رفع تصرفات غیرقانونی از اراضی حریم و بستر رودخانه‌های استان تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: در راستای صیانت از منابع ملی و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی حریم و بستر رودخانه ها، ساماندهی این اراضی در دستور کار شرکت آب منطقه ای تهران قرار دارد و با جدیت پیگیری می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا بختیاری در چهارمین نشست کارگروههای اجرایی نظامنامه مدیریت کیفیت منابع آب استان ها گفت: این نشست با رویکرد کیفیت آب، کیفیت زندگی و امنیت اجتماعی از چهار سال گذشته به همت دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو برگزار شده که کاری ضروری در صنعت آب محسوب می شود.
او با اشاره به وضعیت بارندگی گفت: متاسفانه امسال وضعیت بارندگی مناسب نیست به طوری که میزان بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کشور حدود ۴۰ درصد و در استان تهران ۴۲ درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: در صورت مستمر بودن کاهش بارندگی در استان تهران پیشبینی می شود که آورد رودخانه ها با ۷۰۰ میلیون مترمکعب کاهش از ۱۸۰۰ میلیون متر مکعب به ۱۱۰۰ میلیون متر مکعب برسد.
او با تاکید بر اینکه باید خودمان را با خشکسالی سازگار کنیم گفت: هم اکنون درحال عبور از دوران خشکسالی هستیم و بی توجهی که در ۵۰ سال گذشته در منابع آب صورت گرفته باعث شده ، منابع آب سطحی و زیرزمینی را تاثیر قرار دهد.
بختیاری با بیان اینکه با تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز، از تصرف اراضی ملی و آلودگی منابع آب جلوگیری می شود تصریح کرد: اکنون اگر با قدرت و قاطعیت با متجاوزان برخورد نکنیم طی سال های نه چندان دور رودخانه هایی مثل جاجرود و کن که تامین کننده آب شرب استان تهران هستند، وجود نخواهد داشت.
او یادآور شد: پس از برخورد با متجاوزان به حریم و بستر رودخانه ها، باید این اراضی ساماندهی شود که این موضوع با جدیت در دستور کار شرکت آب منطقه ای تهران قراردارد و در این زمینه مذاکراتی با شهرداری های استان تهران و بخش خصوصی صورت گرفته است که اگر این مهم صورت نگیرد اراضی حریم و بستر رودخانه ها به واسطه ارزش افزوده بالایی که دارند، طی مدت کوتاهی مورد تجاوز قرار خواهند گرفت.
او با بیان اینکه کار بسیار ارزشمندی در زمینه کیفیت منابع آب در وزارت نیرو و به دنبال آن در استان تهران شروع شده است خاطرنشان کرد: آزادسازی و ساماندهی اراضی حریم و بستر رودخانه ها و همچنین پایش منابع آب سطحی از مهمترین اقدامت شرکت آب منطقه ای تهران در راستای صیانت از منابع آب است.
بختیاری در پایان گفت: در سال جاری ۱۱ ایستگاه پایش آنلاین منابع آب سطحی در بالادست و پایین دست سدهای استان تهران ایجاد شد که بر اساس آن هر ده دقیقه وضعیت کیفی آب به صورت آنلاین رصد می شود.

402

کد خبر: 912738

وب گردی

وب گردی