پرونده گزینش استادان دانشگاه به طور کامل در چارچوب قانون بررسی می شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد که در دوره جدید مدیریت این دانشگاه، همه‌گیر بودن فعالیت‌های فرهنگی مدنظر است و شامل تمامی دانشجویان با هر سلیقه و گرایش و البته در چارچوب قانون می شود. همچنین در کارهای فرهنگی، وجهه اسلامی و انقلابی باید مدنظر باشد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از نخستین همایش معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی این دانشگاه، چیست؟ توضیح داد: اهدافی را برای همایش ترسیم کرده بودیم و خوشبختانه همایش در راستای همان اهداف حرکت کرد.

وی افزود: در این همایش که در سالن دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، سیاست‌های جدید مدیریتی با حضور دکتر ولایتی، دکتر رهبر و حجت الاسلام محمد محمدیان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به درستی تببین شد. نکته دوم، انسجام‌بخشی به فعالیت‌ها بود تا کسانی که می‌خواهند راهبری فعالیت‌ها را برعهده بگیرند همه به یک شکل عمل و به درستی مسیر را طی کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با توجه به ریل گذاری جدید فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدها باید کار را جدی بگیرند و به هیچ وجه وقت را ضایع نکنند. همچنین 10 اصل که در همایش بر آنها تاکید شد، اصول اولیه دانشگاه است و حتما روند انجام کارها ارزیابی خواهد شد.

کلانتری درباره سیاست‌های تشویقی برای فعالیت های منسجم و هدفمند فرهنگی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: در اجرای سند راهبردی، مکانیزم ارزیابی تعریف می‌شود و در کنار آن تشویق، ترغیب و تذکر هم تعریف خواهد شد.

وی با تاکید بر کار تمیز فرهنگی در دانشگاه تراز اول اسلامی بیان کرد: کاری تمیز فرهنگی، کاری است که براساس شناخت همه‌ جانبه طراحی و برنامه‌زیزی شده باشد. در کار تمیز فرهنگی، باید وجهه اسلامی و انقلابی و پوشش مخاطبی کار دیده شده باشد. همچنین باید شرایط اقلیمی واحدها و نیازهای بومی دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه لحاظ شود.

کلانتری درباره ادعای برخی از افراد مبنی بر محدود شدن فعالیت های فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: کار مدنظر مدیریت جدید دانشگاه، همه‌گیر بودن فعالیت‌های فرهنگی است و شامل تمامی دانشجویان با هر سلیقه و گرایش و البته در چارچوب قانون می شود و مختص گروه خاصی نیست. همچنین در کارهای فرهنگی، اصول و اررش های دینی، انقلابی و ملی باید مدنظر باشد.

عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: با لحاظ کردن این موضوع و حفظ همه ارزش ها، می‌توان بهترین فضای نشاط را در دانشگاه ایجاد کرد. ضمن اینکه در فعالیت های فرهنگی آینده، تقویت گروه های دانشجویی، تشکل های دانشجویی، نشریه های دانشجویی و غیره مدنظر است. نشاط فقط با کنسرت ایجاد نمی‌شود. نشاط واقعی این است که دانشجوی با انرژی آرمانگرا حمایت شود، به میدان بیاید، توانمندی‌های خود را نشان دهد و در فضای دانشگاه نقش‌آفرینی موثر داشته باشد.

کلانتری همچنین دربارع نخبه‌پروری فرهنگی در دانشگاه، توضیح داد: جای اصلی و بهترین مکان نخبه‌پروری در همه حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، سیاسی و غیره در دانشگاه است. همه ارکان دانشگاه در این مسیر موثر هستند و باید نقش خود را به درستی ایفا کنند تا خروجی دانشگاه، یک عنصر فرهنگی دلسوز و کارآمد باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه تازه ای درباره رشته موسیقی، مد نظر دانشگاه قرار دارد؟ اذعان داشت: موسیقی، یک موضوع تخصصی و مربوط به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه است. البته تدریس رشته موسیقی در دانشگاه با مشکلی مواجه نیست؛ بحث بر سر این بود که دانشگاه، فضای علم، تعقل، معنویت و نخبه پروری است و نباید به باشگاه موسیقی تبدیل شود. اینکه در دانشگاه ها رشته های مختلف فرهنگی دایر باشد، حتما مورد حمایت همه مسوولان مربوط در کشور و تیم جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباه نقش استادان دانشگاه در فعالیت های فرهنگی و فضای فکری دانشجویان، تاکید کرد: نقش آفرینی و موضع گیری استاد و سیر و سلوک استاد بسیار مهم است. اگر استاد به درستی نقش خود را ایفا کند، دانشجو می‌تواند در صحنه فرهنگی و سیاسی دانشگاه اثرگذار باشد. متاسفانه شماری از استادان، این مسوولیت را به درستی انجام نمی دهند؛ یعنی وقتی در کلاس هستند، دانشجو را بعد از درس رها می‌کنند. استاد، هم نقش آموزشی دارد، هم نقش پرورشی و هم نقش تربیتی. استاد باید کمک کند که دانشجو رشد کند.

کلانتری درباره گزینش دوباره برخی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قانون برای همه اعضای هیات علمی دانشگاه ها و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی مشخص است. اعضای هیات علمی باید هم به لحاظ عمومی و هم به لحاظ علمی گزینش شوند. در خصوص کسانی که در گذشته این روند را طی نکرده اند، باید پرونده تشکیل و فرایند با دقت تمام طی شود. البته این موضوع هم باید به طور کامل در چارچوب قانون باشد.

منبع:آنا

204

کد خبر: 912669

وب گردی

وب گردی