شناسایی مناطق سیل‌خیز در استان لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از شناسایی ۵۲۲ نقطه سیل‌خیز در استان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، شیرزاد نجفی در نشست با خبرنگاران گفت: ۷۷ درصد مساحت استان در مالکیت منابع طبیعی است که ۴۳ درصد آن را جنگل تشکیل می‌دهد. ۳۴ درصد مساحت لرستان را مرتع تشکیل داده و ۷۰.۷ درصد آن نیز جزو اراضی ملی است.

این مسئول با بیان اینکه از لحاظ سطح جنگلی بعد از استان فارس مقاوم دوم کشور را داریم، ادامه داد: در حال حاضر سرانه فضای سبز جنگلی به ازای هر نفر در دنیا ۶۰۰۰ مترمربع، ایران ۱۷۰۰ مترمربع و در لرستان ۶۹۰۰ مترمربع است.

نجفی افزود: در لرستان ۲۵۰ غار طبیعی، ۲۵۰ آبشار، ۳۰ رودخانه، ۱۷۰۰ گونه گیاهی و ۳۵۸ گونه جانوری وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون در استان ۴۱۲ هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شده است، عنوان کرد: ۲۵۳ مترمکعب عملیات سنگی ملاتی، ۷۱۱ مترمکعب بندهای گابیونی، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بندهای خشکه‌چینی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یادآور شد: تاکنون ۲۰۰۰ بند کوتاه خاکی در استان احداث شده است.

نجفی با بیان اینکه در استان ۱۲ پارک جنگلی با ۶۰۰۰ هکتار، پنج نهالستان با ظرفیت تولید دو میلیون اصله نهال وجود دارد، بیان کرد: نهالستان گرمسیری در پل‌دختر را برای تولید گونه‌های گرمسیری با ظرفیت ۲۰۰ اصله نهال احداث شده است.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود آب و جنگل زایی از چالش‌های آینده کشور است، یادآور شد: عواملی که سبب این سه عامل هستند تخریب، تغییر کاربری و تصرف منابع طبیعی است. متأسفانه سطح جنگل‌های کشور در حال تخریب بوده و نیاز است در راستای حفاظت از جنگل فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

900

کد خبر: 912413

وب گردی

وب گردی