آیا ویتامین D می تواند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را کاهش دهد؟

نتایج اخیر مطالعات محققان نشان می دهد مقدار مناسب ویتامین D می تواند خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ، یافته های اخیر محققان نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی می توانند خطر ابتلا به مرگ را به میزان یک سوم کاهش دهند.نتایج این تحقیق اخیرا در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.بیماری های قلبی و عروقی مانند چترهای دوره ای هستند که معمولا شامل اثرات قلبی و عروق خونی محتوای بیماری های قلبی، حملات قلبی و نارسایی قلبی و سکته مغزی است.

مرگ 610 هزار نفر در ایالت متحده آمریکا به علت بیماری های قلبی و عروقی

بنا بر اعلام مدیکال نیوز، بیماری های قلبی و عروقی در ایالات متحده به عنوان قاتل درجه یک شناخته می شوند به طوری که بیماری های قلبی به تنهایی در سال جان 610 هزار نفر را در این کشور می گیرد.

تحقیقات اخیر محققان نشان داده که ویتامین D ممکن است نقش مهمی در سلامت قلب و عروق داشته باشد.به عنوان مثال، نتایج گزارش پزشکی مدیکال نیوز در سال 2016 نشان داده است افرادی که دچار کبود ویتامین D هستند ، بیشتر در معرض سکته مغزی، نارسایی قلبی، حمله قلبی قرار خواهد گرفت که در برخی موارد حاد می تواند منجر به مرگ و میر نیز شود.

مطالعه جدید محققان به رهبری پروفسور جوتا دیاریکس از گروه پزشکی بالینی در دانشگاه برگن در نروژ به بررسی ارتباط و نقش ویتامین D در خطر مرگ از بیماری های قلبی و عروقی پرداخته است . پرفسور دیارکس و همکاران وی به منظور دستیابی به یافته های خود، نمونه های خون 4 هزار و 114 نفر از بزرگسالان که مشکوک به آنژین پکتوری (درد قفسه سینه که در اثر بیماری قلبی عروقی ایجاد می شود) بودند را جمع آوری کرده و به تحلیل آن پرداختند. این افراد به طور میانگین 62 سال سن داشته و به طور متوسط 12 سال تحت پیگیری محققان قرار داشتند. این تیم نمونه خون افراد را برای سطوح 25 هیدروکسی ویتامین D3 یا 25 OH Vitamin D (که فرم اولیه گردش ویتامین D است) را مورد بررسی قرار دادند. در طول این پیگیری ، در مجموع 895 مرگ و میر وجود داشت که 407 مورد آن مربوط به بیماری های قلبی و عروقی بود.

بر طبق مؤسسه ملی بهداشت (NIH) ، سطح 25 OH Vitamin D از 50 تا 125 نانومول در لیتر (nmol / l) برای سلامت استخوان و سلامت کلی افراد مناسب است. محققان در این مطالعه محققان دریافتند که غلظت مناسب 25 OH Vitamin D برای کاهش خطر مرگ و میر 42-100 نانومول در لیتر است. غلظت های پایین تر از 42 نانومول در لیتر و بالاتر از 100 نانومول در لیتر با خطر بیشتر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی همراه است.

در واقع محققان دریافتند که شرکت کنندگان با غلظت 25 OH Vitamin D مناسب به طور واضح 30 درصد کمتر در اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند. پروفسور دیاریکس در این باره می گوید: « نتایج مطالعات محققان در این زمینه حاکی از این بود که مقدار مناسب ویتامین D می تواند خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.»

بر اساس این نتایج، پروفسور دیاریکس توصیه می کند : « همه افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی باید نظارت کافی بر مصرف ویتامین D خود داشته باشند اگر میزان ویتامین D از سطح تعیین شده پایین تر باشد ، ممکن است لازم باشد فرد مکمل های ویتامین D مورد نیاز را مصرف کند. »

وی افزود: « محققان در این زمینه توصیه می کنند که میزان مطلوب ویتامین D برای همه یکسان نیست و در افراد مختلف متفاوت است. میزان ویتامین D به این بستگی دارد که فرد در کدام منطقه زندگی کرده و کدام رژیم غذایی را دنبال می کند.»

گفتنی است منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است، اما می توان این ویتامین را از غذاهای خاص از جمله ماهی قزل آلا، ماهی تن و تخم مرغ ، شیرهای فرآوری شده و روغن کبد ماهی و مکمل های غذایی نیز دریافت کرد. ویتامین D در حفظ تعادل سطح کلسیم و فسفر خون بسیار موثر است همچنین این ویتامین در راستای جذب کلسیم جهت برای حفظ استحکام استخوان ها نیز موثر است. همچنین ویتامین D ممکن است بتواند در برابر آرتروز ، فشارخون بالا ، سرطان و سایر بیماری ها از بدن محافظت کند . با این حال، باید توجه داشت قبل از اینکه ویتامین D به عنوان یک مکمل مفید برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند، مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شده و با پزشک مربوطه در زمینه مصرف آن مشورت گرفته شود.

ترجمه : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 912411

وب گردی

وب گردی