فضای مجازی، قدرت و بی قدرتی فرهنگ ها

استاد تمام دانشگاه تهران در گردهمایی معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ;فضای مجازی، قدرت و بی قدرتی فرهنگ ها تاکید کرد:

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سید سعید رضا عاملی در گردهمایی معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در تالار مرحوم دکتر حبیبی با اشاره به روند تحول در حوزه ارتباطات از ارتباطات یک سویه به ارتباطات تعاملی گفت: سئوال این است که با این تحول ارتباطات چه بر سر فرهنگ می آید، آیا فرهنگ ها به مانند گذشته قدرتمند می توانند پیش بروند یا کیفیت و محتوای فرهنگ حرف اصلی را می زند.

وی افزود: فضای مجازی نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا اتفاقات بزرگی را به وجود آورده است، اگر بخواهیم عصر جدید را مبتنی بر جهانی شدن و ظهور فضای مجازی صحبت کرده و بگوییم چه پیامد انسانی داشته است باید این نکته را بگوییم که فردگرایی ذیل دنیای جدید توسعه پیدا کرده است.

استاد تمام دانشگاه تهران گفت: فرد گرایی به این معنا که وقتی فرد در معرض اطلاعات قرار می گیرد حالا این انبوه اطلاعات او را در مسیر انتخاب گری قرار می دهد. انفجار انتخاب ها فرد را انتخاب گر بار می آورد، عصر جدید را به عصر توسعه انتخاب ها نامگذاری کردند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی شاه کلید این تحولات اخیر است، تصریح کرد: ما با چه رویکردی باید به فضای مجازی نگاه کنیم، نظام سیاستکذاری و فرهنگ ما با چه رویکردی می خواهد به فضای مجازی نگاه کند تا بتواند منافع ملی ما را به دنبال داشته باشد.

عاملی با اشاره به رویکرد آسیب گرا در قبال فضای مجازی تصریح کرد: اگر برنامه نداشته باشیم و نظام سیاستگذاری مناسبی نداشته باشیم در آینده نزدیک عمدتا کمپانی های بزرگ مثل گوگل، یوتیوب، فیس بوک و توییتر ما را اداره خواهند کرد.

وی ادامه داد: نگاه آسیب گرا ما را عمدتا در لاک دفاعی می برد و در این محیط ما دائما هراس داریم که امروز چه اتفاقی افتاد و فردا چه اتفاقی می افتد، وقتی شما به تنهایی درگیر آسیب می شوید از توسعه باز می مانید.

استاد تمام دانشگاه تهران تاکید کرد: رهبری در دومین ابلاغ احکام اعضای شورای عالی فضای مجازی ده فرمان داشتند که نه بند از این ده فرمان، فرمان توسعه ای است و تنها یک فرمان توجه به آسیب ها و نگرانی هاست.

وی با بیان اینکه مسیر توسعه عوض شده و توسعه از جهان فیزیکی به فضای مجازی منتقل شده است، افزود: امروز دولتی مثل دولت کره جنوبی 100 درصد خدماتش از طریق فضای مجازی است،چرا تراکم را باید همچنان در شهرداری بخریم، چرا رشوه را با ایجاد سامانه هایی از بین نمی بریم.

عاملی با بیان اینکه رویکرد آسیب گرا منشا توسعه آسیب می شود، افزود: همین چند روز پیش رهبر انقلاب فرمودند در عدالت نمره ما بسیار پایین است ، این حرف خیلی تلخی است اما یک واقعیت اجتماعی است، ما در علم توسعه پیدا کردیم و رتبه 16 تا 18 جهان را اسکوپوس و isi پیدا کردیم ولی در اجرای عدالت زمین خوردیم.

وی رویکرد دوم به فضای مجازی را رویکرد فناوری اطلاعات دانست و افزود: عده ای در کشور که نگاهی مهندسی دارند معتقدند که فناوری اطلاعات یک ابزار است ، این رویکرد هم غلط است رویکرد فاوا متوجه نیست که زیست بوم جدید زندگی و کار در فضای مجازی به وجود آمده است و این زیست بوم کاملا فرهنگ دارد، این زیست بوم باید بر مبانی ساختاری و ارزشی فرهنگی ما ساخته شود.

استاد دانشگاه تهران ایجاد شبکه های اجتماعی را منطبق بر جامعه لیبرال غرب دانست و تاکید کرد: ساختار شبکه های اجتماعی بر مبنای دبیرستان های آمریکا طراحی شده است، در دبیرستان های آمریکا دختر و پسر روابط آزاد دارند، محیط شبکه های اجتماعی بر مبنای روابط ازاد طراحی شده است، شما می بینید افراد در شبکه های اجتماعی برای همدیگر لایک می فرستند شاید مفهومش را هم متوجه نشوند.

وی با بیان اینکه نگاه فاوا کاملا نگاه ابزاری است و رویکرد رویکرد متفاوتی باید باشد، افزود: ما وقتی شبکه اجتماعی طراحی می کنیم باید جاذبه هایی طراحی کنیم که آن جاذبه ها چارچوب و نقشه مسیری را ایجاد کند که حدود الهی در آن رعایت شود.

