اجبار این کشور به اصلاح تفاهم نامه هسته ای است.

دیدار اخیر سعد حریری نخست وزیر لبنان ازعربستان برای روزنامه" الخلیج امارات"دارای اهمیت بوده است به گونه ای که "صادق ناشر" نویسنده این روزنامه در مقاله ای با عنوان" حریری در عربستان" به ابعاد حضور وی در عربستان می پردازد. در این نوشتار نویسنده به علاقه عربستان برای حفظ روابط با لبنان اشاره می کند و این که تمایل دارد تا لبنان را به عنوان یک بازیگر موثر در منطقه و همچنین عضو فعال کشورهای عربی نگه دارد. این نویسنده ،همچنین بیان می کند که کشورهای عربی از به هم ریختن اوضاع داخلی لبنان و تاثیر آن برتحولات منطقه ترس دارند و ترس آنان هم به این علت است ، مبادا طرف های خارجی مانند ایران و یا کشورهای دیگر از این اختلافات داخلی به سود خودشان بهره برداری نمایند. وی همچنین یکی دیگر از اهداف حفظ و بهبود روابط عربستان را با لبنان ،جلوگیر از نقشه های ایران در این کشور می داند.

"أحمد عبد التواب" از نویسندگان مصری در مقاله ای با عنوان"مشکلات آینده اردوغان" به مسایلی اشاره می کند که دلیلی بر رویاریی آینده اردوغان با کشورهای اروپایی است. وی می نویسد:"شاخصه هایی جدی وجود دارد که نشان می دهند میان اردوغان با برخی از کشورهای اروپایی در آینده نزدیک تنش شکل خواهد گرفت. یکی از این نشانه ها، انفجاری است که در نزدیکی سفارت ترکیه در آلمان به گوش رسید و بنابر گزارش سخنگوی پلیس آلمان چهار نفر از جایی که این انفجار رخ داد فرار کردند که هنگام فرار کیسه هایی پر از پرچم های رنگ قرمز و سبز و زرد را باخودشان حمل می کردند که رنگ پرچم کردها می باشد. در این موقع نیروهای امنیتی لبنان همه درهایی که به سفارت منتهی می شد را بستند .مشهور است که جبهه کردی یکی از جبهبه هایی است که اردوغان برای خودش با هدف توسعه نفوذش باز کرده و هم اکنون هم در عفرین سوریه این نیروها و قبل از آن هم در کردستان حضور داشته اند".

کد خبر: 912376

وب گردی

وب گردی