مومنی‌شریف: شناساندن درست انقلاب، وظیفه حوزه هنری است

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، در سی‌ و چهارمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری، گفت: معرفی هویت انقلابی ایران وظایف حوزه هنری است که مدیران استانی باید به آن توجه و برای رسیدگی درست به این وظایف برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایسکانیوز از حوزه هنری، سی‌ و چهارمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه با حضور رئیس حوزه هنری کشور و مدیران ستادی و استانی به مدت ۳ روز در تهران در حال برگزاری است.

این نشست صبح امروز کار خود را با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و مجید مصلحی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس این نهاد انقلابی آغاز کرد.

مومنی‌شریف در این نشست ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین برنامه‌هایی که منجر به بهتر شدن فعالیت‌های حوزه هنری در مراکز استانی خواهد شد؛ گفت: انقلاب اسلامی ایران در سالی که گذشت وقایع مهمی را پشت سر گذاشت. وقایعی که با پیروزی‌های مهم همراه بود. در نتیجه توان و انگیزه ما برای ادامه کار را چند برابر کرده است.

وی افزود: ماه‌های اخیر سال 96 دارای ویژگی‌های ارزشمندی بود که با پیروزی‌های پی در پی در ابعاد گوناگون خودنمایی می‌کند. پیروزی‌هایی که برای برخی‌ها شیرین نبود و یا با بی‌تفاوتی از کنار آن عبور کردند. چرا که ایران امروز با ایران سال‌های قبل از انقلاب تفاوت‌های زیادی دارد. ایران امروز بیش از هر زمان دیگری در منطقه و جهان تاثیرگذار است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی اظهار کرد: تاثیرگذاری ایران را از روی تصورات خود اعلام نمی‌کنم بلکه اسناد معتبری موجود است که در جلسات با مرکز بیداری اسلامی کشور مشاهده کرده‌ام. این اسناد همه از نقش مهم و سازنده ایران در منطقه سخن می‌گفتند. نقش مهم و حقیقی ایران در دنیا پیش از انقلاب نمایی نداشت. اما امروزه با عنایت الهی و بیداری مردمی شاهد چنین روزهایی هستیم. ما باید در قبال این پیروزی‌ها فعال باشیم و آثار شیرین آن را به مردم نشان دهیم.

مومنی‌شریف درخصوص اهمیت پیروزی‌های اخیر ایران در منطقه با اشاره به سفر مسئولان رسانه‌ای مصر به حوزه هنری در ایران گفت: در دیداری که با اهالی رسانه مصری پیش از ورود ایران به موضوع سوریه و مقابله با داعش داشتیم، تحلیل آن‌ها عدم دوام نظام حاکم سوریه در مدت کوتاهی بود. آن‌ها اصرار داشتند که اگر ایران در موضوع سوریه دخالت نکند بی‌شک طولی نخواهد کشید که نظام سوریه قدرت مدیرت خود را از دست خواهد داد و بحران تمامی نقاط این کشور را فرا خواهد گرفت.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: با یاری خدا و رهبری امام خامنه‌ای سوریه نجات یافت. چرا که تدبیر رهبری کشورمان دقیق عمل کرد و از مقاصد شوم آمریکا در منطقه جلوگیری کرد. حضرت آقا در مواجهه با موضوع سوریه و اقدامات آمریکا علیه این کشور گفته بودند که نباید اجازه دهیم تا آمریکا به اهدافی که دارد دست پیدا کند. همه دنیا شاهد بودند که همین اتفاق هم رخ داد و سوریه از شر نیرو‌هایی که آمریکا و دیگر کشورهای همدست آن با عنوان داعش راه‌اندازی کرده بودند خلاص شد.

وی افزود: پیروزی‌های ایران در سالی که گذشت بسیار زیاد بودند. اما برخی از آن‌ها دارای اهمیت زیادی بود. به عنوان مثال ماجرای یمن و مدیریت آن به دست نیروهایی که با تفکر انقلابی ایران فعالیت می‌کنند یکی از پیروزی‌های انقلاب اسلامی ایران است. همچنین فعالیت‌های مختلفی که در عراق صورت گرفت با مدیریت پیروزمندانه ایران همراه بوده و هست. حتی برخی اغتشاشات انجام شده اخیر در ایران نیز بار دیگر با پیروزی و افزایش عزت و اقتداری مردمی همراه بود. تمامی پیروزی‌های به دست آمده نشان از بیداری مردمی و توان تاثیرگذاری بین‌المللی کشور دارد. حوزه هنری به عنوان یک سازمان زیر نظر رهبری باید به این پیروزی‌ها توجه ویژه داشته باشد.

