مخالفت  با احداث پایگاه های نظامی آمریکا/ دفع هجوم تروریست ها به نینوا

در این گزارش خبرهایی از تحولات عراق را طی ساعات اخیر می خوانید. مخالفت عراق با ایجاد پایگاه های آمریکایی، بازداشت فرماندهان تحت تعقیب داعش در غرب موصل و دفع هجوم تروریست ها به نینوا از جمله این اخبار است.

گروه بین الملل ایسکانیوز: در این گزارش خبرهایی از تحولات عراق طی روزی که گذشت را می خوانید. مخالفت عراق با ایجاد پایگاه های آمریکایی، هلاکت 17 داعشی در الرمادی و دفع هجوم تروریست ها در نینوا از جمله این اخبار است.

احداث پایگاه های نظامی آمریکا در خاک عراق مورد قبول بغداد نیست

وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر تلاش بغداد برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی عراق گفت، بغداد با قاطعیت، احداث پایگاه‌های نظامی آمریکا را در خاک خود رد می‌کند.
«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق جمعه‌شب در پایان سفر خود به روسیه، در مسکو با اشاره به این که دولت عراق درباره حاکمیت خود با هیچ کسی تعارف ندارد، افزود، حتی پس از پایان جنگ جهانی دوم، همچنان سایه پایگاه‌های نظامی آمریکا در کره‌جنوبی، ترکیه، ژاپن و بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و این پایگاه‌ها ناقض حاکمیت این کشورها است.
وزیر خارجه عراق تصریح کرد: عراق درسال 2014 در شورای امنیت سازمان ملل از نیروهای بین‌المللی برای مبارزه با داعش درخواست کمک کرد؛ همان موقع به آنها گفت این کمک‌ها باید حاکمیت و استقلال عراق را حفظ کند و به گونه‌ای نشود که این همکاری‌ها به احداث پایگاه نظامی منجر شود.
«ابراهیم الجعفری» با تاکید بر این که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق خط قرمز بغداد است و قابل مذاکره نیست، سفر خود به مسکو را درچارچوب تعمیق روابط عراق و روسیه عنوان کرد.
«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق 26 فوریه 2018 در صدر هیاتی عالی‌رتبه برای شرکت در هفتمین نشست کمیته مشترک عراق و روسیه، به این کشور سفر کرد.
پیش‌تر وزیر خارجه عراق اعلام کرده بود ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی در این کشور پس از شکست داعش، پایگاه نظامی دائمی نخواهد داشت.
گفتنی است، مجلس نمایندگان عراق ضمن قدردانی از همه نیروهایی که از ارتش عراق در مبارزه با داعش حمایت کردند، از دولت این کشور خواست، جدول زمان‌بندی خروج نیروهای نظامی خارجی را از خاک عراق تهیه کند.
منابع عراقی گزارش دادند، درحال حاضر حدود 9 هزار نظامی آمریکایی در خاک عراق حضور دارند. آمریکا در تلاش است برای خود پایگاه‌های دائمی در عراق ایجاد کند.

بازداشت فرماندهان تحت تعقیب داعش در غرب موصل

پلیس استان نینوا هفده تن از اعضای گروه تروریستی داعش را بازداشت کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین به گفته پلیس استان نینوا برخی از افراد دستگیر شده از فرماندهان تحت تعقیب داعش بوده اند.
این افراد در یک عملیات پیش دستانه در منطقه بدوش در غرب موصل بازداشت شدند.
مرکز رسانه‌های امنیتی عراق نیز از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده و به هلاکت رسیدن راکب انتحاری این خودرو در غرب استان الانبار عراق خبر داد.

تلاش عناصر داعش برای انجام عملیات انتحاری در کرکوک ناکام ماند

برخی عناصر داعش که با پنهان شدن در مخفیگاه‌های زیرزمینی منتظر فرصتی برای انجام عملیات انتحاری در کرکوک عراق بودند، به هلاکت رسیدند.

شش عضو گروه تروریستی داعش در کرکوک عراق به دست نیروهای عراقی به هلاک رسیدند.

فرمانده پلیس کرکوک در این باره گفت: "این افراد در 50 کیلومتری جنوب غرب کرکوک در منطقه الحویجه مخفی شده و در حال برنامه‌ریزی برای انجام علمیات انتحاری در این استان بودند."

وی در ادامه افزود: "ما برای مقابله با باقی‌مانده عناصر داعش که در مخفیگاه‌های زیرزمینی منتظر فرصت هستند، در کرکوک می‌مانیم و عملیات جستجو را ادامه می‌دهیم."

چند ماه قبل، عراق پایان یافتن سلطه داعش در این کشور را اعلام کرد اما به نظر می‌رسد برخی بازمانده‌های داعش در مخفیگاه‌های زیرزمینی منتظر فرصتی برای عملیات‌های انتحاری هستند.

ناکامی عملیات حمله به الرمادی

یک منبع امنیتی در استان الانبار عراق اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور موفق شدند عملیات انتحاری برای حمله به شهر «الرمادی» را ناکام بگذارند.

بنابر اعلام منابع عراقی، ارتش عراق عملیات انتحاری را در جنوب شهر الرمادی واقع در استان الانبار ناکام گذاشت.

عوامل انتحاری این عملیات پیش از اجرای طرح خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

دفع هجوم داعش به بیابان های استان نینوی عراق

با هوشیاری نیروهای حشدالشعبی هجوم سنگین گروه تروریستی وهابی داعش به بیابان استان نینوی عراق دفع و تلفات و خساراتی به مهاجمین وارد آمد.

بنابر این گزارش، یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد که نیروهای عراقی حمله داعش را در منطقه بادوش در نزدیکی شهر موصل، مرکز استان نینوا ناکام گذاشتند.

در این عملیات دو تن از نیروهای امنیتی عراق نیز به شهادت رسیدند. این حمله بعد از آن صورت گرفت که حشد الشعبی از کشته شدن چهار داعشی حین تلاششان برای نفوذ از سوریه به عراق خبر دادند.

لازم بذکر است که بغداد اواخر سال 2017 پیروزی علیه داعش را اعلام کرد اما فعالیت های داعش از فاز نظامی به حملات پراکنده به مراکز نظامی و امنیتی عراقی تغییر کرده است.

کد خبر: 912573

وب گردی

وب گردی