عاملی نگاه سوم به فضای مجازی را نگاه راهبردی دانست و تاکید کرد: درنگاه راهبردی به فضای مجازی آسیب ها و ظرفیت ها را باید به صورت همزمان به آن توجه کنیم،

وی ادامه داد: رویکرد مهمی که در این فضا کمک می کند رویکرد دو فضایی است، معنای رویکرد دو فضایی است که بر مبنای زیست بوم جمهوری اسلامی ایران فضای دوممان را طراحی کنیم و این فضا در ادامه و در تعامل آن فضا باید باشد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: با نگاه دو فضایی در شهر تهران مسئله اولش موضوع آلودگی هواست و کار اولی که برای فضای مجازی باید کرد کاری است که ترافیک را در شهر تهران کاهش دهد، در تهران 14 تا 18 میلیون سفر درون شهری دارد صورت می گیرد که نزدیک 4 تا 8 میلیون سفر شهری در تهران به خاطر دریافت خدمات صورت می گیرد، اگر بخشی از این خدمات در محیط الکترونیک صورت بگیرد حجم عظیمی از این سفرها کم می شود.

وی شناخت فضای مجازی را بسیار مهم دانست و افزود: فضای مجازی یک فضای متکثر است، خصیصه مهم این فضا هم این است که این محیط عددی و دیجیتال است، فضای مجازی در واقع ادامه فضای ذهن است و همان انعطاف و قابلیت های ذهن را دارد و کشورها در آینده نزدیک فضای دومشان هم فضای استقلالی خواهد بود.

عاملی تصریح کرد: انتقال پایتخت دیگر فایده ای ندارد، انتقال پایتخت متعلق به زمان قدیم بود، در حال حاضر می توانیم به جای انتقال انسان و ساختمان ها، عملکرد پایتخت را به فضای مجازی منتقل کنیم و دسترسی به پایتخت برای همگان مساوی است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی هم در تولید و هم در توزیع غیر مرکزی است، افزود: برای مدیریت دانشگاه آزاد که در تمام کشور واحد دارد با ایجاد سامانه ای به گونه ای دیگر مدیریت می شود.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به روند تحولب در حوزه ارتباطات و ایجاد وب 1 تا 5 افزود: وب 5 یا یکپارچه محیط فیزیکی و مجازی را متصل می کند تا جایی که مفهوم بودن و نبودن در فضا را از بین می برد.

وی با بیان نقش گسترش ارتباطات و تاثیر آن در فرهنگ افزود: فرهنگ در قدیم مانند عقربه ساعت حرکت کندی داشت، اینقدر فرهنگ دیر به دیر تغییر پیدا می کرد که اساسا انسان ها تغییر فرهنگ را حس نمی کردند ولی امروز مسیر تغییرات فرهنگ تند شده است.

عاملی با بیان اینکه فرهنگ با اختصاصات یک جامعه معنا پیدا می کند، تصریح کرد: فرهنگ عنصر متمایز کننده در آن وجود دارد و با هویت گره خورده است، امروز با فرهنگ مرکزی مواجه شده ایم ، فرهنگ زیربناست و اقتصاد هم تابع فرهنگ است.

وی افزود: با توسعه همزمان اتباطات فرهنگ هم دو فضایی شده است، یک فرهنگ در محیط فیزیکی و چهره به چهره داریم و یک فرهنگ در محیط فیزیکی داریم.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر فرهنگ فضای دوم با ایده آل های فضای فرهنگ اول تطابق داشت استقلال فرهنگی مان تضمین می شود.

وی با اشاره به تغییرات فرهنگی فضای جدید گفت: همه انتخاب ها دو فضایی شده و می شود، جامعه ایران دوستدار فناوری است و عمیقا پیشرفت گراست، باید به خصلت جامعه ایرانی توجه کنیم، سرعت رشد اینترنت در ایران بیش از 2500 بوده و خیره کننده است؛ این جامعه را با سیاست تحذیری نمی شود کنترل کرد، باید مسیر مثبت در زندگی اش گذاشت و سوادش را بالا برد.

عاملی دومین تغییر عمده را پررنگ شدن تفاوت خانه و منزل دانست و افزود: توسعه فضای مجازی باعث شده فاصله ای بین منزل و خانه ایجاد شود، یعنی لزوما انسان ها در جایی که زندگی می کنند محل تعلق شان نیست، خانواده ها به افرادی تبدیل شده اند که کنار هم زندگی می کنند ولی جدای از همدیگر با افراد ارتباط دارند.

وی افزود: قدرت و بی قدرتی فرهنگ در ایران تابع سه عامل اساسی در ایران است، تعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران، تعلق فرهنگی و میراث تمدنی و رکن سوم اسلام است.

استاد تمام دانشگاه تهران با اشاره به قرار دادن فرهنگ ها در تزاحم فشار و کشش گفت: ما با توسعه انتخاب ها مواجه شده ایم، دوره این کار را انجام نده و انجام بده مقداری گذشته است، امروز فقط این حرکن فشار و کشش ایجاد می کند، کنار فرهنگ ما فرهنگ های ماهواره ای و دشمن قرار دارد؛ اگر قاعده فشار و کشش را قبول کنیم باید بر مکانیزم هایی برای افزایش آگاهی و سواد تاکید کنیم .

201

کد خبر: 912519

وب گردی

وب گردی