شاخصه‌های یک کارآفرین موفق  چیست ؟

در نخستین نشست سراسری انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی که از دهم اسفندماه به مدت دو روز در مجتمع آموزشی پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، ۵۰۰ تن از دبیران و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با بایدها و نبایدهای فعالیت در این حوزه آشنا شدند و بر تنوع و خلاقیت در فعالیت این نهاد دانشجویی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تبیین آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشجویی، بایدها و نبایدهای فعالیت‌های انجمن‌ها، اشتراک تجربه‌های موفق در حوزه انجمن‌های علمی و استارتاپ‌ها و بحث و بررسی پیرامون چالش‌ها و دغدغه‌های فعالان این انجمن‌ها از جمله برنامه‌هایی بود که در روز دوم برگزاری این نشست مورد توجه قرار گرفت.

در نوبت صبح دومین روز نشست انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علمی مدیران، مسوولان استارتاپ‌های موفق حوزه سلامت و همچنین دبیران انجمن‌های موفق علمی با بیان تجربه‌های خود در این حوزه به تشریح مبانی فعالیت در چنین حوزه‌هایی برای حاضران پرداختند.

پویا کلانتری، دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی یزد در بخشی از سخنرانی خود در این نشست تعامل مناسب با مسوولان و بهره بردن از امکانات دستگاه‌های مختلف را در پیشبرد اهداف انجمن‌های علمی موثر و راهگشا خواند و گفت: در انجمن‌های علمی باید به دنبال اهداف جامع و کامل باشیم و بر طرح‌هایی تمرکز کنیم که هدف مناسبی برای آن برگزیده‌ایم.

فاطمه صبری مدیر محتوایی استارتاپ و دانش‌آموخته دکترای فیزیولوژی نیز در سخنرانی خود که بر حوزه کارآفرینی تمرکز داشت، کارآفرین را کسی دانست که فرصت‌ها را ایجاد می‌کند و در کنار اشتغال‌آفرینی به ارزش‌آفرینی نیز می‌پردازد.

این مدیر موفق استارتاپ حوزه سلامت، جویای نام بودن، ریسک معقول کردن و پرانرژی بودن را شاخصه‌های یک کارآفرین موفق دانست.

امیرحسین اسدی، استاد کارآفرینی و مدیرعامل شتاب‌دهنده سخنران دیگر نوبت صبح روز دوم این نشست، فعالیت در انجمن علمی را مانند قرار داشتن در برج دیده‌بانی دانست که از فراز آن می‌توان صدهامتر جلوتر از دیگران را دید.

وی با طرح مثال‌های متعدد و تجربیات خود در حوزه علمی گفت: فعالان انجمن‌های علمی باید سفیران توسعه در دانشگاه باشند و انجمن‌های علمی نیز باید بستری برای فرهنگ‌سازی مبتنی بر علم باشند.

امیررضا فتحی، دبیر انجمن علمی دانشکده برق دانشگاه شریف نیز در این نشست با اشاره به اینکه فعالان انجمن‌های علمی به یاد داشته باشند که در برگزاری برنامه‌های خود با تمرکز کامل به دنبال هدف باشند، گفت: انجمن‌های علمی با توجه به ایجاد فرهنگ و هویت سازمانی می‌توانند سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهند و ضرورت دارد فرهنگ کار گروهی در این نهاد دانشجویی به نحو احسن بازتاب یابد.

تشریح ساختار کمپین دیابت به عنوان یک کمپین موفق، بخش دیگری از برنامه صبح روز دوم نشست انجمن‌های علمی بود که در این بخش کریمی‌ساری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تفصیل جزییات این کمپین را برای حاضران تشریح کرد و بایسته‌ها و الزامات یک کمپین موفق را برای دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی شرح داد.

در بخش دیگر برنامه‌های روز دوم این رویداد دانشجویی، دبیران انجمن‌ها با شرکت در نشست‌های هم‌اندیشی کمیسیون‌های تخصصی و موقت نشست که پیش از این برای حضور در آن نام‌نویسی کرده بودند به بحث و بررسی پیرامون اهداف هر کمیسیون پرداختند و با تعیین یک نماینده در هر کمیسیون جمع‌بندی مباحث خود را در پایان نشست برای تمام شرکت‌کنندگان ارائه کردند و به بیان دغدغه‌ها، چالش‌ها، مسائل و مشکلات حوزه انجمن‌های علمی پرداختند.

در این بخش«احمد دشتی» به نمایندگی از کمیسیون بررسی چالش‌ها و مشکلات انجمن‌های علمی دانشجویی،«عرفان اسلامی» به نمایندگی از کمیسیون بررسی آیین نامه،«مهدی مرادی‌گودرزی» به نمایندگی از کمیسیون استارتاپ‌های سلامت، «مرتضی بهنام‌فر» به نمایندگی از کمیسیون تجاری‌سازی دستاوردهای دانشجویی، «علی یزدان» به نمایندگی از کمیسیون تعاملات بین‌المللی انجمن‌های علمی دانشجویی، «علیرضا رهنما» به نمایندگی از کمیسیون ارتباطات و مشارکت‌های اجتماعی، «فاطمه مظفری» به نمایندگی از کمیسیون بررسی چالش‌ها و مشکلات انجمن‌های علمی دانشجویی، «پرستو حاجی‌زاده» به نمایندگی از کمیسیون شاخص‌های ارزشیابی انجمن‌های علمی دانشجویی و «کوثر شعبانی» به نمایندگی از کمیسیون تدوین برنامه پنج ساله برای حاضران سخنرانی کردند.

امیر للگانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت نیز در پایان این شست با بیان اینکه با کمک یکدیگر می‌توانیم اتفاقات خوبی را در حوزه انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی رقم بزنیم، هدف از برگزاری نخستین نشست سراسری انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی را دغدغه‌مند کردن فعالان این حوزه خواند و گفت: در این نشست تلاش کردیم تا بر مسائل مهم انجمن‌های علمی تامل بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه استعداد و توان خوبی در بین فعالان انجمن‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و روند رو به رشد این نهاد دانشجویی امیدوارکننده است، عنوان کرد: در نخستین نشست سراسری انجمن‌های علمی تلاش کردیم به بخشی از سوالات در خصوص انجمن‌ها پاسخ دهیم و به بایدها و نبایدهای انجمن‌های علمی در طول نشست بپردازیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت موضوع استارتاپ‌ها از حوزه‌های رو به رشدی دانست که انجمن‌های علمی باید به آن توجه کنند و افزود: بخشی از مشکلات انجمن‌های علمی ساختاری است که باید در پی حل آن بر بیاییم و بخش زیادی از آنچه که در این حوزه می‌خواهیم انجام دهیم به نگاه ما به پدیده‌های اطرافمان برمی‌شود.

زهره حاجیان

700

کد خبر: 912523

وب گردی

وب گردی