آموزش و پرورش زیربار دسترسی آزاد به اطلاعات نرفته است

قانون دسترسی به اطلاعات به منظور شفافیت در کارهای دولتی و حکومتی و امکان نظارت آن توسط شهروندان و رسانه ها ، در سال 1387 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در سال 1388 برای اجرایی شدن این طرح به رئیس جمهور وقت ابلاغ شد تا تدوین این آیین نامه و به اجرا در آمدن تا 1394 به درازا بکشد.

حسین طالبی -ایسکانیوز :براساس این قانون هر فرد ایرانی می‌تواند به همه اطلاعات طبقه‌بندی نشده دسترسی داشته باشد در واقع این کار یک فرآیند دموکراسی است و براساس این طرح مردم نسبت به کار مسئولان دولتی و حکومتی می توانند نظارت داشته باشند و با فعال سازی جامع این سامانه دیگر با مشکلاتی مانند اختلاس ،املاک و حقوقی نجومی را روبرو نخواهیم بود و از طرف دیگر باعث جلوگیری از فساد سازمان ها شده و مسئولان نسبت به عملکرد پاسخگو خواهند بود.

برای اجرای درست این طرح ، باید از لحاظ آموزشی و فرهنگی بسیار دقیق باشد و در واقع مسئولان به درستی مطالب و موضوعات مربوط به سازمان را در حوزه های مختلف در سامانه به اشتراک بگذارند و مردم هم در صورت داشتن اطلاعات آن را در جایی درست استفاده کنند.

آموزش و پرورش که به عنوان بزرگترین نهاد آموزشی کشور محسوب می شود امسال 13 میلیون دانش آموز را تحت پوشش خود قرار داده است و بدون شک وزارتخانه ای با این جمعیت مورد توجه عمده مردم قرار می گیرد و از سوی دیگر برای والدین داشتن اطلاعات از این وزارتخانه بسیار مهم و حائز اهمیت است .بعد از رونمایی سامانه انتشار و دسترسی به اطلاعات ،طبعا باید دسترسی به اطلاعات آموزش و پرورش در بخش های مختلف کار راخت و آسان باشد و دیگر چرایی نسبت به موضوعی در این وزارتخانه وجود نداشته باشد.

آموزش و پرورش در این سامانه متشکل از دانشگاه فرهنگیان ؛سازمان دانش آموزی ؛سازمان نهضت سواد آموزی ؛سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور؛کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ؛سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی ؛سازمان نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس کشور ؛صندوق ذخیره فرهنگیان ؛مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان است اما از این 11 بخش فقط 2 بخش فعال است و دسترسی آزاد به اطلاعات فقط در این دو بخش ممکن است.

خبرنگار ایسکانیوز در بازه زمانی یک هفته ای بارها و بارها خواستار صحبت با مسئولان آموزش و پرورش شد اما هیچکدام از مسئولان رسانه یا روابط عمومی همکاری نکردند و در این خصوص پاسخگو نبودند.

گفتنی است رونمایی از سامانه‌ انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور در تیرماه 1396 توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام و قرار شد امکان نظارت آن توسط شهروندان و رسانه ها فراهم شود که آموزش و پرورش در این زمینه پاسخگو نبود .

706

کد خبر: 912545

وب گردی

وب گردی