همچنان کتاب دزدی ها وجود دارد/کتاب های الکترونیکی در کشور ما چندان رشد نکرده است

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه تلفن همراه برای مطالعه کتاب های الکترونیکی مناسب نیست، گفت: در ایران بوک ریدها (دستگاه کتابخوان) وجود دارند اما چندان رایج نشده اند و مردم از تجهیزات مربوط به مطالعه کتاب الکترونیک استفاده نمی کنند.

علیرضا مختارپور مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مورد موانع توزیع کتاب‌های الکترونیکی در کشور گفت: کتاب‌های الکترونیک براساس تصور عموم نویسندگان و ناشران چندان مورد استقبال قرار نگرفته زیرا بعد از چاپ یک کتاب و انتشار pdf آن، حق ناشر و مولف زائل می شود و این امر با کتاب دزدی هایی که اخیرا باب شده چندان بی تناسب نیست.

وی افزود: وزارت ارشاد برای جلوگیری از روند تکثیر و فروش کتاب های الکترونیکی در بازار نشر با قوه قضائیه وارد مذاکره شده که ضمن تشکیل کمیته هایی برای برخورد با تخلفات این چنینی تا اندازه ای جلوی این کار گرفته شود.

مختارپور تاکید کرد: البته و متاسفانه همچنان کتاب دزدی ها وجود دارد، اتفاقی که برای سایر تولیدات فرهنگی مانند فیلم و موسیقی نیز صورت می گیرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره بوک ریدرها (دستگاه کتابخوان) توضیح داد: استفاده از کتاب الکترونیک نیازمند به تجهیزات متناسب با خودش است. در حال حاضر تصور عموم بر این است که کتاب های الکترونیک به وسیله گوشی ها و تبلت ها قابل خواندن است در حالی که خوانش کتاب های الکترونیکی با موبایل صحیح نیست و باعث خستگی چشم و کم بینایی می شود.

وی ادامه داد: تلفن همراه برای مطالعه کتاب های الکترونیکی مناسب نیست هرچند در ایران بوک ریدها (دستگاه کتابخوان) وجود دارند اما چندان رایج نشده اند و مردم از تجهیزات مربوط به مطالعه کتاب الکترونیک استفاده نمی کنند.

مختارپور افزود: محتوای متناسب با بوک ریدرها (دستگاه کتابخوان) به زبان فارسی کمتر از سایر زبان ها در بازار نشر موجود است و یک فرد به اندازه هزینه ای که برای تهیه این کتابخوان ها انجام می دهد کتاب مناسب و متنوع مورد نیاز برایش به فارسی در بازار نشر نیست.

مختارپور اظهار کرد: تهیه دستگاه کتابخوان الکترونیکی توجیه اقتصادی ندارد زیرا محتوای کافی برای استفاده از این ها هنوز به اندازه کافی رایج نشده است در حالی که کتاب های به زبان خارجی در بازار کتاب بی اندازه وجود دارند.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: برای افزایش کتاب های الکترونیک ابتدا باید سازو کار قانونی برای حمایت از ناشران فراهم شود تا با اطمینان از رعایت حق مولف و جلوگیری از تکثیر غیر قانونی اثر دست به این کار بزنند.

وی افزود: تا دشواری مسیر کتاب های الکترونیکی برداشته نشود این گونه کتاب ها چندان در کشور ما رشد نمی کنند. ضمن اینکه کتاب الکترونیک تعریف بخصوص خود را دارد و این کتاب اثری است که فرد از امکانات الکترونیک آن بتواند در یادداشت گذاری، یادداشت برداری، حاشیه نویسی و جستجو استفاده کند در حالی که بسیاری از کتاب ها که اسمش را الکترونیک می گذاریم الکترونیک نیست، فایل pdf است. عکسی است که عموما فاقد کیفیت های لازم است و به صورت غیر مجاز تکثیر شده است و فرد نمی تواند امکاناتی را که گفتم در این کتاب انجام دهد.

502

کد خبر: 912743

وب گردی

وب گردی