مومنی با تاکید بر انجام وظایف محول شده به حوزه هنری گفت: شناخت درست انقلاب اسلامی ایران و شناساندن درست آن به مردم کشور و جهان وظیفه حوزه هنری است. چرا که رهبری به آن توجه و تاکید داشتند. هویتی که انقلاب اسلامی به مردم ایران داده است در تاریخ 200سال اخیر متفاوت و بی‌نظیر است. این هویت همراه با عزت و شجاعت است. هویت امروز مردم ایران با ایمان قلبی به خدا و اسلام شکل گرفته است. نمونه تجسم یافته این هویت را می‌توانیم در شهدای ایران بیابیم. شهدای ایران شخصیت‌های زیادی را به مردم برای الگوبرداری معرفی کرده است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: وقوع انقلاب اسلامی ایران از سوی هیچ نظریه‌پردازی در دنیا قابل پیش‌بینی نبود. چرا که دارای تفاوت‌های اساسی با دیگر انقلاب‌های صورت گرفته در دنیا است. انقلاب اسلامی ایران نتیجه سنن الهی و همراهی دل‌های مردمی با وعده‌های الهی و آموزه‌های قرآنی است. به همین دلیل هم جاودانه مانده است.

مومنی گفت: انقلاب توانست مردمی را به جهان معرفی کند که برایش «نمی‌شود و نمی‌توانیم» معنایی ندارد. به همین دلیل هیچ چیزی توان مقابله با پیشرفت و عزت مردمی ایران نخواهد داشت. بنابراین ما به عنوان هنرمندان انقلابی در حوزه هنری نسبت به هویت جدید مردم ایران پس از انقلاب وظایفی را بر عهده داریم. پرداختن به هویت جدید ایرانی و مولفه‌های آن در دستور کار حوزه هنری است. یکی از مولفه‌های هویت انقلابی مردم ایران ایمان است. ایمان مولفه‌ای بسیار مهم و تاثیرگذار در روند پیروزی انقلاب و رشد آن تا به امروز است.

وی با اشاره به بیانات امام خمینی درخصوص انقلاب اسلامی ایران گفت: هنگامی که امام خمینی(ره) انقلاب را نور الهی توصیف می‌کند از یک جمله شاعرانه خبری نیست. بلکه حقیقت محض در مورد انقلاب اسلامی ایران مطرح است.

مومنی با تاکید بر برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی مدیران مراکز استانی برای انجام وظیفه‌های حوزه هنری گفت: تبلیغ و ترویج ایمان الهی، ترویج اخلاق، معرفی هویت انقلابی ایران وظایف حوزه هنری است که مدیران استانی باید به آن توجه و برای رسیدگی درست به این وظایف برنامه‌ریزی کنند. حوزه هنری تاکنون فعالیت‌های خوبی درخصوص واظایف گفته شده انجام داده است. همچنین در استان‌ها نیز اقداماتی صورت گرفته که نشان توانایی‌های مراکز استانی حوزه هنری است. باید توانایی‌های مراکز استانی حوزه هنری جدی گرفته شود و به آن بها داده شود. چرا که برای ادامه کار حوزه هنری از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های هنر انقلاب گفت: هنر انقلاب و دفاع مقدس جدای از هنر انتزاعی است. چرا که سرتاسر این هنر واقعیت است و توهم و رویا در آن جایی ندارد. باید این موضوع از سوی هنرمندان به‌خصوص هنرمندان نسل جوان کشور جدی گرفته شود. با اینکه تاکنون هم جوانان هنرمند حوزه هنری با همین رویکرد به انقلاب و دفاع مقدس پرداخته‌اند اما باید همچنان ادامه و دقت بیشتری روی آن باشد. چرا که انقلاب اسلامی ایران و به دنبال آن هشت سال دفاع مقدس در 200سال اخیر بی‌نظیر است.

