نگاهی به عملکرد تیم ووشو دانشگاه آزاد  اسلامی در سال 1396

لیگ برتر ووشو در سال 1396 برای اولین بار به صورت دوره ای برگزار شد و هشت تیم دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، شهرداری ملارد، هیأت البرز، پارس جنوبی، پاس ناجا، شهرداری دامغان و باشگاه مقاومت با یکدیگر به رقابت پرداختند. در این میان دانشگاه آزاد عملکرد بهتری را نسبت به سال گذشته به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، لیگ برتر ووشو در سال 1396 برای اولین بار به صورت دوره ای برگزار شد و هشت تیم دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، شهرداری ملارد، هیأت البرز، پارس جنوبی، پاس ناجا، شهرداری دامغان و باشگاه مقاومت با یکدیگر به رقابت پرداختند. در این میان دانشگاه آزاد عملکرد بهتری را نسبت به سال گذشته به نمایش گذاشت. تیم مردان ووشو دانشگاه آزاد سال گذشته به مقام سوم لیگ برتر رسید اما در سال 1396 شرایط بهتری داشته و اکنون در رتبه دوم جدول رده بندی قرار دارد. این تیم قطعا به مقام نایب قهرمانی می رسد اما فاصله دانشگاه با پارس جنوبی، تیم صدرنشین زیاد است و احتمال رسیدنش به صدر جدول بسیار بعید به نظر می رسد. هر چند روی کاغذ این امکان وجود دارد که دانشگاه آزاد با تفاضل امتیاز بتواند جام قهرمانی را از دستان رقیبش خارج کند و بالای سر ببرد.

کادر فنی دانشگاهی

علی اسفندیاری، سرمربی تیم ووشو دانشگاه آزاد از مربیان جوان و کاربلد ووشو ایران محسوب می شود که در سال های اخیر عملکرد خوبی در این تیم داشته است. اسفندیاری یک دانشگاه آزادی به شمار می رود که در مقطع دکترای فیزیولوژی ورزشی، علم تمرین در واحد تهران مرکزی تحصیل می کند. عرفان آهنگریان، ملی پوش ساندا ایران نیز یکی از ورزشکاران دانشگاه آزادی است. ووشوکاران محصل در دانشگاه آزاد، در مسابقات یونیورسیاد دانشجویان جهان خوش درخشیدند و 3 مدال طلا را به نام خود ثبت کردند تا هم افتخاری برای دانشگاه آزاد بیافرینند و هم پرچم سه رنگ کشورمان را به اهتزاز درآورند. آهنگریان در کنار حمیدرضا لادور و جعفر شیرزاد، نمایندگان دانشگاه آزاد در مسابقات یونیورسیاد بودند که مدال های طلا در وزن خود را بر گردن آویختند.

آهنگریان در فینال وزن منفی 60 کیلوگرم مقابل «ژائو فوژیانگ» از چین پیروز شد و به مدال طلا دست یافت. در وزن منفی 80 کیلوگرم ساندا، حمیدرضا لادور به مصاف «شنگنان» لی از چین رفت و با اقتدار حریفش را شکست داد و هفتمین مدال طلای ایران در یونیورسیاد را کسب کرد. شیرزاد هم در روز پایانی بازی های دانشجویان جهان و در مسابقات ساندا، در فینال وزن منفی 70 کیلوگرم به مصاف «روسلان لیبیروف» از قزاقستان رفت و 2 بر صفر پیروز شد تا ششمین طلای ایران را در این مسابقات رقم بزند.

دانشگاه آزاد در لیگ برتر ووشو نیز همیشه یکی از تیم های مدعی قهرمانی بوده که البته در جدالی نابرابر با تیم پارس جنوبی رقابت کرده است. ورزشکاران 8 وزن از 9 وزن ووشو تیم پارس جنوبی، ملی پوش هستند که زیر نظر حسین اوجاقی فعالیت می کنند. اوجاقی به صورت همزمان سرمربی تیم پارس جنوبی و تیم ملی ووشو است و همین مسئله و البته شرایط مالی مناسب باشگاه پارس جنوبی، ووشوکاران ملی پوش را مجاب می کند برای حفظ جایگاه خود به این تیم جنوبی بپیوندند.

این در حالی است که سیاست تیم ووشو دانشگاه آزاد، جذب ووشوکاران جوان و استفاده از ورزشکاران تحصیل کرده دانشگاه آزاد است که با وجود غیر قابل قیاس بودن شرایط مالی و امکانات دو باشگاه مدعی قهرمانی توانسته خود را در کورس حفظ کند. استعداد و پتانسیل بالای ووشوکاران دانشگاه آزاد در کنار تجربه بالای کادر فنی اگر با حمایت های مناسب همراه شود، می تواند به افتخار آفرینی های پیاپی منجر شود و هم دانشجویان را به فعالیت در ورزش حرفه ای ترغیب کرده و هم برگ های زرینی به دفتر افتخارات ورزش ایران اضافه کند. دانشگاه آزاد را می توان جزو معدود باشگاه هایی دانست که برای ورزش های غیر توپی اهمیت ویژه ای قائل است و به جای صرف هزینه های میلیاردی و بدون بازگشت در فوتبال، روی رشته های دیگر سرمایه گذاری می کند و پشتوانه های بسیار خوبی برای تیم های ملی ایران می سازد تا در آوردگاه های بزرگی مثل المپیک بتوانند به مدال های رنگارنگ برسند.

تیم ووشو دانشگاه آزاد که در حال حاضر برنامه های خود را به صورت مرتب پیگیری می کند، احتمال دارد روانه مسابقات دانشجویان جهان در ماکائو شود. علی اسفندیاری، سرمربی تیم ووشو دانشگاه آزاد در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز گفت: «رئیس انجمن ملی دانشجویان صحبت هایی با من انجام داده و اگر شرایط مهیا باشد روانه این مسابقات می شویم. ما تلاش خود را انجام می دهیم تا همیشه عملکرد خوبی داشته باشیم و بهترین نتایج را بگیریم. امیدواریم حمایت ها مانند گذشته ادامه داشته باشد تا تیم ووشو دانشگاه آزاد مثل دیگر تیم های دانشگاه، ویترین افتخاراتش را رنگین تر کند.»

تیم بانوان مقتدر

تیم دانشگاه آزاد در هر دو بخش مردان و زنان با سرمایه گذاری اصولی و به دور از صرف هزینه های گزاف، توانسته هر سال یکی از سکونشین ها باشد و اکنون نیز ملی پوشان متعددی را در ترکیب تیم ملی دارد. تیم ووشو بانوان دانشگاه آزاد که پرافتخارترین تیم لیگ محسوب می شود، اکنون در صدر جدول رده بندی لیگ قرار دارد و به یقین باز هم قهرمان می شود.

602

کد خبر: 912693

وب گردی

وب گردی