تاثیر موقتی اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز/ قیمت واقعی دلار وابسته به برطرف شدن مشکل نقل و انتقال پول

یک کارشناس بازار ارز گفت: در صورتی که نقل و انتقالات پول در دبی باز نشود و حساب های بانکی در چین محدود و تحت کنترل باقی بماند، تاثیر اقدام بانک مرکزی موقتی خواهد بود.

اباذر نجمی، کارشناس بازار ارز در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در کشور به قیمت واقعی دلار اشاره کرد و گفت: برخی از کارشناسان عنوان کردند که قیمت واقعی دلار 7 هزار تومان است، این در حالیست که مطرح کردن قیمت های تعجب آور از سوی برخی کارشناسان شایع است و کسانی که بدین صورت اظهارنظر می کنند کارشناسان خبره ارز نیستند بلکه به عنوان کارشناسان مطرح در حوزه بورس، بانک و اقتصاد تلقی می شوند که نسبت به مختصات بازار ارز آگاهی کامل ندارند.

او در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه این صحبت ها و اظهارنظرها باعث افزایش یک سری از انتظارات در بازار می شود و زمینه افزایش قیمت ارز و نیز نزدیک شدن به قیمت های پیش بینی شده را فراهم می کند؛ بنابراین امکان اینکه قیمت دلار به 7 هزار تومان و یا بالاتر از این قم برسد وجود دارد.

نجمی با بیان اینکه در ابتدا باید مشخص کرد که کارشناسان طی چه بازه زمانی مشخص کردند که قیمت دلار به 7 هزار تومان می رسد، گفت: زمانی که در خصوص تعیین قیمت دلار صحبت به میان می آید در ابتدا باید مشخص کرد که قیمت مطرح شده براساس چه معیاری تعیین شده اما در کل باید گفت که رشد نرخ ارز در بلندمدت مثبت ارزیابی شده است.

کارشناس بازار ارز خاطرنشان کرد: چیزی که به عنوان ارزش واقعی قیمت دلار مطرح می شود باید با اقتصاد کشور و نیز شرایط موجود هماهنگ باشد، درصورتی که نرخ دلار جهشی را تجربه کند و به بالای 5 هزار تومان برسد با تقاضای چندانی در بازار همراه نخواهد شد و دوباره بازار وارد رکودی می شود که این رکود تقاضا برای ارز را کاهش می دهد.

او به قیمت واقعی دلار در بازار اشاره کرد و گفت: چیزی به اسم قیمت واقعی دلار بدون درنظرگرفتن زیرساخت ها و اتفاقاتی که باید بیفتد نمی توان عنوان کرد، با توجه به وجود بازیگر اصلی در بازار به نام بانک مرکزی که منابع را در اختیار دارد و قادر به تزریق بازار است می توان شاهد کاهش نرخ دلار در بازار باشیم.

نجمی با بیان اینکه مشکل نقل و انتقال پول در حال حاضر به عنوان بزرگترین معظل اصلی در بازار محسوب می شود، گفت: در حال حاضر نمی توان به منابع موجود ایران در کشورهای چین و دبی دسترسی پیدا کرد و بانک مرکزی اکنون در حال اقدامات لازم برای این نقل و انتقالات است.

کارشناس بازار ارز افزود: در صورتی که بخواهیم قیمت دلار پیش بینی کنیم در ابتدا باید مشخص کرد که مشکل موجود نقل و انتقال پول برطرف می شود یا خیر؟

کارشناس بازار ارز با اشاره به تاثیر اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز گفت: جذب سپرده 20درصدی هیچ تاثیری را در بازار ارز نخواهد گذاشت و تنها باعث جذب بخشی از نقدینگی شده است . جذب سپرده ارزی و پیش فروش سکه کاملا بی تاثیر بوده و به طور قطع فعالان بازار اعتماد چندانی به این بازار نخواهند کرد.

او اظهار داشت: در صورتی که نقل و انتقالات در دبی باز نشود و حساب های بانکی در چین محدود و تحت کنترل باقی بماند تاثیر اقدام بانک مرکزی موقتی خواهد بود و از چند روز آینده شاهد افزایش قیمت ارز در بازار خواهیم بود.

401

کد خبر: 912507

وب گردی

وب گردی