این نویسنده توانمند ادبیات کشور در همین راستا افزود: دفاع مقدس به عنوان نمونه سرآمد هویت جدید مردم ایران پس از انقلاب اسلامی است که به تثبیت هرچه بهتر و بیشتر انقلاب منجر شد. این موضوع علاوه بر روح الهی انقلاب به رهبری عالمانه امام خمینی نیز مربوط می‌شود. هشت سال دفاع مقدس در مقابل حملات نظامی دشمنان انقلاب به جای آسیب، استحکام بیشتری به انقلاب بخشید. از سوی دیگر انقلاب اسلامی ایران فقط به داخل کشور اختصاص ندارد. به این ترتیب هرکجای دنیا که مستکبران جهانی بخواهند ظلم کنند ما حضور خواهیم یافت. حمایت از مظلومین در مقابل ظالمین جهانی اهداف امقلاب اسلامی است که ما نیز باید به آن در حوزه هنری توجه ویژه داشته باشیم. در مورد حمایت از مظلومین در برابر کشورهای ظالم با تمامی مشکلاتی که برای‌مان ایجاد می‌کنند موفق بوده و هستیم.

مومنی از مدیران مراکز استانی حوزه هنری خواست تا نگاهی عمیق‌تر به انقلاب اسلامی ایران و نشانه‌های الهی در آن داشته باشند و افزود: نشانه‌های انقلاب اسلامی ایران در آیات قرآن نیز نمایان است. چرا که انقلاب ایران مطلب جدایی از آموزه‌های قرآنی نیست. نشانه‌های گفته شده را باید کشف و در عرصه هنر پردازش کنیم.

وی با اشاره به دیدار اخیر رهبری با مردم قم و بخشی از بیانات ایشان گفت: رهبری در دیدار دی‌ماه با مردم قم فرمودند «امید و نگاه بنده نسبت به آینده‌ این کشور خیلی روشن است. بنده می‌دانم که خدای متعال اراده فرموده است که این ملّت را به متعالی‌ترین درجات برساند و بدانید که ان‌شاءالله ملّت ایران به برکت اسلام، به برکت نظام اسلامی، بدون تردید به عالی‌ترین درجاتِ یک ملّت در حدّ و اندازه ملّت ایران خواهد رسید و بدانید که توطئه‌ دشمن، خرابکاری دشمن، حمله‌ دشمن، ضربه‌ دشمن هیچ اثری نخواهد داشت و به معنای واقعیِ کلمه، دشمن هیچ غلطی نخواهد توانست بکند». با توجه به بیانات رهبری ما هر روز باید با انگیزه و توان بیشتری به اصول انقلاب در هنر رسیدگی کنیم.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در مورد مکتب هنری انقلاب اسلامی ایران گفت: مکتب هنری ما کاملا رئال است. به همین دلیل هم از خاطره‌گویی‌ها نسبت به قصه‌گویی‌ها استقبال می‌شود. این ویژگی را باید در تمامی بخش‌های هنری علاوه بر ادبیات به کار گیریم.

مومنی‌شریف در پایان با مرور بیانات رهبری در دیدارهای عمومی و خصوصی گفت: در دیدارهایی که با رهبری داشته‌ایم، ایشان تکالیفی را بر عهده حوزه هنهری قرار داده‌است که باید با توجه و دقت ویژه به ان رسیدگی شود. یکی از این تکالیف پیگیری ادبیات دفاع مقدس است که به لطف خدا فعالیت‌های خوبی برای آن در حال شکل گیری است و تاکنون آثار قابل قبولی را به بازار کتاب کشور ارائه کرده‌ایم. اما موضوع دیگری که ایشان روی آن تاکید داشتند موضوع مسجد است.

وی اظهار کرد: مسجد به عنوان یکی از منابع غنی مورد استفاده در فعالیت‌های هنری باید به کار گرفته شود. از جمله خاطرات شفاهی مربوط به مساجد که باید کشف و به شیوه هنری بیان شود. همچنین در مورد استعدادها تاکید بسیاری از سوی رهبری به حوزه هنری شده است. استعدادهای هنرمندان خود را کشف کنیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. همراه با این تکالیف، رهبری روی کشف کارهایی که انجام نشده و جای کار بسیار دارد تاکید می‌کنند. ما باید در حوزه هنری به ناگفته‌های انقلاب در حوزه هنر بپردازیم. اما موضوع مهمی که رهبری با دقت آن را پیگیری و توجه ویژه به آن دارند موضوع جهاد سازندگی است. جهاد سازندگی چه در زمان جنگ و چه بعد از آن تاکنون فعال است.

502

کد خبر: 912508

وب گردی

وب گردی