تشریح برنامه‌های پژوهش و فناوری پتروشیمی در سال 97 / همکاری با 12 شرکت معتبر بین‌المللی در دستور کار

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: همکاری‌‌ها با ۱۲ شرکت معتبر پتروشیمی بین‌المللی در دستورکار این شرکت قرار گرفته که این همکاری‌ها در قالب فروش دانش فنی، عرضه دانش فنی به گیرندگان داخلی و همکاری‌های مشترک دانشی همسو با دستیابی به دانش فنی برتر است.

اسماعیل قنبری مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص برنامه‌های این شرکت برای سال 97 اظهار کرد: برنامه‌های ما در سال جاری در سه محور همکاری مشترک با صنعت، فعالیت‌های صنعت محور و تقاضا محور در بخش فرایند، کاتالیست و مواد شیمیایی و خدمات فنی و نیز ادامه فعالیت‌های پژوهشی و گسترش مرزهای دانش در راستای دستیابی به دانش و فناوری جدید و ارتقا و بهبود دانش‌های فنی مهندسی موجود است. بنابراین تمام سعی و تلاش ما این است که 30 درصد از فعالیت سال آینده این شرکت را به طرح‌های صنعت محور اختصاص دهیم.

او از ساخت 10 کاتالیست در این حوزه خبر داد و گفت: با اجرای این کاتالیست‌ها حدود 110 تا 120 میلیون دلار صرفه جویی می‌شود و هدف‌گذاری ما این است که سبد یک میلیارد و 250 میلیون دلاری را پوشش دهیم. هم ‌اکنون اکثر کاتالیست‌های مورد استفاده از چین وارد کشور می‌شود، با توجه به اینکه صنعت کاتالیست در اختیار یکسری از کشورهای خاص است ما مجبور هستیم که به سمت کالای چینی برویم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تصریح کرد: کاتالیست‌های تولیدی عمدتا در بخش فرآیندهای پلیمری و غیر پلیمری است که با توجه به نوع تکنولوژی منصوبه در پتروشیمی کشور و نیز با توجه به نوع فرایندهای مختلف تولید متانول و آمونیاک پلی اتلین و... است. هم اکنون با دانش فنی داخلی کاتالیست مورد نیاز پتروشیمی لرستان را تولید کردیم. همچنین در پالایشگاه اصفهان دانش فنی کاتالیست ایزومراسیون که به تولید بنزین کمک می کند متعلق به شرکت پتروشیمی است.

قنبری همچنین به نتیجه رساندن فعالیت‌هایی که از گذشته در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی آغاز شده تاکید کرد و گفت: طرح‌های پژوهشی با توجه به پیچیدگی‌ها و دانش فنی هدف‌گذاری شده به زمان مطلوب خود نیاز دارد و بعضی از طرح‌ها ممکن است به چند سال بررسی و آزمایش نیاز داشته باشند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی درباره همکاری این مجموعه با شرکت‌های خارجی افزود: همکاری‌‌ها با ۱۲ شرکت معتبر پتروشیمی بین‌المللی در دستور کار این شرکت قرار گرفته که این همکاری‌ها در قالب فروش دانش فنی، عرضه دانش فنی به گیرندگان داخلی و همکاری‌های مشترک دانشی همسو با دستیابی به دانش فنی برتر است.

او تعریف طرح‌های جدید دانشی را از عمده‌ترین اقدام‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برشمرد و تصریح کرد: این شرکت افزایش همکاری با مراکز پژوهشی دانشگاهی را در برنامه دارد. البته تا پایان امسال فاز یک این همکاری یعنی پایش فناوری و دانش‌های هدف‌گذاری شده با انستیتو تحقیقاتی چهارگانه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به پایان می‌رسد و در سال آینده فاز دوم این همکاری آغاز می‌شود. بحث شرکت‌های خارجی و همکاری بین المللی، اجرایی کردن همکاری های مشترک با شرکتهای پتروشیمی است؛ 12 شرکت خارجی. فروش لایسنس و عرضه فناوری و دستیابی به دانش فنی.

قنبری در خصوص همکاری دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: هم اکنون دانشگاه‌ها در حوزه تحقیق و پژوهش فعالیت می‌کنند اما متاسفانه دانشگاه های کشور فعالیت پژوهشی به صورت مداوم ندارند و نیاز است که در کنار حوزه آموزشی فعالیت های تمام پژوهشی و تحقیقاتی توسط دانشگاهیان داشته باشند. شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بالاترین همکاری پژوهشی و تحقیقاتی را با دانشگاه های کشور دارد و جا دارد دانشگاه ها تمام وقت به این قضیه توجه کنند.

402

کد خبر: 912708

وب گردی

وب گردی